Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mercedes’ tabula rasa-strategie voor de A-Klasse is een schot in de roos. Zodanig zelfs dat de kleine voorwielaandrijver er sinds vorig jaar niet alleen de even warm ontvangen CLA-vierdeurscoupé in mini-CLS-uitvoering zag bijkomen, maar in 2014 ook een SUV slash crossover, GLA gedoopt. In afwachting van de top-of-the-range AMG-uitvoering gingen wij alvast even met de sleutels van de benzinetoppende 250-versie aan de haal.

2014_mercedes_gla_250_03

Wacht even. Welk model is dit precies?

De ‘G’ staat in de Duden in Stuttgart nog steeds voor Gelände, dus dat betekent dat deze GLA de terreinvariant van de A-Klasse is. Nu, ‘terrein’ mag in dit geval met een korrel zout zand worden genomen, want hoewel de GLA er op beeld als sport activity vehicle uitziet, doet het geheel in the flesh nog wat compacter aan. Zeg maar eerder een 59 mm hogere A-Klasse met visuele opsmuk en 41 mm meer bodemvrijheid – waarvan onze versie in AMG Line nog eens 15 mm coupeerde.

Hoe zit het dan met de offroadcapaciteiten?

Het hoeft niet te verbazen dat die minder ontwikkeld zijn dan die van de Range Rover Evoque, waardoor je de GLA 250 eerder broederlijk op de bank zet naast de BMW X1. Tenminste, wanneer je geen vierwielaandrijving aanvinkt op de optielijst. Doe je dat wel, dan stuurt het 4Matic-systeem tot 50 procent van de trekkracht naar de achteras, heb je alleen nog maar recht op de zeventraps met dubbele koppeling 7G-DCT, en krijgt de aandrijflijn een speciaal rijprogramma en speciale downhill speed regulation voor moeilijk terrein. In winterse omstandigheden of op modderig terrein lijkt de Mercedes GLA 250 4Matic zich behoorlijk te behelpen.

2014_mercedes_gla_250_012014_mercedes_gla_250_04

Hoe presteert de GLA op de weg?

Op papier alvast veelbelovend: het drukgevoede tweeliterblok belooft een 0-tot-100-tijd in 7,1 seconden en een top van 230 km/h. Daarvoor zijn 211 pk bij 5.500 tpm en 350 Nm koppel tussen 1.200 en 4.000 tpm verantwoordelijk, die de GLA 250 4Matic wel koppelrijk maken, maar hem ook weinig aanleg voor muziek geven. Bovendien is de lethargische 7G-DCT niet meteen het laatste woord in verfijning, met aarzelingen en springerige terugschakelcommando’s als gevolg. Trekkracht en grip zijn gelukkig wel correct, met logischerwijs meer uitgesproken rol in de bochten, en een aangenaam maar verder weinig informatief stuur.

Is de demping ook zo stevig als die van de sportievere A’s/CLA’s?

Het grote voordeel van de toegenomen bodemvrijheid en rijhoogte is dat het harde pantser van de ophangingssetup van de A-Klasse en CLA doorbroken werd. Dat komt op conto van het standaard comfortonderstel, dat de scherpe randjes weg vijlt. Opteer echter voor de 15 mm lagere AMG Line, en op sommige oneffenheden en pokdalige wegen wilt er wel eens wat onnodige scherpte tegen je ruggengraat priemen. Maar verder durven we te stellen dat dit de combinatie van comfort en dynamiek is die het de A-Klasse en CLA vaak ontbeert.

2014_mercedes_gla_250_052014_mercedes_gla_250_02

Conclusie?

De uitbreiding van het A-Klasse-gamma met de GLA-crossover was een logische stap. Een welgekomen ook, want intrinsiek is de GLA misschien wel de meest homogene keuze uit het instapgezelschap van Mercedes, al zal misschien niet iedereen voor zijn lijn te vinden zijn. De GLA 250 4Matic is op zijn beurt een benzinetopper zonder uitgesproken sportieve inborst, want daarvoor moet je immers bij de GLA 45 AMG zijn. Volgens sommige berichten zou die bovendien wel eens de verborgen verleider van het hele A-/CLA-/GLA-gamma kunnen worden.

MERCEDES GLA 250 4Matic AMG Line

Plus Min
+ Homogeen totaalpakket
– Lethargische 7G-DCT

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving 4×4/td>
Overbrenging 7-trapsautomaat
Vermogen 211 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 350 Nm (@ 1.200 – 4.000 tpm)
Gewicht 1.505 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,1 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 8,7 l/100 km
C02-uitstoot 154 g/km
Vanafprijs 37.631 euro

Verdict

7 op 10