Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De laatste keer dat BMW’s machtige N57S tri-turbo diesel zes-in-lijn zich op onze redactieparking bevond zat deze verscholen in de intussen uitgerangeerde X6 M50d. Ditmaal mag de nieuwe X5 M50d pronken met München’s mazoutparel in zijn neus. Of er achter al dat spierballengerol van 381 pk en 740 Nm koppel intussen ook voldoende substantie schuilt?

2014_bmw_x5_m50d_f15_02

Die cijfers klinken bekend?

Klopt. BMW heeft de motor, die er pas sinds de facelift van de vorige generatie X5 gekomen is, zo goed als ongemoeid gelaten. Dankzij aangepaste ratio’s van de eerste verzetten en een extra aërodynamisch koetswerk sprint de nieuwe X5 M50d nu in 5,3 s naar de 100 km/h in plaats van 5,4. Voldoende om de Porsche Cayenne S Diesel nog wat verder achter zich te laten, terwijl het opgegeven gemiddeld verbruik gedaald is tot een indrukwekkend lage 6,7 l/100 km. Lang niet slecht voor mastodont die ondanks (beperkte) gewichtsbesparingen toch nog steeds vlot 2,3 ton op zijn gelijkvormigheidsattest laat noteren. In de praktijk tikten we zelf af op om en bij de 9 liter gecombineerd. Maar dat cijfer kan op zich zeker nog lager.

2014_bmw_x5_m50d_f15_052014_bmw_x5_m50d_f15_06

Hoe stuurt dat?

Goed, gezien de omstandigheden dan toch. Maar écht sportief is het daarom nog niet. Een combinatie van een flink rijklaar gewicht en een hoog zwaartepunt maken dat deze X5 het enerzijds moet hebben van zijn slimme xDrive-vierwielaandrijving, en anderzijds van de schier oneindige hoeveelheid mechanische grip die het schoeisel van de optionele 20-duimers genereren. Vooraan meten ze 275/40 en achteraan zelfs 315(!)/35. Rasechte supercars stellen het vaak met minder breed rubber, maar de combo mist zijn effect niet. De X5 ‘plakt’ met andere woorden, maar heeft het ondanks actieve dempers en dito rolstangen lastig met lastwissels, laat staan onder fikse remmanoeuvres. De serieuze remmen zijn weliswaar bijzonder krachtig en op hun taak voorzien, maar ze zien niettemin af tijdens de verplaatsing van al dat gewicht op de neus.

2014_bmw_x5_m50d_f15_01

Kan de X5 M50d zijn positie in de line-up rechtvaardigen?

Moeilijk. De M50d mag dan wel standaard met tal van (prijzige) opties komen. Met een vanafprijs van 85.150 euro (of bijna 100.000 wie zoals bij onze tester lustig doorspect) is deze tot en met de komst van de nieuwe X5 M de duurste in het gamma. De snellere V8 benzine is een kleine 5.000 euro goedkoper terwijl de nauwelijks tragere X5 40d (313 pk/630 Nm) maar liefst 15.000 euro goedkoper is. En vooral die laatste zou nog wel eens de M50d’s grootste uitdager kunnen zijn.

2014_bmw_x5_m50d_f15_072014_bmw_x5_m50d_f15_13

Conclusie?

De X5 M50d mag dan wel spectaculaire cijfers neerzetten, in de praktijk laat je de pook al gauw in zijn D-stand staan met alle settings in de comfort-stand. En dat zegt in feite voldoende. De M50d blijft in sé een cruiser die het liefst aan hoog tempo rechtdoor gaat. Het interieur is typisch BMW en dus een knappe plek om te vertoeven, op voorwaarde dat je in de lange optielijst gaat snuffelen tenminste. Niet dat we het bij de Duitsers ooit anders geweten hebben natuurlijk.

2014_bmw_x5_m50d_f15_03

BMW X5 M50d (F15)

Plus Min
+ Prestaties vs. afmetingen vs. verbruik – Meerwaarde tegenover M40d?

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn, triple-turbo
Aandrijving vier wielen, (niet permanent)
Vermogen 381 pk
Transmissie automaat, 8-traps
Koppel 740 Nm
Gewicht 2.265 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,3 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 177 g/km
Prijs 85.150 euro

Verdict

7 op 10