Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

EDIT: De officiële bekendmaking is ongeveer gelijktijdig binnengelopen!

Goed nieuws voor de fans van geëxtrudeerd lichtmetaal en polyester: er zijn tekenen dat Lotus – naast het uitbrengen van esthetisch opgeleukte specials à la LF1 Exige S – toch nog echte ontwikkelingen doorvoert. Op de Nürburgring is namelijk een prototype gesignaleerd dat alles weg heeft van de begin dit jaar gecommercialiseerde track-only Elise S Cup R, maar dan als straatversie. Dat laat het productierijpe exemplaar op onderstaande video tenminste verhopen.

08-2014-Lotus-Elise-Cup-R-Erlkoenig-fotoshowImage-5e86a770-803030

08-2014-Lotus-Elise-Cup-R-Erlkoenig-fotoshowImage-d4f624c5-80302408-2014-Lotus-Elise-Cup-R-Erlkoenig-fotoshowImage-2d10e7de-803027

Straatversie zegt u? Wel, we zien gewone straatlichten in plaats van geschilderde exemplaren en bemerken de afwezigheid van cut-off schakelaars in de zijflanken. Verder tekenen alle modificaties van het circuitmodel present: agressieve CFD ontwikkelde aero,  specifieke lichtmetalen wielen en iets wat lijkt op een vrijer blazende uitlaat. Waarschijnlijk zal ook de rest van de specificaties nauwelijks verschillen van de Cup R: ergo een drukgevoed 1.800cc  “2ZR-FE”  Toyota-blok met 220 pk en 250 Nm met een manueel te lepelen zesbak.

Hopelijk blijven ook het drooggewicht van 924 kg en de  instelbare dempers overeind. Wel jammer dat ze voor dit model blijven vasthouden aan de 175-voorband op een 16-incher  in plaats van de onder enthousiastelingen klassiek geworden upgrade naar de duidelijk neutralere 195, zoals op de S2 Exiges van weleer. Achteraan komt het vermogen op de baan via de Yokohama Advan Neova 225/45 R17 “LTS”  pneus die we al sinds jaar en dag op Elises aantreffen.

Hoe dan ook, tijdens onze test van de Elise S Club Racer zagen we alleszins dat er met het uitgroeien van de Exige S tot een regelrecht V6-monster er een plaatsje vrijkwam in het gamma voor een wat meer bevleugelde Elise. Wellicht mogen we daarvoor deze plastic fantastic begroeten op het komende salon van Parijs.