Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De A1 Quattro is een gladde aal gebleken. Door de beperkte oplage van 333 stuks had Audi er écht geen PR voor nodig, wat maakte dat de 20 Belgische exemplaren besproken waren vooraleer de importeur een persdemo had besteld. Toch zijn we altijd achter een ritje blijven jagen, niet in het minst omdat de über-A1 duidelijk naar de Lancia Delta Integrale knipoogt. Twee jaar later is het ons eindelijk gelukt. Net op tijd voor de introductie van de nauw verwante Audi S1.

Processed with VSCOcam with f2 presetProcessed with VSCOcam with f2 preset

Audi wist al lang dat er ooit spraakverwarring zou ontstaan. Net als München had Ingolstadt het cijfer ‘1’ in de jaren 80 gebruikt om het hoogste goed aan te duiden, meer bepaald op de vuurspuwende S1 van Groep B-allooi. Toen de tijd kwam om een snelle A1 te lanceren, vonden de marketeers er niets beter op dan de ClubSport-benaming van het studiemodel te laten vallen om er gewoon ‘A1 Quattro’ van te maken. Een duidelijk statement met betrekking tot de aangedreven wielen, maar niet in lijn met Audi’s (R)S-politiek.

Processed with VSCOcam with f2 presetProcessed with VSCOcam with f2 preset

Wat de A1 Quattro in het geboorteregister moest missen, maakte hij goed op het Salon van Genève in 2012. Daar onthulde Audi een witte driedeurs met zwart dak, Compomotive-achtige rallyvelgen en een enkelvoudige uitlaat links en rechts om hem van andere A1’s te onderscheiden. Onder de kap geen gekietelde vijfpitter zoals in het ClubSport-concept, maar een tweeliter turbobenzine van de TT-S met 256 pk. En om het atypische plaatje helemaal af te maken: een manuele zesbak beter dan de alomtegenwoordige DSG-automaat. Samen met de nodige chassisaanpassingen én grotere remmen goed voor 50.800 euro aan onderdelen en werkuren, alvorens de optielijst zich aandiende.

Processed with VSCOcam with f2 presetProcessed with VSCOcam with f2 preset

Stap vandaag in zo’n A1 Quattro en je eerste indruk is er een van uitmuntende kwaliteit, zelfs op deze fabriekswagen met 55.000 testkilometers op de klok. Maar wat eveneens opvalt, is dat de binnenkant nauwelijks van het S-Line-interieur verschilt. Het enige onderscheid zit ‘m in de rode wijzerplaten en zwartgelakte stoelruggen. Bovendien staan de op comfort afgestemde fauteuils een paar centimeter te hoog. Start de motor per knopdruk (hoewel Audi een klassieke sleutel meelevert) en de adrenaline gaat evenmin de lucht in, want de TFSI-unit produceert vooral gezoem. Sportief gezoem weliswaar, maar niet het soort geknetter dat je bij het uiterlijk associeert. Toch valt er plezier te beleven aan de geblazen tweeliter, vooral als je hem in de toeren jaagt. Het gemak waarmee dit blok 7.000 omwentelingen aankan, is echt een revelatie. Spijtig dat de actie van de zesbak met relatief lange schakelwegen wat aan de lichte kant is.

Processed with VSCOcam with f2 presetProcessed with VSCOcam with f2 preset

Het moment de gloire komt evenwel wanneer je IN-AQ-1020 met doodsverachting de bocht in zwiert. Dan ontdek je een meegaandheid die bijna atypisch Audi is en de vier wielen genadeloos in het tarmac doet bijten, ongeacht de staat van het wegdek. Schat de bochtensnelheid correct in, en je kunt het gekozen traject zelfs met het gaspedaal trimmen – ook al laat de Haldex-koppeling nauwelijks overstuur toe. Onderstuur gelukkig ook niet. Enkel het gevoel alsof de twee assen perfect samenwerken om zoveel mogelijk voorwaartse beweging te creëren. Het stuurgevoel is daarbij eerlijk licht, met een ESP-functie die wel een sportstand heeft maar verder geen andere parameters wijzigt. Een oldschool Audi dus, zonder het omslachtige Drive Select met elfendertig instelmogelijkheden dat onderhand gemeengoed is.

Processed with VSCOcam with f2 presetProcessed with VSCOcam with f2 preset

De kersverse S1 heeft natuurlijk wel zo’n knop, om het van de A1 Quattro geërfde comfort naar wens tot zero koetswerkrol te moduleren. De stuurweerstand verhoogt daarbij ook, maar verder doet de nieuwe – die plotsklaps wél S1 mag heten – vooral de oude na, tot aan de verplichte handbak toe. Met een Quattro-stylingpakket vanbuiten en dito opsmuk vanbinnen kom je trouwens aardig in de buurt, ook al levert Audi bewust geen Glacier White op de S1. Tegen de klok zit er ook maar een sigarettenblaadje tussen: ondanks 25 pk minder is de S1 slechts 0,1 seconde trager naar de honderd, mede door een rijker koppel. En da’s misschien wel het grootste verschil qua rijbeleving: de Golf GTI-motor van de S1 ronkt kwader dan het TTS-aggregaat van de A1 Quattro, en pikt gretiger op dankzij iets meer koppelmomenten. Bovenin is de muziek wel sneller uit.

Processed with VSCOcam with f2 presetProcessed with VSCOcam with f2 preset

Samengevat zijn de A1 Quattro en de gelijkaardige S1 atypische exponenten van Audi’s sportwagenfabriek. Ze zijn niet beenhard afgeveerd (althans niet in de Comfort-stand van de S1), sturen niet plakkerig (waarbij het stuurgevoel op de gripgrens lijkt te verstenen) en laten zich subtiel op het gas zetten (zonder daarbij overstuurd te geraken). Een algemeen gebrek aan attitude ten spijt beslecht de A1 Quattro het pleit in zijn voordeel, dankzij dat hoogtoerige motorkarakter en zijn relatieve speelsheid voor een vierwielaandrijver. Dat gezegd: er zouden heel wat man maths aan te pas komen om de A1Q boven de 20.000 euro goedkopere S1 te verkiezen. Want die is op een haar na even goed.

Processed with VSCOcam with f2 presetProcessed with VSCOcam with f2 preset

AUDI A1 Quattro

Plus Min
+ Intergrale-wannabe
– Mist attitude

AUDI S1

Plus Min
+ Koopje in vergelijking – Quattro-aankleding kost extra

Weggecijferd

A1 Quattro
S1
Motor 2.0 4-in-lijn, turbo 2.0 4-in-lijn, turbo
Aandrijving 4×4 4×4
Overbrenging 6-bak, manueel 6-bak, manueel
Vermogen 256 pk (@ 6.000 tpm) 231 pk (@ 6.000 tpm)
Koppel 350 Nm (2.500 – 4.500 tpm) 370 Nm (1.600 – 3.000 tpm)
Gewicht 1.465 kg 1.415 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,7 s 5,8 s
Topsnelheid 245 km/h 250 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten) 11,4 l/100 km
C02-uitstoot 200 gr/km 162 gr/km
Prijs (uitverkocht) 30.700 euro (5d)

Verdict

Audi A1 Quattro 9 op 10
Audi S1 8 op 10