Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In de wapenwedloop der versnellingsbakken lijkt tegenwoordig alles mogelijk te zijn. Draaien constructeurs zoals Chevrolet en Porsche in de Corvette en 991 hun hand niet meer om voor een manuele zevenbak, dan is ook bij automatische versnellingsbakken het hek van de dam. Getuige daarvan de negentrapsautomaat in Range Rovers kleinste, de Evoque, die we aan de tand voelden in Si4-trim.

2014_range_rover_evoque_si4_06

Negen verzetten? Is dat niet teveel van het goede?

Ja en nee. Want hoewel de vorige automaat met zes verzetten zijn werk meer dan behoorlijk deed, bleek het verbruik een heikel punt. Zo tekende collega Ken twee jaar geleden een gemiddelde van 14,2 liter op, wat zonder omwegen aan de problematische kant mocht worden genoemd. De nieuwe en 7,5 kilogram lichtere negentraps, de ZF 9HP, belooft een gemiddelde brandstofbesparing van om en bij de 11 procent. Land Rover geeft 7,8 liter op voor deze Si4, terwijl wij afklokten op een nog steeds respectabele 9,3 liter. Bovendien helpt een ultrakorte eerste versnelling bij het slepen of vertrekken op moeilijk terrein.

Hoe doet de negenbak het in de praktijk?

Verbazend goed, zo moet gezegd. ZF heeft een reputatie hoog te houden als het op automatische versnellingsbakken aankomt – zie ook BMW – en daar zijn ze in deze Evoque zeker in geslaagd. De negenbak doet zijn werk in de automatische stand zonder schokken of aarzelen, en voor je er erg in hebt zit je vaak al in het hoogst(mogelijk)e verzet, dat als overdrive wordt gebruikt om het verbruik te drukken. Het geeft misschien een ietwat ingesnoerd karakter aan het 240 pk sterke tweeliterblok, maar gebruik je rechtervoet decisiever, en de responstijd en kortere verhoudingen maken de Range Rover Evoque Si4 veel alerter bij de les.

2014_range_rover_evoque_si4_042014_range_rover_evoque_si4_02

Maar kan ik zelf ook nog manueel aan de slag?

Uiteraard. Op die manier is het een bizarre gewaarwording om op het dashboard het cijfer ‘9’ voor je neus te zien verschijnen als je vaak genoeg met je rechterhand knijpt. Vaak knijpen zul je sowieso genoeg doen, want het effect van een enkele terugschakeltrek is niet meteen duidelijk, waardoor je in de praktijk twee tot drie keer de linkerpeddel beroert voor je een bocht aansnijdt. Wanneer je snelheid maakt, zul je dan weer niet al te vaak in de hoogste sferen van de negenbak verzeilen, simpelweg omdat je pakweg in zesde of zevende moet wennen aan het idee dat je nog twee tot drie verzetten ter beschikking hebt.

Verder lijkt er me weinig veranderd te zijn?

Dat klopt visueel alvast: enkele nieuwe kleuren en velgen zijn de belangrijkste wijzigingen. Onderhuids kun je voortaan nog Active Driveline aanvinken, dat de trekkracht automatisch verdeelt tussen de voorwielen en alle vier de wielen, en enkele rijassistentiesystemen. Dat betekent dat het koppelrijke tweeliterblok nog steeds het beste van zichzelf geeft (0-100 in 7,6 seconden en een top van 217 km/h) en dat de vlot 1.700 kilogram – die met de nodige opties de naald allicht nog verder doet uitslaan – door bochten sturen nog steeds direct en dynamisch gebeurt zonder daarbij het comfort uit het oog te verliezen.

2014_range_rover_evoque_si4_012014_range_rover_evoque_si4_05

Conclusie?

Dat de negentrapsautomaat in deze Range Rover Evoque Si4 in zijn opzet geslaagd is, mag wel duidelijk zijn: niet alleen wordt het verbruik gedrukt, maar ook het rijcomfort gaat er nog een stapje op vooruit. Rest er alleen nog de vraag of de Si4-versie in ons land niet teveel onder de radar blijft om genoeg potentiële Evoque-klanten te overtuigen. Hij heeft in elk geval alle troeven in handen.

RANGE ROVER Evoque Si4 (MY2014)

Plus Min
+ Rimpelloze 9-traps
– Nog steeds overgewicht

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving 4×4/td>
Overbrenging 9-trapsautomaat
Vermogen 240 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 340 Nm (@ 1.750 tpm)
Gewicht 1.640 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,6 s
Topsnelheid 217 km/h
Gem. testverbruik 9,3 l/100 km
C02-uitstoot 181 g/km
Vanafprijs 42.800 euro

Verdict

6 op 10