Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP: de lichting van vorige week staat HIER opgelijst

thumb_roundup33Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Maar helemaal geen nieuws brengen, da’s ook zo sneu. Want we durven zelfs te denken dat jullie onze eerste indruk op wagen X en bolide Y wel weten te appreciëren. Daarom voortaan elke zaterdag: een overzicht van de nieuwe lanceringen!

Range Rover Sport SVR

89281-leadimagerrs-15svr-ext-loc08-a3

89283-rrs-15svr-ext-loc01-a3 89306-rrs-15svr-pr-int-loc02-a3

Vingen we onlangs nog geruchten op dat Jaguar binnenkort ook Special Vehicle Racing-modellen gaat produceren, dan was de primeur deze week toch voor de nieuwe Range Rover Sport SVR. Met een 550 pk sterke 5.0 supercharged V8, bijhorende sprinttijd van 4,5 seconden, topsnelheid van 260 km/h en prijskaartje van een slordige €116.000 kan dat trouwens tellen als introductie van een nieuwe badge. Verder nog af te lezen van de technische fiche: permanente vierwielaandrijving middels een ZF-automaat met acht trappen, een scherpere afstelling van de differentiëlen en het onderstel, een actieve sportuitlaat voor die racecar-like soundtrack, alsook 21″ alu-lichtmetaal en zowel vanbinnen als vanbuiten onderscheidende accenten. Oh ja, hadden we al vermeld dat-ie de groene hel in slechts 8 minuten en 14 seconden doet?

+ Snelste productie-Range ever
– Daar betaal je een prijs voor
? Waar duikt de SVR-badge nog op ?

Seat Leon Cupra Performance Pack

Seat-Leon-Cupra-Performance-Pack

De slag om het record van ‘snelste voorwielaandrijver op de Nordschleife‘ blijft voor krantenkoppen zorgen. Seat daagde heer en meester Mégane RS uit met een scherpe 7:58.4, waarna Renault er gewoon nog eens 4 seconden vanaf deed met de gestripte 275 Trophy-R. Game, set and match? Niet helemaal. Want de Sociedad Española de Automóviles de Turismo plant een revanche op de openbare weg. Met het Performance Pack zou de Leon Cupra 280 namelijk gegarandeerd ‘Sub8’ gaan en dat met 370mm remschijven (+30mm) en 19-duimers omgeven door Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber. Tel daar nog verwarmde kuipzetels in alcantara en exclusieve ‘exterior trims’ bij en je krijgt voluit een Seat Leon Cupra 280 Performance Pack. Voorlopig is evenwel niet bekend of deze optie(s) in België aangeboden zullen worden. In tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk, waar het geheel voor 2.025 pond te hebben is.

 + Het volle potentieel van de Cupra 280 ontsloten
– Kost in Engeland zo’n € 2.500 extra
? Zal D’Ieteren dit Performance Pack überhaupt commercialiseren?

Dodge Charger SRT Hellcat

DodgeChargerHellcatVoorkant

DodgeChargerHellcatInterieur DodgeChargerHellcatAchterkant

Disclaimer: DRIVR staat niet in voor de mogelijke teleurstelling na het lezen van dit bericht. Want deze Dodge Charger SRT Hellcat met 700 pk komt helaas niét naar Europa. Waarom we er dan woorden aan vuil maken? Opdat je bij een eventuele roadtrip over de plas weet welke huurwagen je moet nemen! Onder de kap ligt namelijk een monsterlijke 6.2-liter V8 met bijna 720 pk en een maximaal koppel van 880 Nm, dat via een 8-trapsautomaat naar de achterste 275/40ZR Pirelli’s wordt gestuurd. Sprint naar de honderd: 3,7 seconden. Quarter Mile: 11 seconden. Topsnelheid? Net geen 330 km/h. En ook remmen gaat verrassend vlot, dankzij aangepaste Brembo’s. Bedenk daarbij dat een Dodge meestal een pak goedkoper is dan z’n Duitse rivalen en je zit bijna met de handen in het haar. Dan toch maar snel die roadtrip boeken?

+ Speed-for-Money ratio
– Niet voor Europa
? Kun je zoiets importeren?

Hyundai i20 (Gen 2)

new-generation-i20-rear-1

hyundaii20new-generation-i20-front-1

Hyundai mikt met zijn tweede generatie i20 vooral op de Ford Fiesta. Toch mogen ze concurrenten als de VW Polo, Opel Corsa, Toyota Yaris en Kia Rio zeker niet uit het oog verliezen. Een felbevochten segment dus, waar elk merk op een andere wijze wil uitblinken. En dat poogt Hyundai nu net door hun i20 te promoten als ruim en praktisch. Misschien daarom dat de vijfdeurs het voortouw neemt in Parijs en een driedeurs pas later komt? Anyway, de wielbasis groeit met 45 mm, het ontwerp wordt ‘Fluidic Sculpture 2.0’, en ook binnenin zou het geheel verfijnder aan moeten doen. Motorisaties beginnen bij een 1.2- of 1.4-litertje met respectievelijk manuele vijf- en automatische vierbak, alhoewel je evengoed voor een 1.4-liter zelfontbrander kan gaan. Tijd voor een segmenttest?

+ De Koreanen zijn echt goed in A- en B-segmenters geworden
– De concurrentie op DRIVR-gebied is niet mals
? Zien we binnenkort ook een i20 ‘N’ Performance versie?