Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zolang de Mannschaft nog in Brazilië zit, is een sportuitdrukking wel op z’n plaats: met de lancering van de nieuwe C-Klasse heeft Mercedes de bal in het kamp van Audi gelegd. De A4 is nu immers de oudste speler in het hypercompetitieve premium D-segment, nadat München eind 2011 de E90 voor de F30 wisselde en nu ook Stuttgart een kersverse C-Klasse op het veld zet. Of er trouwens in C220 BlueTec-uitvoering ook wat voor de DRIVR te scoren valt?

2014_mercedes_c220_bluetec_09

First things first: inderdaad, de nieuwe C-Klasse lijkt als twee druppels water op de S-Klasse. Geen toeval, dunkt ons, wanneer Mercedes zelf spreekt van een “upgrade to a higher class of vehicle”. Wie een snelle blik werpt op de gelijkaardige lichtblokken en daklijn, kijkt allicht nog eens een tweede keer om zich ervan te vergewissen dat het niet om Mercedes’ grootste gaat. De C-Klasse is immers in alle dimensies uitgerekt: de wielbasis nam toe met 80 mm, de totale lengte met 95 mm en de breedte met 40 mm. Nam er dan iets af? Jazeker: de hoogte met 5 mm en het gewicht met bijna 100 kg, dankzij het toegenomen gebruik van aluminium. Gecombineerd met het optionele AMG-pakket (€ 2.300) en de negentienduimers (€ 750) maakt dat van 1-EEF-448 alvast een potige verschijning.

2014_mercedes_c220_bluetec_102014_mercedes_c220_bluetec_04

2014_mercedes_c220_bluetec_08

Binnenin werd het klassiek ogende Mercedes-dashboard – dat nog wel onder meer in de E-Klasse terug te vinden is – ingeruild voor een moderner en gelikter instrumentenpaneel. Dat krijgt stijlelementen van de A-Klasse mee, zoals de ventilatiemondingen, hoge middentunnel en het niet bijzonder elegant geplaatste infotainmentscherm; en combineert die met elementen uit de S-Klasse, zoals de afwerking van de middentunnel en touchpadbediening van het optionele COMAND-systeem (€ 2.950).

2014_mercedes_c220_bluetec_01

De bediening middels draaiknop en touchpad werkt prima, al hadden er net als in de S-Klasse enkele minder intuïtieve zaken scherper gemogen. Om de link met Mercedes’ grootste helemaal compleet te maken, kun je op de optielijst van de C-Klasse onder meer nog auditieve en zintuiglijke opsmuk aanstippen, zoals het Burmester-audiosysteem (€ 775) en het Air Balance-pakket met parfumering en ionisering (€ 335).

2014_mercedes_c220_bluetec_03

2014_mercedes_c220_bluetec_052014_mercedes_c220_bluetec_02

Ook voor het onderstel laat de C-Klasse je genoeg aanstipmogelijkheden: je hebt de keuze tussen gewone passieve dempers, een straffere demping en een 15 mm lagere sportophanging, of daarnaast nog de Airmatic-luchtvering (€ 1.440). Onze tester kreeg de sportophanging mee, die kort maar correct dempt en nooit oncomfortabel wordt, zelfs niet wanneer ze wordt verstevigd in de Sport-stand van het Agility Select-systeem, Mercedes’ manier om de rijparameters aan te scherpen. Dat komt ook deels op conto van de multilink vooraan, die er eveneens voor zorgt dat de C 220 BlueTec aangenaam stuurt: licht, direct en precies, zonder echter meer dan het minimum aan feedback door te geven.

2014_mercedes_c220_bluetec_11

Toch zwaait de wijzer eerder door richting comfort dan sport, getuige de stille werking van de 2,1 liter grote viercilinder turbodiesel, die in andere modellen een eerder luidruchtige reputatie heeft. Die reputatie staat nog wel overeind onder belasting of wanneer je de 0-tot-100-tijd van 7,4 seconden najaagt, maar bij getemperde rechtervoetcommando’s valt het werkingscomfort van het blok op en zorgt de zeventrapsautomaat ervoor dat je steeds in het juiste toerentalbereik blijft voor het maximumkoppel (400 Nm tussen 1.400 en 2.800 tpm). Het maximumvermogen van 170 pk wordt vrijgegeven tussen 3.000 en 4.200 tpm, maar daar voelt de C 220 BlueTec zich iets minder in zijn sas.

2014_mercedes_c220_bluetec_13

2014_mercedes_c220_bluetec_072014_mercedes_c220_bluetec_06

Ga echter iets decisiever om met het gaspedaal, en de 7G-Tronic vertoont enkele minieme aarzelingen, ook wanneer het Agility Select-systeem in Sport staat. Schakelen kan middels peddels eventueel zelf, maar het eigen initiatief van de bestuurder wordt na een tiental seconden gefnuikt wanneer de C220 BlueTec zelf bepaalt om opnieuw volautomatisch te schakelen. Het past volledig in het verfijningsrandje dat rond deze C-Klasse hangt, maar schuift de betrokkenheid van de DRIVR naar de achtergrond.

2014_mercedes_c220_bluetec_12

Of je dus voor je D-segmenter in München dan wel Stuttgart gaat shoppen, hangt ervan af wat er op je prioriteitenlijstje staat. Maal je kilometers af, dan staat deze nagelnieuwe C220 BlueTec qua algemeen comfort, actieve en passieve veiligheid en verfijning een trapje hoger en kun je desgewenst je dagelijkse fileomgeving bijzonder aangenaam aankleden – al gaat naast het comfort ook het prijskaartje resoluut de hoogte in. Voor het scherpere DRIVR-randje en die extra graad betrokkenheid kijk je beter richting Beieren.

[Foto’s: Bert Claes]

MERCEDES C220 BlueTec (W205)

Plus Min
+ Legt de lat qua comfort hoog… – … maar is niet de snedigste stuurder

Weggecijferd

Motor 2.1 4-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving Achterwielen
Transmissie 7-traps, automaat
Vermogen 170 pk (3.000 – 4.200 tpm)
Koppel 400 Nm (1.400 – 2.800 tpm)
Gewicht 1.570 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,4 s
Topsnelheid 233 km/h
Gem. testverbruik 7,2 l/100 km
CO2-uitstoot 117 g/km
Vanafprijs 37.631 euro

Verdict

7 op 10