Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het gaat Jaguar Land Rover (JLR) voor de wind. Door een uitgekiende design- en modellenstrategie (en een snel groeiende Chinese markt) noteerden ze dit jaar een verdubbeling van verkochte wagens ten opzichte van 2008, het eerste jaar dat de groep in handen was van het Indische Tata. Om te benadrukken dat de intelligente renaissance van de twee merken nog steeds onder stoom staat, pakt JLR nu uit met sciencefictiontechnologie die spoedig realiteit moet worden.

jlrfuturetech

jlrfuturetech1jlrfuturetech2

Getuige een recente showcase waar hun vorsers een tipje van de sluier lichtten van wat er bij hen zoal in de pijplijn zit qua intelligente interactie met de wagen: Wii-geïnspireerde gebarenbediening, geavanceerde stembediening en pientere voorruiten. De overkoepelende gedachte is het vereenvoudigen van het dashboard en maximale concentratie van de bestuurder op de weg en het verkeer. De vraag is: gaat het hier om een krampachtig zoeken naar een USP tegenover de almaar sterker wordende Duitse concurrentie en worden we daarbij gebombardeerd met nutteloze en zelfs storende gizmo’s, of landt ‘Minority Report’ binnenkort écht in uw wagen, en bereiken we dan als een gevechtspiloot in total control onze bestemming?

Het indrukwekkende (of beangstigende) is dat al deze snufjes al binnen enkele jaren gecommercialiseerd zouden kunnen worden:

  • Swipen is de boodschap. JLR indentificeerde bepaalde handelingen die realistisch gezien kunnen vervangen worden door handgebaren, en is bezig met sensoren die je gezwaai betrouwbaar kunnen omzetten in besturingscommando’s. Om de wagen te openen wuif je even voorbij de handgreep. Of beweeg je je hand langs het zijraampje om het te laten zakken. Het principe op zich klinkt natuurlijk goed, maar met die bewegingen haal je natuurlijk nog steeds je handen van het stuur en de calibratie zal echt fenomenaal moeten zijn om het beoogde voordeel te halen. Een knopbediening leidt even af maar geeft natuurlijk wel absolute zekerheid dat je commando wordt omgezet. Je kan je voorstellen dat één twijfelmoment van de wagen op een wuifbevel het vertrouwen in het systeem keldert en een veelvoud van afleiding veroorzaakt.
  • Big Brother luistert mee! De wagen heeft permanente aandacht voor wat er gezegd wordt in de cabine, en dat in gewone spreektaal. Met andere woorden: voor stembediening zijn de tijden van de korte pauze, licht geschraap en DUIDELIJKE ARTICULATIE VAN BEPAALDE SLEUTELTERMEN IN UW BESTE AN, ten einde. Wat de wagen zal doen als je spruit op de achterbank de stereo op 11 en RGR Boenkradio wil terwijl jij eerder Klara op het oog had, valt nog te bezien.

Misschien nog de meest relevante ontwikkeling voor DRIVRs is het ‘Jaguar Virtual Windscreen’. Dat belooft een fullscreen hi-res information overlay op je voorruit. Je kan je moeiteloos voorstellen dat ze hiermee navigatieintructies, realtime verkeersgegevens en veiligheidswaarschuwingen gaan projecteren. Maar iemand bij Jaguar heeft duidelijk teveel Forza Motorsport gespeeld, want ze hebben ook de ambitie om jou tot een betere piloot te kneden – bijvoorbeeld met de projectie van de ideale lijn op je favoriete circuit. Inclusief aanduiding van de rempunten en zelfs een ghost image van jezelf op je eigen beste ronde!

Of JLR gewoon op een speelse en mediagenieke manier wil aangeven hoe ambitieus ze zijn in de precisie van hun eye-tracking en weergave op het scherm? Want op de keper beschouwd is flat-out circuitwerk een veruit minutieuzere aangelegenheid dan het ruwweg volgen van een dikke lijn met verstand op nul. Anders dan voor de console op de sofa is er ook geen reset als het misloopt wanneer je plotsklaps in real life aan 250km/u op het laagste punt van Fuchsrohre aankomt terwijl je normaal al licht de bibber krijgt aan 140…

Kijk even naar de video hierboven. Wat denken jullie: ‘ja graag’ of  eerder ‘neen bedankt’?