Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP: de lichting van vorige week staat HIER opgelijst!

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Maar helemaal geen nieuws brengen, da’s ook zo sneu. Want we durven zelfs te denken dat jullie onze eerste indruk op wagen X en bolide Y wel weten te appreciëren. Daarom voortaan elke zaterdag: een overzicht van de nieuwe lanceringen!

Skoda Fabia (2015)

Skoda Fabia 2015

Skoda Fabia 2015Skoda Fabia 2015

Wist je dat de Skoda Fabia ondertussen zeven jaar oud is en vorig jaar nog bijna 200.000 keer over de toonbank ging? En dat er een nieuwe generatie naar Parijs komt? Hoe die er gaat zien en wat dat voor de designrichting van Skoda betekent, geeft hoofddesigner Kaban aan: “We sense now is the right time to create a stronger connection between the functionality of our cars and an expressive and emotional design.” Daarvoor plaatsen ze de Fabia op het PQ26-platform uit de VW-stal en wordt hij 30 mm lager, 90 mm breder en 65 kg lichter. Moederkloek Volkswagen zorgt er trouwens ook voor dat alle motorisaties, veiligheidssnufjes en multimediasystemen gedeeld worden, terwijl Skoda nog steeds de goedkoopste blijft. Verder is het doodzonde dat er geen plannen zijn voor een vRS-model. Als zoethoudertje komt er wel een Fabia Monte Carlo, die op de personaliseringstrein springt en als enige pluspunt een optionele verlaging van het chassis (15mm) herbergt.

+ Eindelijk een nieuwe!
– Geen plannen voor een vRS-model
? Meerwaarde Fabia Monte Carlo ?

McLaren 650s Sprint

mclaren-650s-sprint-002

McLaren+650S+Sprint+004 McLaren+650S+Sprint+005

Hoe je een supercar als de McLaren 650S nog sneller maakt? Men neme al het overbodige gewicht weg, plaatse zespuntgordels, een FIA-rolkooi, carbon kuipzetels en koelelementen uit de GT3-variant, stelle het ProActive Chassis Control af op beenhard en vervange tot slot de intercooler van die meesterlijke 3.8-liter V8 door een performanter exemplaar. Een goede tip: charter meteen ook een eigen pitcrew – want met airjacks, een ingebouwde krik en centrale bouten in je negentienduimers met Pirelli-slicks kun je praktisch rechtstreeks het circuit op. Bij wijze van overdaad is er ook nog een passagiersstoel met zespuntsgordel, voorruit van polycarbonaat en aangepast aerodynamicapakket beschikbaar. En dat terwijl de basiswagen al 250.000 euro moet gaan kosten …

+ Upgrades uit de renstal van McLaren
– Enkel voor op het circuit
? Hoe dicht komt de 650S Sprint bij z’n grote GT3-broer?

Saleen FourSixteen


Saleen-FourSixteen-001 Saleen-FourSixteen-005 Saleen-FourSixteen-002

Pende collega Divjak deze Saleen (Model S) FourSixteen eerder deze week nog neer tussen de blikvangers van de Monterey Car week, dan volgen hier alle details die je (niet) wil weten. Zo is de FourSixteen gebaseerd op de Tesla Model S P85, maar dan met een afgrijselijke bodykit en een handvol nuanceverschillen in het interieur. Onder de kap komt een inductieblok met 420 pk en 600 Nm koppel, dat samen met een herkalibratie van het ESP, carbon-keramische remmen, mechanisch sperdifferentieel alsook een kortere eindoverbrenging en volledig afstelbaar onderstel moet zorgen voor een ‘circuitwaardige’ DRIVR. Al moet je daar wel zo’n 152.000 dollar en zes tot 8 weken extra geduld voor over hebben.

+ Sportieve upgrades
– Afgrijselijke stijlupdates
? Wie tekent daar op in ?