Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP: de lichting van vorige week staat HIER opgelijst

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en reportagewerk ligt. Maar helemaal geen nieuws brengen, da’s ook zo sneu. Want we durven zelfs te denken dat jullie onze eerste indruk op wagen X en bolide Y wel weten te appreciëren. Daarom voortaan elke zaterdag: een overzicht van de nieuwe lichting in een licht verteerbaar format!

Porsche Cayenne Facelift (2014)

porsche cayenne autonieuws

porsche cayenne autonieuws porsche cayenne autonieuws

Niettegenstaande we nog tot oktober moeten wachten op de officiële onthulling, lost Porsche nu reeds alle details over hun gefacelifte Cayenne. De subtiele aanpassingen beginnen vooraan met een grotere grille, bumper met efficiëntere koeling en standaard Xenon koplampen, terwijl de derrière gesierd wordt door hoekigere achterlichten en geïntegreerde uitlaatstukken. Zijn grootste troef komt echter onder de motorkap te liggen in de vorm van een Plug-in S E-Hybrid variant. Dat betekent een 3.0-liter V6 S/C met ondersteuning van een nieuwe elektromotor, samen goed voor 415 pk, 588 koppelmomenten, een sprint naar 100 in 5,9 seconden en een CO2-uitstoot van slechts 79 g/km. Al krijgen alle andere motorisaties ook de nodige aandacht door zowel de output te verhogen als uitstoot te reduceren. En dat is goed nieuws – want hoe vlotter deze Cayenne over de toonbank gaat, des te interessanter zal hun sportieve line-up worden. (AV)

+ S E-Hybrid
– Nog steeds niet moeders mooiste
? Lijkt nu erg op de Macan ?

McLaren P1 GTR

mclaren-p1-gtr autonieuws

Je moet het maar durven. Ron Dennis – CEO bij McLaren voor wie onder een steen zou leven – schreef onlangs een brief naar alle P1-bezitters met de vraag of ze geïnteresseerd zouden zijn in een extra hardcore versie van de hypercar. Hun (logische) antwoord? Hell yeah! Met als resultaat dat we ons volgende maand tijdens het Concours d’Elegance in Pebble Beach al aan een eerste concept mogen verwachten. Voorlopig moeten we het echter nog stellen met één enkele schets, de gedachte dat het team op 1000 pk mikt en het feit dat de aerodynamica er beter op wordt en er circuitbestendige slickrubbers onderkomen. Geïnteresseerden moetern 2,5 miljoen euro neertellen, al word je dan wel opgenomen in het P1 GTR programma, waardoor je wordt uitgenodigd op trackdays onder begeleiding van professionele piloten en zelfs toegang krijgt tot hun professionele F1-simulatoren. De McLaren P1 GTR zal volgend jaar in juni van de band rollen. Exact 20 jaar na hun winst op de 24 uren van Le Mans. Puur toeval of de voorbode van een gewaagde comeback? Wait and see. (AV)

+ De lat opnieuw een stuk hoger
– Voor de very lucky few
? Keert McLaren na 20 jaar terug naar Le Mans ?

Nissan Note Nismo

NissanNoteNismoAchterkant autonieuws nissan-note-nismo autonieuws

Twee officiële foto’s. Daar moeten we het voorlopig mee doen tot Nissan meer gaat lossen over de Note Nismo. Wat we wél weten is dat er zowel een ‘standaard’ Nismo als een ‘Nismo S’ aankomt en dat beide zullen beschikken over een herwerkte koets en ophanging. De typerende spoilers, bumpers, rode accenten en vooral ook het centrale mistlicht achteraan niet te vergeten. Standaard krijg je sportieve kuipzetels, al moet je voor de Recaro’s iets dieper in de buidel tasten. Hiroshi Tamura stelt het zo: “The development concept of this model was to build a car that makes you want to keep driving, no matter where your destination may be.” En aangezien Nissan ook belooft op verbruik en efficiëntie te letten, zouden ze wel eens gelijk kunnen krijgen. (AV)

+ Sportieve saus
– Misschien iets té naar West-Europese normen
? Zit het doelpubliek van de normale Note hierop te wachten ?

BMW M235i Track Edition

bmwm235iperformance1

bmwm235iperformance3bmwm235iperformance2

Het zal je niet ontgaan zijn dat sportwagens in Nederland fors duurder zijn dan bij ons. Case in point: de BMW M235i die in België € 45.000 kost en bij onze Noorderburen € 60.000. Toch – of misschien net daarom – lanceert de importeur er een zogenaamde Track Edition van de voorlopig snelste 2 Coupé, goed voor € 24.000 aan extra opties. In ruil krijg je één van twaalf genummerde exemplaren met zowat alle Performance-opties die voor de F22 beschikbaar zijn, gaande van een subtiel andere bodykit met lichtgewicht 19-inch velgen (-1,5 kg per hoek) tot een herwerkte achterkant mét diffuser en een sportuitlaat. De binnenkant is opgesmukt met veel alcantara en carbon; twee materialen die ook terugkomen op het nieuwe sportstuur met ingewerkte laptimer en shift-lights. Extra vermogen krijg je niet, maar wel een limited slip differential waar de standaardversie zo om smeekt. Alleen sneu dat dit helemaal geen speciale reeks is, maar gewoon een tot de tanden gewapende M235i. (KD)

+ Ongetwijfeld de scherpste 2 Reeks dusver
– De BMW M2 komt eraan
? € 84.000 voor een 2 Reeks – zijn ze helemaal besodemieterd ?