Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Toen Carlos Sainz de constructeurstitel voor Toyota in 1999 binnenhaalde met de Corolla WRC was dat een bitterzoet moment. Vlak daarna maakte het merk bekend zich terug te trekken uit de wereld van de Special Stages om zich toe te leggen op de F1. Lang was het stil in de rallyhoek, maar ondertussen lijkt het erop dat de Japanners onder Akio Toyoda een terugkeer voorbereiden om opnieuw de degens te kruisen op gemengde ondergrond.

Toyota GT86 CS-R3 rally car (2014)

toyotagt86rallycar_580x0

De CS-R3 inspireert zich op de Celica WRC om weer wat achterwielaangedreven actie (en fun) toe te voegen in de door voortrekkers gedomineerde instapklasse. Die R3-reeks staat open voor productiewagens van 1600 tot 2000cc en vervangt de oude Groep A en Groep N. Toyota Motorsport Gmbh (TMG) uit Keulen tekende voor het ontwerp en heeft de GT86 klaargestoomd voor relatief budgetvriendelijke wedstrijdinzet.

Het recept begint met lightness toe te voegen: er worden in totaal 195 kilo’s uit de straatwagen gehaald om pal op het klasseminimum van 1080kg uit te komen. Verdere aanpassingen vallen onder klassieke middelen om de atmosferische motor meer vermogen toe te bedelen: een kortere eindoverbrenging, lichter vliegwiel, race-uitlaat en -collector, andere nokkenassen, verhoogde compressie en een aangepaste ECU. Men verwacht dat het eindvermogen tussen de 240 en 250 pk gaat liggen. Schakelen gebeurt met een sequentiële 6-bak. De rally-GT86 zal waarschijnlijk ook wat meer tractie hebben dan de straatvariant dankzij een 3-voudig instelbare Reiger ophanging. De CS-R3 zal van 21 tot 24 augustus a.s. in de Rallye Deutschland voorrijden in de kundige handen van Isolde Holderied, tweevoudig vrouwelijke WRC-kampioene.

Yaris WRC (20xx)

TMG_Yaris_WRC_06_118423_53c1925a1

TMG is ook in de weer met de toekomstige WRC-auto van Toyota. In de video hieronder test fabriekspiloot en alleskunner Stéphane Sarrazin het Yaris WRC prototype in San Bernardo di Conio, een klein plaatsje in Toscane nabij San Remo. Naar verluidt verliepen de tests zonder moeilijkheden. Toyota kondigt alleszins aan terug te keren op het wereldtoneel “wanneer de tijd rijp is”.  Naar alle waarschijnlijkheid wachten ze voor uitsluitsel over zowel hun deelname als met welk model dat moet gebeuren nog op de beslissing van de FIA inzake de nieuwe regels voor het seizoen van 2017.

GT86 WRC (xxxx)

Publiciteitsstunt? Een gewiekst middel om zijn Raad van Bestuur over de streep te trekken? De 4WD GT86 ‘WRC’ heeft in ieder geval voldoende (promotioneel) stof doen opwaaien. Het vooruitzicht om een wat exotischer silhouet dan de ondertussen gedoodverfde hatchbacks Scandinavische zwiepers te zien maken, maakt wereldwijd blijkbaar een boel emoties los. Zowat de hele schrijvende pers was op zijn qui-vive voor deze bolide.

3402_gt86-aerial-stage-finland-2014_650_896x504

3401_gt86-overhead-stage-finland-2014_876_896x5043398_toyoda-gt86-in-finland-2014_652_896x504

De waarheid is helaas prozaïscher: in feite gaat het om een one-off gebouwd door Tommi Mäkinen Racing op vraag van Toyoda om het WRC-toneel tijdens de manche in Finland te komen verkennen. Veel details over de wagen zijn er niet en dat is begrijpelijk: naar verluidt zou het gaan om een Groep N Subaru Impreza onderstel met een GT86 body …