Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

77 is Gian Paolo Dallara al, maar naar eigen zeggen heeft hij nooit eerder de tijd of het geld gehad om een eigen straatwagen te ontwikkelen. Nochtans rijden er elk weekend zo’n 300 eenzitters met zijn signatuur het circuit op, en had zijn onderneming een hand in de bouw van de Alfa Romeo 4C. We moeten Dallara’s eerste straatauto – die nota bene voor 2017 gepland staat – dan ook in die hoek situeren.

dallara1

dallara2dallara3

Hoe de vork tussen Alfa en Dallara juist aan de steel zit, is altijd een goed bewaard geheim gebleven. Algemeen wordt aangenomen dat de raceonderneming een voorraad carbon chassis over had van de KTM X-Bow ontwikkeling (waar ze eveneens aan meewerkten) en die voor een prijsje aan Fiat Auto gelaten hebben. Kennelijk zijn ze in Parma nog niet door hun voorraad heen, want de aan Car Magazine bevestigde tweezitter zou zich van hetzelfde onderstel gaan bedienen.

De targets liggen trouwens al vast: Dallara streeft een drooggewicht van 850 kg na bij een vermogen van 300 pk. Voor dat laatste moet een tweeliter turbobenzine van Fiat Auto gaan zorgen, al heeft de Italiaanse groep momenteel geen dergelijke krachtbron in de aanbieding. Verder is het al Lotus Elise wat de klok slaat: een simpel stofdakje, hoogstens airconditioning in optie en geen onnodige rijhulpjes. Verwacht dus zeker geen servo op de stuurinrichting.

Qua prijs denken de Italianen aan zo’n € 80.000 oftewel € 25.000 meer dan een vergelijkbare concurrent. Voor dat geld gaat Dallara al zijn know-how – en die reikt gelukkig van de Lamborghini Miura tot de Bugatti Veyron – in de schaal moeten werpen, want op dat prijspunt ga je automatisch in de clinch met de grote jongens. Iets waar al menig merk zijn broek aan heeft gescheurd; kijk daarvoor maar naar Renault Alpine & Caterham die iets gelijkaardigs voor ogen hadden. Benieuwd of de Italianen er beter in slagen om het Vaticaan in het midden te houden.

[Bron & Foto’s: Car Magazine]