Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Waarvoor staat de Mercedes GLK 250 eigenlijk?” Een vraag die ik tijdens de testweek meermaals gehoord heb en waar ik steevast hetzelfde op antwoordde. De GLK valt namelijk vrij eenvoudig te ontleden: men neme een G-klasse en propt ‘m vol met alles wat onder de term ‘luxe-artikelen’ valt tot je een GL krijgt. Maar omdat die mastodont minder geschikt is voor kleine landjes als België, maakt Mercedes er ook een ‘Kompakt’-versie van. Geslaagde downsizing of eerder cruciale nichevulling ten huize Benz?

2012 Mercedes GLK 250
Een snuifje G-klasse dus. Hoeveel blijft daar nog in de GLK van over?

Eerlijk gezegd niet zo veel als je het optionele Offroad-techniekpakket links laat liggen. Dat omvat zaken als Downhill Speed Regulation, lagere schakelpunten en aanpassingen in de gasrespons, alsook Offroad ESP en 30mm verhoogde bodemvrijheid. Zonder die optie herbergt de krachtige 250 BlueTEC zelfontbrander voldoende koppel onderin (500 Nm om precies te zijn) voor de steilere hellingen, terwijl het 4Motion-systeem ten alle tijde naar grip snuffelt. Daarmee heeft de GLK geen moeite met drassige grasvlaktes of stoffige boswegels én trekt hij zich vlot door de bocht – ook als de wegen er nat of glad bijliggen. Maar als puntje echt bij paaltje komt, is deze Mercedes in de eerste plaats SUV en dan pas 4×4.

Maar hoog, droog én luxueus is hij vast wel?

Zijn we nu al aan het USP aanbeland?  Naar goede traditie gaat een zilveren ster gepaard met hoogwaardig leder, wortelnoten- of essenhoutinleg en een ellenlange optielijst waar je dingen in terug kan vinden als een 360°-camera. Onze tester kreeg zelfs het AMG-Sportpakket mee – inclusief schorten in chroom, lichtmetaal omringd door rubber maatje 235/50 R 19 voor- en 255/45 R 19 achteraan en een sportieve afstelling van het onderstel. Dat vloekt inderdaad met de G in GLK, ware het niet dat die G ondertussen eerder voor Grip (op tarmac) dan voor Geploeter (in ruw terrein) staat.

Mercedes GLK 250

mercedes GLK 250 Mercedes glk 250

En nog eens ‘Kompakt’ ook?

Ten opzicht van de GL is de GLK 584mm korter, 181mm lager en slechts 94mm smaller – zonder noemenswaardige compromissen op het vlak van ruimte of comfort. De compacte dimensies zorgen er verder voor dat de GLK strakker op de baan ligt dan bij zijn grotere broers het geval is, natuurlijk dankzij het lagere zwaartepunt. En die eigenschap zorgt dan weer voor transparantie in het onderstel, ware het niet dat het stuurgevoel zelf wat vaag en licht aandoet. Vertrouw dus eerder op je billen en schouders als je de limieten gaat opzoeken. En denk eraan dat een tweetonner niet in 1-2-3 tot stilstand komt zonder zijn ijzers danig op de proef te stellen. Gelukkig heeft de softe afstelling ook een positieve effect; minder egaal wegdek wordt glad gestreken alsof het niets is om in alle comfort van A naar B te zweven.

2012 Mercedes-Benz GLK

In hoeverre is de GLK eigenlijk een nicheproduct?

Aangezien het hier om een facelift gaat, moet er wel een groeiende markt voor bestaan. Niettegenstaande de mengelmoes aan ingrediënten is er voldoende publiek dat een compacte pseudo-offroader met premiumkenmerken ambieert. Voor deze Silberpfeil leg je trouwens minstens een basisprijs van 48.279 euro neer (250 BlueTEC automaat). Een stuk meer dan wat de concurrentie vraagt voor een vergelijkbaar equivalent; zo heb je al een BMW X3 20d à €45.785,00 en een Audi Q5 2.0 TDI 190 à €44.460. Nemen we het totale prijskaartje erbij, dan zien we onze 1-BDE-552 afklokken op een onmalse 69.447,95 euro.

Conclusie

De Mercedes GLK 250 zit noch in een identiteitscrisis, noch eenzaam in een niche. Zowel de verkoopcijfers als de concurrentie geven aan dat er wel degelijk een markt voor is en – hoewel de elementen zichzelf wat lijken tegen te spreken – slagen ze er in Stuttgart verrassend genoeg in een vrij homogeen geheel af te leveren. Al betaal je nog steeds een ferm surplus voor die ster op je neus.

2012 Mercedes-Benz GLK

Mercedes GLK 250 BlueTEC 4MATIC

Plus Min
 + Genietbare allesdoener  – Maar slechts een doorsnee DRIVR

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn, diesel
Aandrijving 4MATIC Vierwielaandrijving
Vermogen 204 pk (4200 tpm)
Koppel 500 Nm (1.400-4.500 tpm)
Overbrenging 7G-Tronic PLUS
Gewicht 1.925 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,0 s
Topsnelheid 210 km/h
Gem. testverbruik 8,3 l/100 km
CO2-uitstoot 159-162 gram/km
Vanafprijs € 48.279

Verdict 7 op 10