Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Eén ding hebben de Fransen van Peugeot op de presentatie in Parijs alvast goed begrepen: als je anno 2014 nog meewilt in het fel beconcurreerde A-segment, moet je je klanten de vrije keuze geven. Jean avec le baret wil immers ook zijn volledig gepersonaliseerde voiture premium voor de deur hebben staan. Deze gloednieuwe Peugeot 108 heeft daarom de weinig benijdenswaardige taak om Peugeots marktaandeel in het felbevochten segment te vergroten.

2014_peugeot_108_01

Gepersonaliseerd? Lijkt de Peugeot 108 niet weer op de Citroën C1 en Toyota Aygo?

Absoluut. En dat is opnieuw geen toeval. Net als bij zijn voorganger, de Peugeot 107, ging de PSA-groep opnieuw een joint venture aan met Toyota om zo kostenefficiënt mogelijk een stadsrakker op de markt te brengen. Maar was bij de 107 bij wijze van spreken alleen het logo het onderscheidende element, dan gooien de Fransen en Japanners het nu over een andere boeg: alleen de voorruit en de portieren zijn gedeeld, de overige koetswerkonderdelen zijn specifiek voor elk merk. Onderhuids wordt er weliswaar meer gedeeld: het onderstel is een evolutie van de voorganger, en de 1.0-driecilinder is afkomstig van Toyota, terwijl de 1.2-driecilinder in de 108 en de C1 dan weer van Franse makelij is.

Hoe wil Peugeot zich dan onderscheiden van zijn concullega’s?

Eén woord: personalisering. Je hebt vooreerst de keuze tussen twee koetswerkversies: de gewone gesloten versie, die Peugeot ‘berline’ noemt – ook al gaat het om een vijfdeurs – en een versie met stoffen schuifdak, ‘TOP!’ genaamd. Daarnaast kun je nog kiezen uit zeven personaliseringsthema’s voor koetswerk, buitenspiegels en interieur, en drie ‘interieursferen’ voor het dashboard. Het geeft een modern en ‘edgy’ kantje aan de 108, maar de gebruikte materialen voor de personaliseringsopties zijn soms ronduit goedkoop – stickers voor dashboardinleg, iemand? – wat de kwaliteitsindruk van het interieur niet ten goede komt. Gelukkig oogt het wel frisser dan dat van zijn voorganger, mede dankzij de Mirror Screen-applicatie, die het scherm van je smartphone kopieert op het multimediascherm, maar die tijdens onze testrit faliekant vastliep.

2014_peugeot_108_022014_peugeot_108_05

Er lijkt geen diesel of turbobenzine voorhanden. Welke motor moet ik dan nemen?

In de Peugeot 108 heb je de keuze tussen een natuurlijk ademende 1.0 driecilinder van 69 pk en een eveneens atmosferische 1.2 driecilinder van 82 pk. Beide zijn uiteraard geen snelheidswonders (0 tot 100 in respectievelijk 14,5 en 12,1 seconden) maar laten door de lange spreiding van hun licht schakelende vijfbak wel voorbeeldige theoretische verbruikscijfers optekenen (3,8 en 4,3 l/100 km). In stadsverkeer komt het ruwe karakter van de motoren bovendrijven, en gecombineerd met een vage en laat aangrijpende koppeling durft dat wel eens voor nukkige reacties te zorgen. Eens op dreef legt de Peugeot 108 een eerlijk weggedrag voor en klinken beide driepitters enthousiast, zij het dat je vooral de 1.0 tot op de bout moet uitwringen. Dat lost de 1.2 door het vroeger afgegeven koppel iets beter op, waardoor je de pas er aardig in kunt houden.

Zijn er nog andere kapers op de kust?

Naast uiteraard de Citroën C1 en de Toyota Aygo is er nog een ander drietal dat om de hoek loert: de Volkswagen up!, Skoda Citigo en Seat Mii, die alle drie in dezelfde prijsklasse beginnen, maar wel een kwalitatiever totaalpakket en verfijnder motorpalet afleveren. Kijk je naar mogelijkheden om je A-segmenter te personaliseren, dan is het moeilijk om de Fiat 500 en Opel Adam heen kijken, al spreken de hogere instapprijs in hun nadeel. Zoek je naar rijplezier, dan is het vooral spannend afwachten wat de nieuwe Renault Twingo, met achterwielaandrijving en motor achterin binnenkort laat zien.

2014_peugeot_108_042014_peugeot_108_03

Conclusie?

Peugeot heeft voor de nieuwe 108 zijn marktonderzoek alvast grondig gevoerd en de nodige stappen gezet om zijn marktaandeel te verhogen naar 7 procent (tegenover 5 procent nu). De Peugeot 108 schotelt tegenover de Citroën C1 en Toyota Aygo dus een nog meer afgebakende eigen stijl voor dan voordien. Bovendien rijdt de 108 nog eerlijk en comfortabel, al wensen we hem van harte iets gepolijstere motoren toe.

PEUGEOT 108 1.0 VTi

Plus Min
+ Zuinigheidswonder…
– …maar geen snelheidswonder

PEUGEOT 108 1.2 PureTech

Plus Min
+ Vlotter dan de 1.0… – …maar komt soms ruw voor de dag

Weggecijferd

1.0 VTi 1.2 PureTech
Motor 1.0, drie-in-lijn 1.2, drie-in-lijn
Aandrijving Voorwielen Voorwielen
Overbrenging 5-bak, manueel 5-bak, manueel
Vermogen 69 pk (@ 6.000 tpm) 82 pk (@ 5.750 tpm)
Koppel 95 Nm (@ 4.300 tpm) 116 Nm (@ 2.750 tpm)
Gewicht 958 kg 962 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 14,5 s 12,1 s
Topsnelheid 160 km/h 170 km/h
Gem. testverbruik 3,8 l/100 km 4,3 l/100 km
C02-uitstoot 88 g/km 99 g/km
Vanafprijs 10.295 euro (Start & Stop) 11.795 euro

Verdict

Peugeot 108 1.0 VTi 6 op 10
Peugeot 108 1.2 PureTech 6 op 10