Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Constructeurs zijn op hun best als ze iets te vieren hebben. Kijk daarvoor maar naar Ford dat net zijn derde International Engine of the Year-titel heeft binnengerijfd. Bij de eerste zege in 2012 lepelden ze het gevierde 1-liter Ecoboost blok pardoes in de Caterham Seven, een jaar later deden ze hetzelfde met een Formula Ford en dit jaar mochten beide modellen op zomertournee om hun geblazen driecilinder nog eens in de kijker te zetten. Wij troffen het olijke duo op de Lommel Proving Ground voor een korte rij-impressie.

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

Dat deze twee – ondanks hun beperkte longinhoud – als sportwagens presteren, hebben ze aan hun drooggewicht te danken. Want zelfs met ‘maar’ 140 paarden is de 588 kg lichte Caterham goed voor een chrono van 6 seconden naar de 100. De Formule-racer maakt daar dankzij nog minder kilo’s (495 kg) en nog meer paarden (200 pk) ‘minder dan 4’ seconden van, al vertelt zelfs die tijd niet het hele verhaal. Daarvoor consulteer je best de rondetijd die Ford op de Nordschleife wist te klokken: 7 minuten en 22 seconden oftewel rapper dan een Ferrari Enzo.

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

Toegegeven: de Formula Ford is niet meer of niet minder dan een compromisloze racer, en het is alleen maar dankzij de gewiekste Single Vehicle Approval-regels dat Ford het gevaarte überhaupt op kenteken heeft gekregen. De bolide bestaat namelijk puur uit competitiemateriaal, van de dubbele wishbones over het buizenchassis tot de ongeassisteerde stuursetup. Het enige wat dit prototype ten opzichte van de circuitexemplaren ontbeert, zijn spoilers om downforce te genereren. Want die laten ze zelfs in het octaangekke Engeland niet toe voor straatgebruik. Verder is dit gewoon een racewagen met de draaicirkel van een olifant en de boulevardmanieren van een ratelslang.

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

Daartegen is de Seven bijna een winkelkarretje. Dit prototype heeft gelukkig een breder SV-chassis waardoor ik er met mijn 1m97 nèt in geraak, knieën tegen het dashboard en kruin boven de ruit. Met als gevolg dat mijn tronie vanaf de eerste meters gebombardeerd wordt met opspattend vuil en steentjes van het rechter voorwiel! Het stuur is minder zwaar dan dat van de FF, maar de vijfbak is wel nukkiger ondanks een kort pookje en die mooie alu knop. De rest van de sensaties zijn puur en onversneden, met een directheid waar alleen een Elise tegenop kan.

140 pk is trouwens meer dan genoeg, al worden die paarden zo lineair afgeleverd dat de gekozen versnelling weinig uitmaakt. Het nadeel daarvan is een relatief gebrek aan sensaties, al doet het overdrukventiel zijn uiterste best om dat met een hoop gesis te compenseren. Zoek de limieten van het weggedrag op en je gaat van goeden huize moeten zijn om bredere drifts te counteren, want de smalle cockpit en de beperkte stuuruitslag laten weinig ruimte voor armgewriemel.

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

Tegen alle verwachtingen in laat de eenzitter zich gemakkelijker corrigeren dan de Caterham, ook al ligt het ondertussen vochtig en hebben de slicks helemaal geen profiel. Niettemin vinden de banden zelfs op vochtige ondergrond voldoende grip om je met geweld de volgende rechte op te katapulteren, begeleid door een heerlijke bap-bap telkens de sequentiële bak (zonder ontkoppelen) naar het volgende verzet knalt. Stevig aan de versnellingspook trekken is daarbij de boodschap, want anders twijfelt de bak en schieten de toeren de lucht in.

Ook oppassen als je je rechtervoet van het gas haalt, want meteen ernaast zit de gaskabel. En alsof dat niet genoeg is, schittert de bestuurdersstoel ook door afwezigheid; je zit gewoon op de bodemplaat met een vierpuntsharnas als enige toeverlaat, waardoor de G-krachten des te feller op je systeem werken. Maar snel, dat is de Formule-racer zeker – in die mate dat ik mij ondanks mijn lengte heel klein voel in de cockpit.

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

Op de keper is de eenzitter fantastisch om eens te ervaren, maar met straatauto’s heeft hij evenveel gemeen als Kate Moss met salondames. Voor racedoeleinden is de combinatie van Formula-chassis en 1-liter motor wel realistisch, aangezien de atmosferische Sigma 1.6 eruit moet om milieuredenen. Idem dito bij Caterham zou je denken, maar daar zit blijkbaar een haar in de boter. Of het ermee te maken heeft dat de 1.0 Ecoboost een stuk duurder is (€ 7.000 versus € 2.500 voor de Sigma), een hoger zwaartepunt heeft (waardoor de motorkap er niet meer uitziet) én een goed stuk meer weegt dan zijn aluminium voorganger? Of zijn de Britten gewoon in de war door het onverhoopte succes van de Caterham 165 die een nóg kleiner blokje van Suzuki inzet voor evenveel sensaties? Only time will tell.

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

[Foto’s: David Noels voor Ford]

Caterham Seven 1.0 140

Plus Min
+ Autorijden puur
– Gebrek aan climax

Formula Ford Ecoboost

Plus Min
+ Racewagen op kenteken – Prototype zonder productieplannen

Weggecijferd

Caterham Seven
Formula Ford
Motor 1.0 3-in-lijn, turbobenzine 1.0 3-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Achterwielen Achterwielen
Overbrenging 5 versnellingen, manueel 6 versnellingen, sequentieel
Vermogen 140 pk 205 pk
Koppel 200 Nm
Gewicht 588 kg 495 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,0 s 4,3 s
Topsnelheid (nm) 265 km/h
Gem. normverbruik (nm) (nm)
C02-uitstoot (nm) (nm)
Vanafprijs (nvt) (nvt)

Verdict

Caterham Seven 1.0 140 9 op 10
Formula Ford Ecoboost 10 op 10