Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP: Lees zeker ook de terugblik van Ruth en Benny!

De #DRIVRrit was natuurlijk het orgelpunt van onze vijfde verjaardag. Maar als uitsmijter laten we alle ex-redacteurs nog eens aan het woord die sinds 2009 DRIVR hebben gemaakt tot wat het vandaag is. Je vindt hun naam vaak terug als auteur of fotograaf in het archief, maar wegens tijdsgebrek of (extra)professionele verplichtingen hingen ze noodgedwongen de sleutels aan het haakje. Deze week: Pieter Fret!

pieter_fret_01

Wat is je beste en slechtste DRIVR-herinnering?

De donkere winteravonden waarop een groepje enthousiaste passionista’s op café samenkwam om de krijtlijnen uit te zetten van wat uiteindelijk DRIVR zou worden, zal ik nooit vergeten. In onze licht benevelde breinen waren we de wereld van de automedia aan het veranderen. En misschien is dat wel gelukt ook. Daar haal ik nog altijd veel voldoening uit: iets mee opgebouwd te hebben dat in de sector gerespecteerd – en misschien soms zelfs gevreesd? – wordt. En mijn minst leuke herinnering? Een schadegeval. Risico van het vak, maar nooit leuk. Zeker niet wanneer je als quasi werkloze journalist diep in je spaarcenten mag graven om (een deel van) de kosten te dekken. Ouch indeed.

Op welk artikel van jouw hand ben je het fierst?

Op (bijna) allemaal, maar één steekt er met kop en schouders bovenuit: de ‘test noir’ met de Nissan 370Z. Gewoon omdat het eens iets anders was, met woord, beeld en geluid als vervlochten delen van een groter geheel. Daarnaast ben ik ook best wel trots op mijn reisverslagen met eigen fotografie: onder meer de roadtrip naar Monaco, de Col de Turini en MINI United, en die keer dat we de Mille Miglia-karavaan achterna gingen in enkele klassieke 911’s (deel 1, 2, 3 & 4). Episch!

pieter_fret_02pieter_fret_03

Wat mis je het meest aan DRIVR? En het minst?

Ik ga daar eerlijk in zijn: het meest mis ik de kans om elke paar weken in een andere sportwagen te rijden. Naar het einde van mijn vierjarige DRIVR-stint mocht ik nog achter het stuur kruipen van een Lotus Elise S en een Nissan GT-R – achteraf gezien de ideale apotheose. Maar ik kon ook enorm genieten van gewoon een dagje fotoshooten met the lads. Zeker – maar niet uitsluitend – als daar roadsters en sneeuw bij kwamen kijken… Helaas was er ook een keerzijde aan de medaille: deadlines, deadlines, deadlines. Op een gegeven moment had ik een fulltime én een freelance job, en was ik daarnaast ook nog bijna dagelijks in de weer voor DRIVR. Dat liedje kon helaas niet blijven duren.

Wat vind je nu van de site?

Van de ‘oude garde’ mag dan niet veel meer overschieten, maar niets dan respect voor de huidige bezetting! Wim en Pieter waren er al bijgekomen in ‘mijn tijd’, en recent ontmoette ik ook kersvers fotograaf Bert Claes. Al was ik daarvóór al onder de indruk van zijn werk. En van de rijkunsten van Axel Cayman, de laatste aanwinst, mocht ik na de eerste DRIVR-meeting al genieten/in mijn broek doen. Blij dat DRIVR (opnieuw) een eigen Stig in huis heeft.

pieter_fret_04

Doe je vandaag nog iets met auto’s?

Niet professioneel, maar de liefde is zeker niet getaand. Roadtrips blijven helemaal mijn ding – zo vaak als ik kan, trek ik erop uit om leuke wegen en mooie oorden te ontdekken.

Wat staat er momenteel in je garage?

De Mini Cooper S waarvan ik na mijn zogenaamde afscheidstrip geen afstand kon doen, een Mazda MX-5 1.8 uit 2002 en een Honda CB600F Hornet. Geen auto, die laatste, want mijn nieuwe passie doet het met twee wielen minder – maar ook met een adrenalinerush waar geen vierwieler bezuiden een Italiaanse supercar aan kan tippen. Of hoe een DRIVR RIDR wordt.

pieter_fret_05

VOLGENDE WEEK: Jeroen Thys!