Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Collega’s Ken en Pieter waren het er al roerend over eens: er is veel om blij over te zijn bij de nieuwe Peugeot 308. Intelligente, real-world-downsizing is in volle gang bij de Fransen, met significant lichtere koetswerken en kleinere, zuinigere motoren als gevolg. De Peugeot 308 SW 1.2 e-THP verenigt twee uitersten in de 308-line-up: het kleinste blokje (de nieuwe 1.2 THP driecilinder met drukvoeding en 130 pk), en de grootste koetswerkvariant (de ‘SW’-break). Kan die uitdagende cocktail van praktische bruikbaarheid en berekende zuinigheid toch ons DRIVR-hart veroveren?

IMG_3902 as Smart Object-1-3

Van buiten ziet het er alvast allemaal goed uit. Erg goed zelfs: het moet een hele oefening in beheersing geweest zijn voor de Fransen, maar het koetswerk straalt een gezonde dosis ingetogenheid en zelfvertrouwen uit die al een poosje zoek was in Sochaux. Ook de transformatie van hatch naar break is zonder meer geslaagd te noemen. De koets heeft bijna niets van zijn gebalde voorkomen moeten inboeten. Gelukkig maar, gezien die met een toch wel aanzienlijke 33 centimeter toenam.

IMG_4200

IMG_3932IMG_4056

Eens aan boord van de Peugeot 308 SW wordt pas echt duidelijk welke stappen de Fransen hebben genomen om de kwaliteit te verbeteren: je kunt niet anders dan opmerken dat alles er gewoon erg verzorgd, zorgvuldig beredeneerd en precies vervaardigd uitziet. De nadruk op een knoploze eenvoud en helderheid van lijn werkt prima: in de 308 SW hangt een luchtig sfeertje en het is er best aangenaam toeven.

IMG_3994

IMG_4038IMG_4028

De keerzijde van die uitgepuurde bestuurderpost (de zogenaamde ‘i-Cockpit‘) is dat je voor de bediening van ventilatie, navigatie en multimedia grotendeels bent overgeleverd aan het liggende aanraakscherm boven de middenconsole. Alle verheven bedoelingen van bedieningsgemak ten spijt zorgt die bediening voor disproportioneel veel afleiding tijdens het rijden. Het scherm is naar hedendaagse normen helaas troebel, de lay-out disparaat en de bediening weinig intuïtief. Le mieux est l’ennemi du bien, tenminste in dit geval.

IMG_4172

Je zit relatief hoog op de strak vormgegeven en goed grijpende stoelen, en je hebt het gevoel dat je voeten een beetje van bovenaf op de pedalen vallen. De rijpositie voelt daardoor opeens wat doordeweeks aan, maar de party trick van deze nieuwe lichting Peugeots is natuurlijk dat stuur. Het sterk gesculpteerde en tactiele kleinood valt verbazend goed in de hand, en zet wat ons betreft de juiste toon – al is het rond de greep misschien wat anorectisch en kan het afhankelijk van je lengte het zicht op de geslaagd functionele tellers in de weg staan.

IMG_3978

Duimel de startknop en vanaf de eerste meters wordt duidelijk dat de rijdynamische afdeling ook de nodige aandacht gekregen heeft. De wagen voelt erg compact aan door de stuuras en de strakke voortrein leidt de Peugeot 308 SW als één geheel over het tarmac. Dat komt allicht deels op conto van de wat potige 225 mm brede laagprofiel-zeventienduimers, maar stuurbewegingen worden vanuit de rechtuitstand aangenaam simultaan vertaald.

IMG_4107

IMG_4113IMG_4024

Het onderstel is daarbij soepel gegarneerd: à la française en vooral te genieten bij lage tot middelhoge snelheden. Het absorptievermogen, de controle en lineariteit van de demping aan die snelheden is voor deze categorie exemplarisch. Duw je het gaspedaal voorbij het licht storende kickdownpunt, dan gaat de koets in snelle bochten uiteindelijk redelijk hellen, en bereikt de ophanging op ruwere ondergrond zijn grens. Maar op dat moment spreken we al over familieonvriendelijke tempi waarmee het kroost op de achterbank het niet eens zal zijn.

IMG_3946

IMG_4076IMG_4008

De Peugeot 308 SW is uiteraard geen supersporter: de Fransen hebben een uitgebreid netwerk van veiligheidssystemen voorzien, en dat kan – afhankelijk van je bedoelingen – je eega geruststellen of je licht vervelen. Zo is het ESP uitsluitend uitschakelbaar bij erg lage snelheid en geeft links remmen een conflict met de parkeerrem. Zwaar in de sterk en mooi lineair aangrijpende ankers gaan wordt onherroepelijk geïnterpreteerd als noodstop en per vier pinkers aan je medeweggebruikers wereldkundig gemaakt.

IMG_3898 as Smart Object-1-3

Maar het lijkt wel of dat nieuwe driepittertje de veiligheidsmemo niet gekregen heeft: het blokje verrast met een verbazend exotische grom en een aanstekelijk energieke vermogensafgifte. In de wagen zelf blijft het discreet tot een goede 3.500 omwentelingen. Daarboven schreeuwt hij als een kleine racemotor naar de begrenzer en hij wordt uiteindelijk tot de orde geroepen door de massa van de wagen en de lange verzetten van de solide schakelende zesbak. Jammer genoeg zit er in de aandrijflijn nog ergens een haar in de boter: hoe je ook schakelt in de lage verzetten, boven 2.000 toeren krijg je geheid een onaangename terugslag bij het aanleggen van de koppeling. Een subtiele mechanische aanmaning tot ecorijden?

IMG_4204

Hou je je rechtervoet in bedwang, dan valt alles terug op zijn plaats: aan 120 op de snelweg jaag je er gemiddeld slechts 5,6 liter door en kun je profiteren van de adaptieve cruisecontrol om ontspannen je kilometers te malen. En misschien somt dat nog het best deze 308 SW 1.2 e-THP op. Tegelijk laat hij al proeven van de talenten van het nieuwe chassis en dat hyperkinetsche motortje. Twee sterren waarvan we zeker nog iets zullen horen.

[Foto: Fréderic Louis]


Peugeot 308 SW 1.2 e-THP 130

Plus Min
+ Design, chassis, aanstekelijke motor
– Schokkerige aandrijflijn, bediening i-Cockpit

Weggecijferd

Motor 1.2 3-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielaandrijving
Overbrenging 6-bak, manueel
Vermogen 130 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 230 Nm (@ 1.750 tpm)
Gewicht 1.190 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10 s
Topsnelheid 205 km/h
Gem. testverbruik 7,6 l/100 km
C02-uitstoot 113 g/km
Vanafprijs 25.200 euro

Verdict

7 op 10