Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Als een vrouw een plaats in de F1 verovert, dan is het extra belangrijk dat ze die uit verdienste bereikt – anders zal ze het daar niet lang uithouden. Je moet echt goed zijn om je zitje te kunnen behouden.” Dat is geen quote van een mannelijke collega of een F1-expert maar van Susie Wolff (née Stoddart) zelf, een Schots autopilote met heel wat ervaring in de Britse feeder reeksen en DTM. Sinds april 2012 heeft ze een contract als ontwikkelingsrijder bijhet Willliams F1 team. Tijd om nader kennis te maken.

140718114738-wolff-helmet-practice-story-top

Het was al van 1992 geleden dat er nog eens een vrouw deelnam aan een F1 raceweekend. Susie deed het tijdens de GP van Silverstone, maar met een vroegtijdige opgave door een oliedrukprobleem werd het voor haar vooral een oefening in frustratie. De eerste vrije training van de zopas gereden GP van Hockenheim was haar tweede en voorlopig laatste kans om te tonen dat ze wel degelijk de nodige snelheid heeft om het hoofd boven water te houden op het meest competitieve niveau van de racerij.

Het zal je maar overkomen. Je enige passie is motorsport, je bent extreem snel, precies, intelligent, communicatief en professioneel. En het moet gezegd: je hebt ook de centen en de relaties. Maar je hebt daarnaast het XX-chromosoom in een wereld van XY’s, dus deze test is méér dan een big deal. Bekijk ook nog even de rest van de omstandigheden: Hockenheim zelf is bedrieglijk technisch. In een straatwagen is Turn 1 al een taaie rakker, laat staan in een nijdig spel met een 13.000 toeren turbo-blok en 1,6 ton downforce. Om hier geen tijd te verliezen heb je maar twee dingen nodig: zakkenvol commitment en skill.

susie-2

Wolff kent de Duitse wel (ze startte er in 2006 haar carrière in DTM) maar haar seat-time in de FW36 beperkt zich verder vooral tot simulaties. Lichaamsgeheugen zal dus een kleine duit in het zakje moeten doen, want in een F1-bolide aan 5G ziet die plek er waarschijnlijk toch nèt iets anders uit. Tussen het verwerken en overmeesteren van al die nieuwe sensaties door moet ze quasi onmiddellijk de complexiteiten van een huidige wagens meesteren, en natuurlijk het ontwikkelingswerk met de nodige feedback afmalen. Daarbij kruist ze de degens met één van de meest ervaren coureurs uit het veld, ene F. Massa. No pressure then.

susie-3

Na enkele ronden aerodynamische en mechanische tests krijgt ze verse slicks gemonteerd en wordt ze terug buitengestuurd om de klok na te jagen. Felipe is op datzelfde moment ook on track – en ondanks het feit dat de setup van de wagens en hun programma’s misschien van elkaar afwijken, zal er toch een vergelijk getrokken worden tussen de twee. Ze zijn er zich allebei schijnbaar erg van bewust, want het komt meteen tot een klein rondetijden-duel. Eerst is de Braziliaan 0,1 seconde sneller, voordat Susie hem op haar beurt 0,2 seconde voor is.

Uiteindelijk weet Massa een voordeel van 0,227 op Wolff te halen, maar vlak na die snelste ronde gaat hij wijd in T1. Susie eindigt na 22 ronden uiteindelijk met de 15e tijd, vlak voor die andere testpiloot, Sauber’s Giedo Van Der Garde. Een spectaculair resultaat, maar is dat genoeg om de kwatongen het zwijgen op te leggen en zich een zitje te veroveren? Zij zelf kan er alvast geen antwoord op geven. Maar ze voegt er achteraf wel aan toe dat ze er alles aan zal doen om zo snel mogelijk weer in een F1 wagen te zitten. Wie kan haar dat nu verwijten?