Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ergens in Zichen-Zussen-Bolder zit er op dit eigenste moment een Ford-dealer met de handen in het haar. Ranger, Edge en Ecosport – waar komen al die nieuwe modellen plots vandaan? Het eenvoudige antwoord is: van over de oceaan. Want nu de Europese Fiesta en Focus het onder de ‘One Ford’-vlag tot wereldauto’s hebben geschopt, is het tijd om de bevoorradingslinie om te keren en wat SUV’s naar hier te halen. Te beginnen met de compacte Ecosport.

rijtest ford ecosport 2

Wacht eens even: hebben we die al niet eerder gezien?

Jazeker. De tweede generatie Ecosport maakte zijn debuut op de beurs van New Delhi in 2012. Vorig jaar stond de Europese versie op het Salon van Genève, en dit jaar doet de kleine SUV op Fiesta-basis ons land aan. Vooreerst in beperkte aantallen met slechts één uitrustingsniveau (Titanium) en twee motoren (een 1.5 diesel met 90 pk en een 1.0 benzine van 125 pk) tot de fabriek in India meer aankan. De prijslijst is er dan ook naar; € 19.950 voor de manuele diesel, € 20.950 voor dezelfde motor met automaat of de Ecoboost met handbak. De enige opties zijn metaallak en leder.

Da’s best aan de prijs. Staan daar extra’s tegenover?

Automatische airco, Ford SYNC met Applink (om smartphone apps als Spotify handenvrij te kunnen bedienen), een snelheidsregelaar, automatische ruitenwissers en koplampen, parkeersensoren achteraan én een vertrekhulp voor hellingen. Opteer je voor de 1.0 Ecoboost 125, dan krijg je daar nog eens een Engine of the Year bij. Ford legt de nadruk ook op de grotere bodemvrijheid die de Ecosport over de Peugeot 2008 en de Renault Captur geniet, ook al heeft het merk voorlopig alleen 4×2-versies in de aanbieding. De ruimte voor een achterdifferentieel is er alvast wel, waardoor het reservewiel verplicht naar de horizontaal openende kofferklep verhuist. Opzichtig en onhandig tegelijk.

rijtest ford ecosport 3rijtest ford ecospor t4

Nog andere troeven naast de volledige uitrusting?

Niet zo lang geleden maakte Ford (of Europe) er een erezaak van om zijn wagens bovengemiddeld goed te laten rijden. Maar sinds alle auto’s op de F-Series pick-up na World Cars geworden zijn, hebben de ingenieurs op Lommel minder vrijheid om de afstelling naar hun hand te zetten. De Ecosport is duidelijk zo’n wereldwagen, met een chassis dat – ondanks het ranke design – prima mee kan tot 7/10, maar daarna toch wat inconsistent wordt. Of je überhaupt meer van een cross-over mag verwachten? Absoluut, rij daarvoor maar eens met de eerste generatie Kuga. Wel exemplarisch is de demping die ten allen tijde soeverein reageert. En laat dat nu het enige onderdeel zijn dat ze in Noord-Limburg gefinetuned hebben.

Meer eco dan sport dus?

Resoluut, al verwacht je met zo’n naam wel een start-stopsysteem en een zesbak om het verbruik te drukken. Zoals het staat, doen de diesel en de benzine het met een vijfbak waardoor het gemiddelde tijdens onze Ardennenrit opliep tot respectievelijk 7 en 8l/100km. Minder kan ongetwijfeld, maar een zuinigheidswonder zal een Fiesta met 200 kg extra ballast nooit worden. Dat de kleine Fox Engine er ondanks zijn bescheiden cilinderinhoud in slaagt om de Ecosport op een gezwinde en karaktervolle manier vooruit te branden, getuigt eens temeer van zijn sterrenstatus. En omdat het schutbord tussen motor en binnenruimte niet van de dikste is, hoor je hem des te beter spinnen van plezier.

rijtest ford ecosport 6rijtest ford ecosport 1

Conclusie?

De garagist uit Zichen-Zussen-Bolder gaat zijn werk hebben om klanten uit hun Nissan Jukes en Dacia Dusters te lokken. Beide zijn immers in verschillende smaken te hebben en potentieel veel billijker. Dat de Ecosport het ook nog eens met een goedkopere versie van het Fiesta-dashboard doet, staat evenmin goed in een wagen van om en bij de € 20.000. Anderzijds hoort de Ecosport qua binnenruimte wel bij de beste van de klas is, en zit er naar wens een motor in waar de concurrentie pisnijdig van wordt. Een kwestie van prioriteiten dus.

FORD Ecosport 1.0 Ecoboost 125

Plus Min
+ 1.0 Ecoboost blijft foxy – Stuurt minder plezant dan de Fiesta

Weggecijferd

Motor 1.0 3-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 125 pk (6.000 tpm)
Koppel 170 Nm (1.400-4.500 tpm)
Overbrenging 5-bak
Gewicht 1.350 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,7 s
Topsnelheid 180 km/h
Gem. testverbruik 8,3 l/100 km
CO2-uitstoot 125 gram/km
Vanafprijs € 20.950

Verdict
6 op 10