Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In deze nieuwe rubriek deelt huisfotograaf Bert handige tips en trucs voor een geslaagde prent. Deel 1: Nachtfotografie!

Dat we bij DRIVR hoog oplopen met fotografie, is een understatement van jewelste. Hier de term beeldbewerking opgooien, is daarom een onberekend risico. Veel liefhebbers van eye candy hebben een natuurlijke afkeer voor post processing, maar in 2014 kun je daar niet meer helemaal omheen. Fotografie is immers geëvolueerd naar een kunstvorm waarbij de snapper zijn creativiteit achteraf de vrije loop kan laten. Dat hoeft geen extreme vormen aan te nemen, zolang er maar een gezonde balans ontstaat tussen je eigen smaak en die van je opdrachtgever.

mercedesbklasse2

In deze tutorial bekijken we een alternatieve vorm van nachtfotografie, waarbij zware en complexe flitssystemen overbodig zijn. Dat levert een natuurlijker resultaat op, maar brengt ook veel werk met zich mee in Photoshop. Je zult dus eerst moeten afwegen of de kwaliteit of de kwantiteit primeert alvorens je de flitsparaplu’s thuis laat. Uiteraard speelt ook persoonlijke smaak hier een belangrijke rol: niet iedereen zal deze techniek weten te appreciëren.

De eerste stap is meteen ook de belangrijkste: het beeld in ‘bracketing’ mode fotograferen. Daardoor krijg je, afhankelijk van je camera, meerdere exact dezelfde opnames met telkens een verschil in belichting. In dit geval heb ik zeven verschillende foto’s gemaakt, telkens met één stop verschil in licht (-3, -2, -1, 0, +1, +2, +3). Linksboven zie je ter referentie de originele foto, daarna volgen de zeven verschillende bracketingbeelden:

nachtfotografie_voornachtfotografie_foto_-3

nachtfotografie_foto_-2nachtfotografie_foto_-1

nachtfotografie_foto_0nachtfotografie_foto_+1

nachtfotografie_foto_+2nachtfotografie_foto_+3

Dankzij de bracketingtechniek kun je afzonderlijke delen van de verschillende opnames combineren in Photoshop. Zo was bijvoorbeeld de achtergrond goed belicht in opname ‘0’ en het onderwerp, de Mercedes, in opname ‘+3’. Delen die uit de overbelichte foto’s komen (+2, +3) worden wat flets en kunnen extra contrast gebruiken. Zo blijft het soms uren combineren en puzzelen tot het volgende resultaat op je scherm pronkt:

nachtfotografie_na

In principe lijkt deze techniek sterk op HDR, maar vermits het hele proces handmatig gebeurt, heb je steeds de volledige controle over het beeld. Op die manier kan het schilderachtige en vaak onnatuurlijke resultaat van de HDR-stijl vermeden worden. Daar draait het immers nog steeds om bij DRIVR: de beleving op een realistische manier naar jullie overbrengen.