Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en reportagewerk ligt. Maar helemaal geen nieuws brengen, da’s ook zo sneu. Want we durven zelfs te denken dat jullie onze eerste indruk op wagen X en bolide Y wel weten te appreciëren. Daarom voortaan elke zaterdag: een overzicht van de nieuwe lichting in een licht verteerbaar format!

BMW 2 Reeks Active Tourer (F45)

bmw 2 reeks active tourer

bmw 2 reeks active tourerbmw2activetourer2

Zonder enige vorm van twijfel de meeste geanticipeerde BMW ooit. Niet omdat ze met deze opgetrokken 2 Reeks het heet water opnieuw uitvinden in Beieren, wel omdat de Active Tourer met wrong wheel drive uitgerust is (zoals ze dat ooit in München noemden). Het design van de gezinswagen blijft redelijk trouw aan dat van het 2013-concept, terwijl de lanceringsmotoren gekende units zijn: de 218i krijgt een geblazen 1.5 turbobenzine met 136 pk en kost minimaal € 27.800, de 218d heeft een tweeliter turbodiesel van 150 pk en kost € 29.750 terwijl de 225i turbobenzine met de dezelfde longinhoud € 37.100 kost voor 231 pk. Verder nog iets bijzonders? Toch niet op het eerste zicht. (KD)

+ Een BMW voor mensen die niet weten waar de steekassen zitten
– De rijdynamische kwaliteiten kunnen er onmogelijk wel bij varen
? Is dit het begin van een (voorwielaangedreven) epidemie?

Mazda Mazda2

mazda2a

mazda2bmazda2c

Dit is ’em dan: de langverwachte productieversie van de Hazumi concept-car die de afgelopen beurzen hoge ogen gooide. Of de Mazda2 in productietrim hetzelfde gaat doen, valt nog te bezien. Vooraan springt het nieuwe design lekker in het oog, maar de rest van de B-segmenter vertoont op het eerste zicht veel gelijkenissen met het uitgaande model. Tot je binnenin kijkt en een op de Audi A1 geïnspireerd dashboard ontwaart. Twee op drie qua looks dus, en da’s zeker niet gebuisd. Onder de kap natuurlijk enkel SkyActiv-motoren, meer bepaald een 1.5 benzine met 100 pk en een dito turbodiesel met 105 pk. Verdere details schitteren momenteel door afwezigheid, al verwachten we wel een laag gewicht (rond de 1.000 kg) en dito emissies (<90g voor de dieselaar). (KD)

+ De voor- en de binnekant zijn getransformeerd
– De rest oogt verbazingwekkend bekend voor een nieuw model
? Is dit genoeg om van de 2 een échte Europese speler te maken?

VW Scirocco R

image (3)

image (5) image (4)

Het is nauwelijks te geloven, maar de VW Scirocco viert dit jaar zijn 40e verjaardag. Gelegenheid voor de Wolfsburgers om de coupé een nieuwe snit aan te meten, wat ook uitnodigt om de “R” op te frissen en we moeten zeggen: de restyle  is subtiel maar effectief. Nieuwe lichten (achteraan nu ook LEDs) en hersneden bodywork brengen de Scirocco in lijn met de hoekig-strakke vormgeving  van de Golf VII.  Extra plooien compliceren het beeld, maar het lijf ziet er afgetrainder uit als zijn voorganger. De work-out blijft  beperkt tot de garderobe:  de Scirocco R zweert verder bij een licht herwerkte versie van het oldskool EA113 2.0 liter blok terwijl de Golf R de nieuwbakken EA888 toebedeeld krijgt. Resultaat is een marginale toename van elektronisch gewonnen paardjes met 15 tot een totaal van 280 die, in tegenstelling tot de gelijknamige Golf, allemaal op de vooras te verdelen zijn. (AC)

+ Manuele bak nog steeds standaard
– ESP kan nog altijd niet volledig uit
? Te volwassen voor zijn eigen goed in een competent concurrentieveld?

Smart ForTwo & ForFour

smart fortwo, BR C453, 2014

Der neue smart fortwo, 2014 The new smart fortwo, 2014smart forfour, BR W453, 2014

Voor DRIVRs die naast een weekend-toy een wendbaar stadswagentje nodig hebben, heeft Smart vanaf begin volgend jaar de volledig herwerkte ForTwo en ForFour in de aanbieding. Daimler-Benz bouwt de twee vingerhoedjes op basis van éénzelfde platform met hun nieuwe partner Renault. Goed nieuws voor de ForFour, want dat betekent een gelijkaardige configuratie als de nieuwe achterwielaangedreven Twingo. Daardoor kan deze ukkepuk 25,5 cm korter worden dan zijn voorganger, terwijl er toch meer ruimte is voor bagage achterin. Beide modellen worden zomaar eventjes 10 cm breder voor een betere zijdelingse stabiliteit bij hoge(re) snelheden. De park anywhere-afmetingen van de ForTwo blijven voor de rest identiek. Een nieuwe configuratie van de ophanging zorgt bij de beide modellen dan weer voor grotere soepelheid bij lage snelheden en een nog kortere draaicirkel dan voorheen. Motorisch wordt er enkel benzina verstoven, naar wens atmosferisch via een 999 cc blokje met 59 of 70PK, dan wel per 898cc turbo aangejaagde krachtbron van 90PK. Die laatste zal waarschijnlijk een Brabus derivaat voortbrengen, terwijl er later nog een elektrisch aangedreven versie verwacht wordt in samenwerking met Tesla. (AC)

+ Eindelijk ook met handbak te krijgen
–  Nieuwe look niet direct toonbeeld van discretie
? Komt er écht geen nieuwe Roadster zoals op de lancering gecommuniceerd?

Volkswagen Passat (Mk8)

2015-VW-Passat-B8-28

volkswagen-nouvelle-passat-2014-11 volkswagen-nouvelle-passat-2014-04

Feit: tussen alle modellen van Volkswagen is hun Passat hét verkoopkanon bij uitstek. Reden te meer dus om een nieuwe generatie los te laten op de fleetmarkt. De uiterst rationele Passat ‘Mk8’ staat op een lichter MQB-platform – incluis technologische snufjes als head-up display en automatisch filerijden – en is tevens korter, lager, wijder en efficiënter. Er is keuze uit 10 motorisaties die tussen de 120 en 280 paardenkrachten leveren. Allen met standaard start-stop en één enkele zelfs als plug-in hybride. Herr Winterkorn voegt daar nog aan toe: “For me this Passat is a premium class car without premium costs.” En met vanafprijzen van €25.875 en €25.950 voor respectievelijk de Sedan en Estate versie kan Martin wel eens gelijk hebben. (AV)

+ Lichter, efficiënter en goedkoper (dan de concurrentie)
– Imago
? Wanneer is de CC aan de beurt ?