Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Onlangs reed Renault maar weer eens het recentste ronderecord voor productie-hatches op de Nordschleife naar de eeuwige jachtvelden. Interessant daarbij is hun strategie om alle aspecten van de wagen die een impact hebben op de prestaties te verbeteren, en zich dus niet alleen te concentreren op meer paardjes voor de motor. Onder meer door dempers van het Zweedse Öhlins.

öhlins_roadandtrack_08

Het luik ‘mechanische grip’ werd bij Renault dus verzorgd door de Zweedse ophangingsspecialisten van Öhlins. Een naam die je vaak ziet bij high-end toepassingen, met een dito prijskaartje. Dat zij tekenen voor een – weliswaar bijzondere versie – van een productie-hot-hatch laat vermoeden dat er een kleine revolutie plaatsgrijpt in de catalogus van het merk. En dat is ook zo: met hun ‘Road & Track’-reeks komen de Zweden op de markt met een erg uitgekiend product. Voor een relatief beperkte prijs kun je namelijk een setje dempers onder je wagen schroeven die door een enkele regeling tegelijk comfortabel te cruisen is op straat, als keihard te raggen op circuit.

Voor een trackday-gerichte ophanging is straatgebruik meestal een vervelend nevenverschijnsel, en een bron van compromis. Öhlins zet echter ongewoon sterk in op die polyvalentie, en heeft de ‘Road’-component bijna tot op OEM-niveau uitgewerkt. Zo kun je voor deze ophanging zonder probleem een GOCA aanvragen – op basis van een verkregen TÜV – en zijn de units terdege getest en gegarandeerd voor gebruik op gepekelde winterwegen.

Öhlins maakt met deze set ook brandhout van de populaire notie dat een sportieve ophanging per definitie hard moet zijn. Er worden wel hardere veren voorzien dan standaard, maar het verschil wordt gemaakt in de demping. In tegenstelling tot de meeste schokdempers in deze prijscategorie, heeft die namelijk twee persoonlijkheden. Als je gewoon bochten pikt op glad asfalt, circuleert de olie in de demper langsheen één enkele weg, heb je een strakke demping en krijg je een scherpe stuurrespons. Zodra je putten en bulten onder de wielen krijgt en daardoor de dempersnelheid scherp stijgt, komt er een bijkomend traject vrij voor de olie waardoor de zuiger in de unit sneller kan bewegen. Daardoor kan de ophanging zelf de energie van de schok opnemen in plaats van ze linea recta door te geven aan het chassis – en de piloot. Dat resulteert in heel wat meer comfort, maar ook in grotere stabiliteit en dus meer controle bij hoge snelheid.

öhlins_roadandtrack_05

öhlins_roadandtrack_06öhlins_roadandtrack_07

Het systeem werkt zowel voor de ingaande als de uitgaande slag. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat het wiel na de bult weer snel terugkeert naar zijn positie op de ondergrond, wat een maximale tractie verzekert. Öhlins noemt het Dual Valve Technology (DFV) en rust er alle Road & Track-sets mee uit.

Hoe dat voelt in de praktijk? Met twee woorden: erg indrukwekkend. Out of the box zie je al dat er niet op een uurtje meer of minder gekeken is bij de ontwikkeling: de afwerking is perfect en de montage is rechtlijnig zonder aanpassingen aan de wagen. In de bestuurdersstoel valt onmiddellijk op dat de massa van de wagen beter in de hand gehouden wordt: de bijkomende stugheid maakt zich kenbaar door een toegenomen zwaarte van het stuur en een gespierder bochtengedrag.

So far, so predictable. Wat verbaast, is hoe competent DFV de scherpe kantjes bijschaaft als er oneffenheden voor de wielen verschijnen. Dan wordt het chassis in een oogwenk verrassend soepel en blijft de kas vlak terwijl de hobbel schijnbaar wordt weggestoken als een steentje in een trilpudding. Dagelijks gebruik wordt daardoor comfortabeler, sportieve inzet merkelijk sneller dan standaard.

Qua bediening is het enkelvoudig regelwieltje zowel voor- als achteraan de wagen ook erg goed toegankelijk gemaakt, zodat je je niet hoeft in te houden om nu en dan eens een kleine wijzigingen uit te proberen, of om tijdens de rit even aan de kant te gaan staan om over te schakelen van een instelling voor droog naar een voor natte tarmac. Het valt namelijk op hoeveel vertrouwen en tractie je wint in de regen door de wieltjes enkele clicks richting ‘soft’ te draaien.

Elke analoge ophanging is natuurlijk een compromis, zelfs als ze wat meer gesofistikeerd is, zoals hier het geval is. De calibratie van de enkelvoudige instelling is erg geslaagd, maar nu en dan merk je toch wat contaminatie tussen het soepele en het stugge. Uiteindelijk zou je met een aparte instelling van de verschillende dempingskarakteristieken misschien nog een gedetailleerder resultaat krijgen, maar dan spreken we al snel over het dubbele of zelfs drievoudige van de prijs.

Kort samengevat: strak wanneer het kan, soepel wanneer het moet. Het hoeft dus geen verbazing te wekken dat Renault op deze technologie gesprongen is voor hun recordrit met de Mégane Trophy-R. Kijk nog maar eens naar de onboard hoe relaxed de piloot over de curbs van de Nordschleife knalt.