Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

INCLUSIEF:  Audi TT Sportback, Lamborghini Asterion Concept, Volkswagen XL Sport, Mercedes C63 S AMG, Audi TT Roadster, Infiniti Q80 Inspiration Concept, Honda Civic Type R, Ferrari Speciale A, Renault Espace, Renault Eolab Concept, Ford S-Max, Bentley Mulsanne Speed, Volkswagen Polo GTI, Opel Adam S, Aston Martin Lagonda, Audi A6 & A7, Mercedes AMG-GT(S), Jaguar XE, BMW 2 Reeks Cabrio, Citroën Divine DS Concept, Peugeot Exalt² Concept, Peugeot 308 GT, Renault Sport R.S. 01, Mazda MX-5, Land Rover Discovery Sport, Volvo XC90, Skoda Fabia, Porsche Cayenne, Range Rover Sport SVR, Opel Corsa, Smart ForTwo & Forfour, Hyundai i20, Volkswagen Passat

thumb_parismotorshowOnze salonstrategie blijft ongewijzigd: geen elfendertig berichten maar één overzichtelijk dossier dat continu geüpdatet wordt in de aanloop naar een beurs. Zo hebben we tegen de opening op 2 oktober de belangrijkste onthullingen samen, om op de persdag zelf de laatste blanco’s in te vullen. En daarbij: het Salon de Mondiale de l’Automobile blijft qua bezoekers het grootste salon van Europa – en dat betekent massa’s interessant (licht)metaal!

Audi TT Sportback

Audi TT Sportback
Audi TT Sportback 3Audi TT Sportback 2

Wat er gebeurt als je de Audi TT Coupé 29 cm langer, 6 cm breder en 3 cm lager maakt, een nieuwe voorbumper met hertekende grille aanmeet en de derrière wat omhoog trekt? Dan zie je het TT Sportback Concept voor je, dat op zich beter tussen de line-up van Audi past dan de TT zelf. Al zijn de gelijkenissen met de TT Coupé en Roadster onderhuids wel overduidelijk. Daar zien we een 2.0-liter viercilinder met 395pk, 450 Nm koppel, zeventraps S-Tronic automaat en Quattro-systeem, waardoor de stoplichtsprint op 3.9 seconden komt. Of had Audi deze beter de ‘A5 Facelift’ genoemd? [AV]

Lamborghini Asterion Concept

asterion concept 1
asterion concept 3asterion concept 2

Geen idee of de automobielindustrie er op gelet heeft, maar Lamborghini hinkte tot voor kort wat achterop. Want nu de hybrid Hypercars van zowel Porsche, Ferrari als McLaren goed ingeburgerd zijn, komt Lamborghini met een hybride Asterion LPI910-4 Concept. En alhoewel de gecombineerde output van de V10 (610pk) gekoppeld aan drie elektromotoren (300pk) afklokt op een onmalse 910 pk, positioneert het merk zich op geheel andere wijze, aldus Winkelmann: “It was conceived more for comfortable luxury daily cruising than for ultimate track performance.” Gelukkig staat meer comfort niet gelijk aan minder snelheid, zo gaat de LPI910-4 in 3 seconden naar de honderd en kan ie tot 50 km autonoom elektrisch rijden met een snelheid van 125 km/u. Verder leent het concept nog een monocoque uit carbon en heel wat stijlkenmerken van de Huracan om er uiteindelijk te staan als ‘technology demonstration’. De toekomst zou namelijk staan op lage uitstoot- en verbruikscijfers en daar lijkt Lamborghini met 4.2 l/100km en 98 gram CO2 per kilometer wel aardig op in te spelen! [AV]

Volkswagen XL Sport

2014_vw_xl_sport_01
2014_vw_xl_sport_032014_vw_xl_sport_02

Vraag DRIVRs langste welke Volkswagen hij het opwindendste model van de afgelopen vijf jaar vindt, en hij antwoordt je verrassend genoeg geheid ‘de XL1’. Die zag vorig jaar na meer dan tien jaar rijpen het daglicht op het Autosalon van Genève, en combineert een opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt met een diesel-hybride aandrijflijn. Benieuwd wat hij ervan vindt wanneer Volkswagen er de krachtigste motorfietsmotor in pleurt. Want dat is exact wat Wolfsburg deed met deze XL Sport en een 200 pk sterke V-twin van Ducati-makelij (dat intussen ook in Duitse handen is). Resultaat? 0-100 in 5,7 seconden, een top van 270 km/h en… een rode zone vanaf 11.000 tpm. Combineer dat met enkele aerodynamische tweaks, een fractioneel toegenomen formaat en extensief gebruik van CFRP, en we zouden Volkswagen haast smeken om de XL1 in productie te nemen. Voor het geluid van de Ducati-motor alleen al. [WB]

Mercedes C63 & C63 S AMG (Estate)

Mercdes-C63-AMG-W205-019

Mercdes-C63-AMG-W205-012Mercdes-C63-AMG-W205-003

Bij de introductie van de C63 AMG stelt Mercedes zomaar even vijf varianten ter beschikking. Alles begint bij de vierdeursversie die dankzij de dubbel geblazen vierliter V8 van de AMG GT (zie onder) 476 paarden en 650 Nm mobiliseert. Dezelfde staat van tuning kan je ook in de break krijgen. Heb je wat meer centen te spenderen, dan kan je bij beide carrosserievarianten voor een S-upgrade opteren die het vermogen naar 510 pk en de trekkracht naar 700 Nm tilt. En alsof dat nog niet genoeg is, komt er initieel ook een Edition 1-versie met matgrijze lak, rode details en een (nog) rijkere aankleding – net als bij de (CL)A 45 AMG het geval was. Alle versie klokken de 100 in 4 seconden en een beetje, terwijl de S een elektronisch differentieel en de niet-S een mechanische sper krijgt. Alle versies zijn voorlopig achterwielaangedreven en voorzien van een Speedshift zeventrapsautomaat. Coupé- en cabriovarianten staan natuurlijk ook op de planning. [KD]

Audi TT Roadster

Audi TT Roadster 1
Audi TT Roadster 3Audi TT Roadster 2

Stond Audi vorig jaar nog met een TT Coupé op de beursvloer van Genève, dan haalt Ingolstadt er in Parijs het dak af. Logischerwijs betekent dat een stoffen vouwdak dat binnen de 10 seconden op en neer gaat tot 50 km/u. Om slechts een leeggewicht van 1.320 kg op de schaal te zetten, rijdt de TT Roadster op het MQB-platform en werd er vooral met aluminium en magnesium gewerkt. Hoewel er initieel keuze is tussen twee geblazen viercilinders – een 2.0-liter  TFSI met 226 pk en 370 Nm tegenover een 2.0-liter TDI met 181 pk en 380 Nm -, ga je als DRIVR best voor de TT S. Daar zien we 305 pk en 380 Nm koppel verschijnen uit hetzelfde 2.0-liter benzineblok, wat zou resulteren in een honderdsprint van 4.9 seconden. Zoals bij de Coupé gaat het hier dus eerder om een broodnodige evolutie, dan over een watertandende revolutie. [AV]

Infinity Q80 Inspiration Concept

Infinity q80 inspiration concept

Jawel, dit Inifity Q80 Inspiration Concept is wel degelijk een toekomstig rivaal voor de Porsche Panamera. Zo verduidelijkt ook lead designer Alfonso Albaisa: “This is a portfolio extension and it shows what it means for Infiniti to go to the upper premium segment. We want to create a new silhouette and also show that tailoring is the key to Infiniti’s future. Inside there’s no compromise on the emotion or the roominess, that’s why it’s a five-metre car.” En volgens Infinity zelf, zal dat hoogst waarschijnlijk gepaard gaan met een efficiënte hybride-aandrijflijn en – alhoewel er nog geen beelden van zijn – een ‘1+1+1+1’-verdeling binnenin. Of met andere woorden: vier afzonderlijke zetels. Ten slotte zou het onderstel een geavanceerde adaptieve ophanging herbergen, zodoende een zo comfortabel mogelijke rit te voorzien. Simon Cox, CEO van hun nieuwe design studio in Londen voegt daar ten slotte nog hun USP aan toe:  “The Q80 really is something unique. It has a distinct feeling, especially when compared to our German rivals. We want to be provocative, we want to be different but desirable.” [AV]

Honda Civic Type R Concept

honda civic type R concept 2
honda civic type R concept 3 honda civic type R concept 1

Het wordt steeds spannender voor Hot Hatch heerser Mégane RS. Renault moet heden niet alleen Spaanse aanvallen op hun ringrecord afweren, want binnenkort zal ook Honda gevaarlijk snel uit de hoek komen met een R-versie van hun Civic. Behalve dat de 2.0-liter i-VTEC onderin meer punch krijgt door een turbocharger,  tot 7.000 tpm doorgaat en er een manuele zesbak aan te pas zal komen, wachten de Japanners nog tot Parijs om alle officiële gegevens te lossen. Andere (betrouwbare) bronnen hebben het dan weer over 300 pk, 400 Nm koppel, een sprint naar de honderd in minder dan 6 seconden én een ‘+R’ rijmodus. Hasshi legt uit waarover het gaat: “In default standard mode, the Civic Type R is exceptionally agile, an everyday sports car with an enjoyable and fluid acceleration. The +R button brings out a more dynamic and athletic car for the driver, sure to set pulses racing.” En dat betekent dat deze Civic Type R 100% RACwordt! Zien we hier de voorbode van een nieuwe koning?[AV]

Ferrari 458 Speciale A

ferrari 458 speciale A 1
ferrari 458 speciale A 3 ferrari 458 speciale A 2

Eerst even uitklaren wat iedereen zich nu afvraagt: de ‘A’ staat voor ‘Aperta’ en betekent open. Nu we verder kunnen: de 458 Speciale ‘A’ is – net als de LaFerrari – gelimiteerd op 499 exemplaren en verschilt op papier bitter weinig van de coupé. Zo ligt er nog steeds een 4497cc V8 onder de kap met 600 pk à 9.000 tpm en 540 koppelmomenten à 6.000 tpm, flipper je jezelf in 3 seconden naar de honderd via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en raak je de 200 km/u al na 9.5 seconden. Verder weegt ie slechts 50 kg extra (1.340 kg) en klapt het aluminiumdak in 14 seconden in of uit. De 458 Speciale A is ten slotte ook de meest aerodynamische Ferrari Spider ooit en krijgt er naast actieve aerodynamica ook een stijver chassis en het Side Slip Angle Control (SSC) systeem bij. Iets wat ze bij Ferrari omschrijven als ‘a celebration of the dazzling success of the various versions of the 458’. [AV]

Renault Espace

renault espace 2
renault espace 1renault espace 3

Na vier generaties ploeteren als volwaardig MPV met Multipla-syndroom, positioneert Renault hun Espace vanaf 2015 in het crossover segment. Renault doet hierbij afstand van het hoekig design en neemt heel wat invloeden over van het Initiale concept, dat vorig jaar nog in Frankfurt stond. Veel details zijn er voorlopig niet, al kunnen we jullie al meegeven dat de Espace een groot touchscreen krijgt, op het nieuwe CFM1-platform rijdt en hierbij enkel viercilinders zal benutten. Oftewel: dit zou wel eens de allereerste Espace op de DRIVR-redactie kunnen worden.[AV]

Renault Eolab Concept

Dyslectici, opgelet! Dit concept van Renault heet de ‘Eolab’, en heeft dus in de verste verte niets te maken met een of andere afgrijselijke epidemie. De Eolab heeft echter wél alles te maken met efficiënt brandstofverbruik en aerodynamica. Dat merk je niet alleen aan de actieve componenten – voorbumper, achterkleppen, velgen en ophanging – maar ook aan de ultralichte koets (400 kg) en een weerstandscoëfficiënt van slechts 0.235(!). Propulsie komt van hun Z.E. hybride aandrijflijn, die bestaat uit een 1.0-litertje (74 pk en 95 Nm), een 6.7 kWh sterke batterij (67 pk en 200 Nm) en een transmissie zonder koppeling. Het concept bereikt daardoor een theoretische verbruikscijfer van 1 liter per 100 km en een zuiver elektrisch bereik van 60 km. Renault stelt hiermee geen productiemodel voor, maar oppert wel dat er zeker honderd nieuwe en realistische technologieën inzitten, die ze gradueel in hun line-up willen gaan verwerken. [AV]

Ford S-Max

16060871131253948797
ford s-maxford s-max 2

Net als de Fiesta, de Focus en de (Grand) C-Max krijgt ook de Ford S-Max een nieuwe snoet aangemeten. Eentje die in dit geval gepaard gaat met in een interieurupdate die praktische snufjes zoals ‘power-folding seats’, hands-free kofferklep, een elektronisch verstelbare stuurkolom en warmende of koelende voorstoelen met massagefunctie meebrengt. Over motoriseringen is nog bijzonder weinig geweten, al sluiten we het 2.0-liter TDCI blok met 120, 150 of 180 pk én hun nieuwe 1.5-liter EcoBoost met 160 pk of 2.0-liter EcoBoost met 240 pk niet uit. Als afsluiter zien we nog vierwielaandrijving op het lijstje staan, wat voor markten zoals Zwitserland natuurlijk een must is. [AV]

Bentley Mulsanne Speed

BentleyMulsanneSpeedVoorkant BentleyMulsanneSpeedInterieur BentleyMulsanneSpeedAchterkant

Na een Speed-variant van de Continental GT(C) komt Bentley ook op de proppen met een DRIVR-waardige Mulsanne. Al betekent dat bij wagens als deze slechts een sporadische plaatswissel tussen chauffeur en eigenaar. Iets tastbaarder zijn de cijfers. De enorme 6.8-liter V8 is in de Speed namelijk opgekieteld van 512 naar 537 pk met dito evolutie van de koppelkromme: Newtoniaans geweld van de orde ‘1.100’ en dat al vanaf 1.750 tpm. Wat dat dan doet met een 5,6-meter lange tank van 2,7 ton? Naar de honderd sprinten in nog geen 4,9 seconden en afklokken bij 305 km/h natuurlijk. Tegenover een CO2-uitstoot van zo’n 342 g/km stelt Bentley nog automatische cilinderuitschakeling en een zuinigere afstelling van de ZF-achttrapsautomaat. De sportstand van die laatste krijgt trouwens ook een extra scherpe kant om beter bij de hardere setting van de luchtvering te passen. Tel daar ten slotte nog wat onderscheidende uiterlijke kenmerken én een exuberant prijskaartje van 305.000 euro bij en je vraagt je af of de Mulsanne Speed überhaupt over de toonbank zal gaan. Maar ja, dat zal-ie zeker.[AV]

VW Polo GTI

1045614089194911188511070502498452291511914393855574819031

“Spannend wordt het echter nooit, en of de DRIVR er zijn gading in zal vinden, is een andere vraag.” Aldus collega Wim over de nieuwe Volkswagen Polo. Een bedenking die deze GTI-versie wel eens zou kunnen weerleggen. En dan doelen we niet op de sportievere voorbumper met rode accenten, strakkere achterkant met dubbele uitlaten of het afgeplatte stuur, maar wel over de nieuwe 1.8-liter viercilinder. Dat motorblok stuurt nu 190 pk en 320 Nm richting de voortrein en dat langs ofwel een manuele zesbak of de bekende DSG-bak met dubbele koppeling. Het cijferwerk, vraag je? De Polo GTI blijft onder de 7 seconden voor het stoplichtsprintje en klimt niet verder dan 236 km/h. Benieuwd of de DRIVR zijn gading er in zal vinden, maar we hebben al met slechtere kaarten gespeeld. [AV]

Opel Adam S

12797637661171550347
1492952884160153852914936208591746084445

“Een extra snelle Opel Adam, dat zal dan wel een OPC-variant zijn?”, hield ik mezelf lange tijd nog voor. Tot het persbericht over een Opel Adam ‘S’ binnenliep en het niet om een typo ging. Maar ach, zolang het model an sich voldoende potentieel heeft, hoor je ons niet klagen. Iets wat op het eerste gezicht wel snor lijkt te zitten. Het 1.4-liter benzineblokje trappelt nu zo’n 148 pk en 220 Nm langs een manuele zesbak, wat deze pocket rocket in 8,5 seconden naar de honderd duwt en laat doortrekken tot 220 km/h. Geen bombastische prestaties, maar in combinatie met een aerodynamische bodykit, verlaagde ophanging, OPC (dan toch?)-remsysteem, standaard 17″-velgen en 10 nieuwe kleurschema’s, krijg je zeker voldoende waar voor je welverdiende euro’s. Laat maar komen! [AV]

Aston Martin Lagonda

am-lagonda-official-1-4
am-lagonda-official-1-8am-lagonda-official-1-41

Eerst kwam hij wel, daarna dan weer niet. En ondertussen is bekend dat de eerste nieuwe Lagonda geen luxe-SUV maar een superlimo wordt, die alleen naar het Midden-Oosten gaat. Ongetwijfeld omdat alleen oliesjeiks de nodige pegulanten hebben om zo’n met de hand gebouwde Brit te financieren. Bekijk de Lagonda dan ook eerder als een opvolger van de One-77 en de CC100 Speedster Concept dan een reguliere Aston, al is die term natuurlijk misplaatst in een supercar-context. De Lagonda komt op het flexibele VH-platform te staan en krijgt een herwerkte versie van de V12 uit de Rapide S (waar die 560 pk produceert), ook al had het wigvormige origineel uit 1976 eigenlijk een V8. En nog een leuk weetje: je kunt er niet voor kiezen om een Lagonda te kopen, dat beslist de fabriek voor jou. Nu alleen hopen dat onze naam niet per ongeluk uit de computer floept! [KD]

Audi A6 & A7 Facelift

Audi-S7-1200x800-c3d6da29fd018031

Audi-S6-Avant-1200x800-37496c2176a92e5fAudi-S6-Avant-1200x800-d73a9cfc67fe39c7

Het zou ons eigenlijk niet verbazen als de helft van de bezoekers deze gefacelifte Audi A6 en A7 gewoon links lieten liggen. Beide modellen zitten namelijk in een soort van midlifecrisis, wat de heren in Ingolstadt er slechts toe aanzet een bescheiden facelift door te voeren. En dat impliceert – naast de erg subtiele uiterlijke tweaks – vooral verhoogde efficiëntie van de aandrijflijnen. Enerzijds halen de A6 en A7 nu 217 en 270 pk uit hun 3.0 TDI met enkele turbo, anderzijds krijgt hun dubbelgeblazen 3.0 TDI Competition performance diesel er 25 pk (tot 320 pk), standaard achttrapsautomaat en sportdifferentieel bij. Daarnaast zijn er ook zogenaamde ‘Ultra’-modellen, die dankzij gewichtsbesparingen en fijnere afstelling extra lage uitstoot- en verbruikscijfers ophoesten. Al sluiten we deze paragraaf liever af met hun S-varianten: die mogen nu pronken met een onmalse 450 pk uit de 4.0 V8 en tekenen zo sprinttijden op van respectievelijk 4,4 (S7) en 4,7 (S6) seconden, terwijl de uitstoot nog net onder de 220 g/km zweeft. Jammer dat je daarmee op een beursvloer de show niet kunt stelen. [AV]

Mercedes AMG-GT(S)

Mercedes-Benz-AMG_GT_2016_1280x960_wallpaper_03

Mercedes-Benz-AMG_GT_2016_1280x960_wallpaper_45Mercedes-Benz-AMG_GT_2016_1280x960_wallpaper_3a

De SLS is niet meer, lang leve de GT. En toch geldt de neofiet niet als opvolger van de vleugeldeur, aangezien de AMG-GT een heel andere auto geworden is. Geen supercar meer in zijn eigen recht, maar een onbeschaamde 911-concurrent die zinniger geprijsd is maar nauwelijks minder presteert dan zijn voorganger. Of wat dacht je van 4,0 seconden naar de 100 en 304 voluit – voor het instapmodel. De 48 pk sterkere GTS doet dezelfde oefening dankzij 510 paarden en 650 Nm in 3,8 seconden, terwijl het Gentlemen’s Agreement van 250 km/h er met 310 ‘Sachen’ helemaal aan moet geloven. Voor de aandrijving zorgt een nieuwe V8 met twee turbo’s die de atmosferische 6.2 stilaan moet aflossen bij AMG. Er wordt ook van meet af aan een Dynamic Plus Pack aangeboden dat naast koolstofkeramische remmen ook actieve motor- en transmissiesteunen omvat, alsook een gewijzigde ophanging met meer negatief camber op de voorwielen. Minder uitzonderlijk zijn de klassieke deuren en de hatchback-klep, maar die maken de GT wel zo bruikbaar als een 911-tegenhanger moet zijn. [KD]

Jaguar XE

Jaguar-XE_S_2016_1280x960_wallpaper_03

Jaguar-XE_S_2016_1280x960_wallpaper_0fJaguar-XE_S_2016_1280x960_wallpaper_0d

‘De belangrijkste auto sinds de E-Type’, zo omschrijft Jaguar de nieuwe XE. En nieuw is de 3 Reeks concurrent zeker, aangezien JLR sinds de teloorgang van de X-Type in 2009 geen D-segmenter meer gebouwd heeft. Een frisse start betekent frisse materialen, en die zien we eerst en vooral terug in het koetswerk dat grotendeels uit aluminium bestaat. Ook de Ingenium-motorenfamilie is nieuw, en net als bij Volvo gebaseerd op een tweeliter viercilinder die in tal van configuraties aangeboden gaat worden – te beginnen met een turbodiesel van 163 pk. De voorlopig snelste versie wordt de ‘S’ die met de V6 supercharger van de F-Type, getuned op 340pk en goed voor een 0 tot 100 tijd van 4,9s. Die onderscheidt zich verder door een automatische achtbak met stuurflippers (de viercilinders krijgen een zestrapsautomaat), een scherper differentieel en adaptieve Bilstein-schokdempers. Er is zelfs al sprake van een R-versie met de gekende 5.0 V8 compressor, gewoon om BMW te jennen. Toch zal de nadruk bij de lancering op de 99g-dieselversie liggen, evenals op het nieuwe InControl multimediasysteem dat de XE met de Land Rover Discovery Sport hieronder deelt. [KD]

BMW 2 Reeks Cabrio

BMW-M235i_Convertible_2015_1280x960_wallpaper_11

BMW-M235i_Convertible_2015_1280x960_wallpaper_03BMW-M235i_Convertible_2015_1280x960_wallpaper_0f

Doen sommige constructeurs het tegenwoordig andersom, dan houden ze zich bij BMW netjes aan de traditie: na de coupé komt de cabrio. Ook zo bij de open 2 Reeks die de succesvolle 1 Cabrio vanaf begin volgend jaar aflost. Om de 130.000 verkochte exemplaren van de eerste generatie te evenaren, hebben de Münchenaren het recept gefinetuned beter dan radicaal herschreven. Zo is de nieuwe 20% stijver, kan de kap tot snelheden van 45 km/u in 20 seconden geopend en gesloten worden terwijl de koffer maximaal 30l groter geworden is. DRIVR’s interesse gaat vooral uit naar de M235i Cabrio, die technisch identiek is aan de coupé en op de meeste markten met een mechanische sper besteld kan worden. Daarnaast zijn er de gekende turbobenzines en de nieuwe 2.0 turbodiesel van 190 pk. Het leder kan zelfs behandeld worden met een warmtewerende substantie, terwijl de navigatie-updates voortaan wireless binnenlopen. [KD]

Citroën Divine DS Concept


Citroen-DS-Divine-Concept-1319412198381019196753

Gaf de DS3 in 2010 nog de aftrap voor een geheel nieuwe invulling van de term ‘DS’ ten huize Citroën, dan krijgen we binnenkort meer duidelijkheid over de nieuwe koers met het premium submerk. Het bovenstaande Divine DS Concept onthult namelijk de toekomstige designrichting die ze met de DS-line willen inslaan, eerder dan een nieuw model aan te kondigen. Yves Bonnefont expliciteert hun visie met duidingen als “avant garde design, visible technologies, refinement and a balance between comfort and dynamics”, waarop designer Frederick Subirou inspeelt met: “muscular, sinewy and voluptuous surfaces, punctuated by sharp, sweeping lines, which describe the sculptural direction the company is heading in.” En als je zowel het filmpje als de officiële prenten eens goed bekijkt, zou je min of meer moeten snappen wat ze bedoelen. Moeten we enkel nog meegeven dat de motor ongeveer 270 pk richting voortrein stuurt, al zal dat enkel van pas komen om ‘m het podium op te rijden. [AV]

Peugeot Exalt²

peugeot_exalt_paris_concept_7

peugeot_exalt_paris_concept_5peugeot_exalt_paris_concept_4

Wat hebben gerecycleerd krantenpapier en een elektrische ‘Hybrid Kick’ scooter met Peugeot te maken? Wel, beiden zijn terug te vinden in hun Exalt Concept volgende maand. Respectievelijk als (verwerkt) materiaal voor het interieur en als accessoire in de koffer. Verder maken de Fransen het concept – dat eerder al debuteerde in Peking – enerzijds iets passender voor het Europese publiek door middel van een grijs kleurenschema. Anderzijds blijven zowel de 1.6-liter viercilinder met 270pk en elektromotor alsook het speciale ‘shark skin’ materiaal (voor aerodynamische doeleinden) behouden. Peugeot hoopt op een warm onthaal in Parijs en wekt hierdoor zelfs de indruk een productiemodel te willen bouwen, zo horen we bij Xavier Peugeot sterke woorden: “We don’t want to give up on saloons in Europe.”

Peugeot 308 GT

image

imageimage

Op een volwaardige Peugeot 308 R of GTi lijkt het nog even wachten. In de tussentijd vind je in Parijs alvast een sportievere 308 zonder ‘i’ op de kofferklep terug: de Peugeot 308 GT. Die krijgt de 1.6 THP in het vooronder, voor de gelegenheid geconfigureerd op 205 pk en gepaard aan een manuele zesbak: goed voor een stoplichtsprintje in 7,5 seconden. Ook dieselaars komen aan hun trekken met de 2.0 BlueHDi-zelfontbrand er, die in GT-uitvoering 180 pk produceert. De 308 GT is zowel verkrijgbaar in vijfdeurs- als breakuitvoering en ligt vooraan 7 mm en achteraan 10 mm dichter tegen de weg. Een (optionele) specifieke Blue Magnetic-kleur en (standaard) visuele opsmuk doen je de Peugeot 308 GT van een doordeweekse 308 onderscheiden. Als hij ook een trapje beter rijdt dan de ‘gewone’ 1.6 THP, zijn wij alvast overtuigd. [WB]

Renault Sport R.S. 01

Renault-Sport-RS01-01

06_sport_rs01-large02_sport_rs01-large

Hoe maak je als constructeur van betaalbare familiewagens een topmodel dat de normale actieradius van het merk ver voorbij gaat zonder in een economisch débacle te eindigen? Renault weet precies hoe: op een recordtempo van 5 maanden ontwikkelden de Fransen op basis van het DeZir-concept een tot de verbeelding sprekende racewagen die zelfs kan dienen als opstapje voor de Japanse Super GT’s of de LMP2 prototypes. De specs van deze Renault Sport R.S. 01 liegen er alvast niet om: de meer dan 500 pk en 600 Nm uit een middengeplaatste Nismo V6 van de Nissan GT-R knallen via een Sadev paddle-bediende sequentiële zevenbak richting de speciaal ontwikkelde Michelins. Dankzij het carbon Dallara-chassis blijft de naald onder de 1.100 kg, terwijl de aero zorgt voor een neerwaartse druk van 1,7 ton bij een piek van 300 km/h. De bolide komt daarmee boven de GT3’s en ei zo na op het niveau van de huidige DTM-monsters. Verdere highlights zijn nog: carbon remmen, dubbele wishbones aan de vier hoeken en een volledig instelbare Öhlins-ophanging. De R.S. 01 is gehomologeerd voor de 2015 Renaultspot Trophy, een one-make-reeks over negen rondes die deel uit zal maken van de World Series by Renault. Nu te koop voor om en bij de 350.000 euro. [AC]

Mazda MX-5 ND

Mazda-MX-5_2016_1280x960_wallpaper_06

Mazda-MX-5_2016_1280x960_wallpaper_08Mazda-MX-5_2016_1280x960_wallpaper_07

Wat je zeker over de nieuwe MX-5 moet weten: hij is breder, lichter én krachtiger dan de NC die hij vervangt. Hoeveel krachtiger wil Mazda nog even niet kwijt, maar de consensus is dat het basismodel 140 pk uit een atmosferische 1.5 puurt terwijl de 2.0 180 paarden mobiliseert. Beide motoren volgen het SkyActiv-beginsel dat een lichte bouwwijze vooropstelt en zich verder in het gebruik van aluminium voor de motorkap, voorvleugels en kofferklep uit. Het gevolg daarvan is evenmin officieel, maar zou toch een gewichtsbesparing van 100 kg over het uitgaande model moeten impliceren. Over een mogelijke turboversie – die al eens in het wild gepot (of beter: gehoord) is – zwijgt Mazda in alle talen. Al zitten wij daar eigenlijk niet op te wachten als de rijdanamiek écht zo goed is als die van het origineel zoals Mazda insinueert. Zelfs de luidsprekers in de hoofdsteunen zouden terug zijn, wat hoe dan ook een vette knipoog naar de NA is. Wat ons betreft kan het niet snel genoeg weer juli zijn! [KD]

Land Rover Discovery Sport

landroverdiscoverysport1

landroverdiscoverysport3landroverdiscoverysport2

Neen, dit is niet de nieuwe Discovery. Eerder de opvolger van de Freelander die voortaan als Discovery Sport door het leven gaat. En daarmee is het eerste exponent van de nieuwe reeks voertuigen tussen de Defender en Range Rover een feit. Onderhuis vind je vooral Evoque-techniek, met het verschil dat de Disco Sport zich resoluut als SUV positioneert beter dan als stijlvolle 4×4. Daarom is de Sport langer én lager dan de Freelander, met twee extra zitjes in de koffer voor extra gebruiksgemak. Het dashboard is relatief braaf, maar krijgt wel een nieuw infotainmentsysteem aangemeten. Qua motoren is er initieel geen keuze; bij de lancering begin 2015 biedt LR enkel de bestaande 2.2 turbodiesel aan met 190 pk en integrale aandrijving. Later op het jaar volgt dan een voorwielaangedreven versie met de nieuwe TDI van 150 pk die ook in de Jaguar XE komt te liggen. Daarmee zakken de CO2-emissies tot een vrij scherpe 119 g/km. Met dank aan de talrijke carrosserie-onderdelen uit aluminium. [KD]

Volvo XC90

new-volvo-xc90-pai_3018199b 2015-Volvo-XC90-dashboard-view-press-image06-volvo-xc90

Twaalf Zweedse lentes. Zo lang deed Volvo er over om de XC90 opnieuw in de spotlight te plaatsen. Time well spent lijkt ons op het eerste zicht,  aangezien ze met hun Scalable Product Architecture (SPA) – welke ook basis moet worden van quasi alle toekomstige modellen – en verbeterde veiligheid een soort ‘wedergeboorte’ van het merk aankondigen. Al bouw je met zuinige aandrijflijnen, slimme veiligheidssystemen en praktische wagens niet meteen een sexy imago op. Gelukkig ontleent de tweede generatie XC90 voldoende designelementen van het drieluik Concept Coupé – Concept XC Coupé – Concept Estate om die associatie voortaan links te laten liggen. Zonder zichzelf te moeten verloochenen. Volvo wil tegen 2020 namelijk geen enkele gewonde meer zien in of rond hun (nieuwe) modellen en dankzij het lichtere, sterkere en ruimere SPA-platform ook een pak zuiniger en praktischer voor de dag komen. Rest ons nog de term ‘zuinig’. Alle benzinemotoren en zelfontbranders worden 2.0-liter viercilinders met opschrift ‘Drive-E’. Uitschieter van dienst is de 395 pk sterke plug-in hybridemotor, die met een CO2-uitstoot van 60g/km alle gelijkwaardige concurrentie het nakijken geeft. Benieuwd hoe die babyborrel verloopt. [AV]

Skoda Fabia (2015)

1694659114182969317491104286244925609 17169216701219453068

Wist je dat de Skoda Fabia ondertussen zeven jaar oud is en vorig jaar nog bijna 200.000 keer over de toonbank ging? En dat er een nieuwe generatie naar Parijs komt? Hoe die er gaat zien en wat dat voor de designrichting van Skoda betekent, geeft hoofddesigner Kaban aan: “We sense now is the right time to create a stronger connection between the functionality of our cars and an expressive and emotional design.” Daarvoor plaatsen ze de Fabia op het PQ26-platform uit de VW-stal en wordt hij 30 mm lager, 90 mm breder en 65 kg lichter. Moederkloek Volkswagen zorgt er trouwens ook voor dat alle motorisaties, veiligheidssnufjes en multimediasystemen gedeeld worden, terwijl Skoda nog steeds de goedkoopste blijft. Verder is het doodzonde dat er geen plannen zijn voor een vRS-model. Als zoethoudertje komt er wel een Fabia Monte Carlo, die op de personaliseringstrein springt en als enige pluspunt een optionele verlaging van het chassis (15mm) herbergt. [AV]

Porsche Cayenne Facelift (2014)

porsche cayenne autonieuws

porsche cayenne autonieuwsporsche cayenne autonieuws

Niettegenstaande we nog tot oktober moeten wachten op de officiële onthulling, lost Porsche nu reeds alle details over hun gefacelifte Cayenne. De subtiele aanpassingen beginnen vooraan met een grotere grille, bumper met efficiëntere koeling en standaard Xenon koplampen, terwijl de derrière gesierd wordt door hoekigere achterlichten en geïntegreerde uitlaatstukken. Zijn grootste troef komt echter onder de motorkap te liggen in de vorm van een Plug-in S E-Hybrid variant. Dat betekent een 3.0-liter V6 S/C met ondersteuning van een nieuwe elektromotor, samen goed voor 415 pk, 588 koppelmomenten, een sprint naar 100 in 5,9 seconden en een CO2-uitstoot van slechts 79 g/km. Al krijgen alle andere motorisaties ook de nodige aandacht door zowel de output te verhogen als uitstoot te reduceren. En dat is goed nieuws – want hoe vlotter deze Cayenne over de toonbank gaat, des te interessanter zal hun sportieve line-up worden. [AV]

Range Rover Sport SVR

89281-leadimagerrs-15svr-ext-loc08-a3

89283-rrs-15svr-ext-loc01-a389306-rrs-15svr-pr-int-loc02-a3

Vingen we onlangs nog geruchten op dat Jaguar binnenkort ook Special Vehicle Racing-modellen gaat produceren, dan was de primeur deze week toch voor de nieuwe Range Rover Sport SVR. Met een 550 pk sterke 5.0 supercharged V8, bijhorende sprinttijd van 4,5 seconden, topsnelheid van 260 km/h en prijskaartje van een slordige €116.000 kan dat trouwens tellen als introductie van een nieuwe badge. Verder nog af te lezen van de technische fiche: permanente vierwielaandrijving middels een ZF-automaat met acht trappen, een scherpere afstelling van de differentiëlen en het onderstel, een actieve sportuitlaat voor die racecar-like soundtrack, alsook 21″ alu-lichtmetaal en zowel vanbinnen als vanbuiten onderscheidende accenten. Oh ja, hadden we al vermeld dat-ie de groene hel in slechts 8 minuten en 14 seconden doet? [AV]

Opel Corsa (Gen 4)

Opel-Corsa-E-Autosalon-Paris-2014-1200x800-ab3e3a7e8a95276c

Opel-Corsa-E-Autosalon-Paris-2014-1200x800-85d8834572e6982e Opel-Corsa-E-Autosalon-Paris-2014-1200x800-297254f4d4556e3e

Laat je niet misleiden. Deze vierde generatie Corsa mag dan wel veel gelijkenissen vertonen met z’n voorganger, Opels bestseller is zo nieuw ADAM als maar kan zijn. Innovatie vinden we enerzijs bij het onderstel, dat em stijver en 5mm lager maakt voor extra stabiliteit, anderzijds bij de verfijnde snelheidsafhankelijke sturing. Binnenin komen we pas echt in de ADAM terecht met gelijkende tellerpartij, klimaatregeling en het IntelliLink 7″ touchscreen met app-ondersteuning. Tot slot introduceert Opel – naast de bestaande blokken – ook een 1.0-liter driecilinder met 91 of 115 pk gelinkt aan zes versnellingen, manueel of automatisch. [AV]

Smart ForTwo & ForFour

smart fortwo, BR C453, 2014

Der neue smart fortwo, 2014 The new smart fortwo, 2014smart forfour, BR W453, 2014

Voor DRIVRs die naast een weekend-toy een wendbaar stadswagentje nodig hebben, heeft Smart vanaf begin volgend jaar de volledig herwerkte ForTwo en ForFour in de aanbieding. Daimler-Benz bouwt de twee vingerhoedjes op basis van éénzelfde platform met hun nieuwe partner Renault. Goed nieuws voor de ForFour, want dat betekent een gelijkaardige configuratie als de nieuwe achterwielaangedreven Twingo. Daardoor kan deze ukkepuk 25,5 cm korter worden dan zijn voorganger, terwijl er toch meer ruimte is voor bagage achterin. Beide modellen worden zomaar eventjes 10 cm breder voor een betere zijdelingse stabiliteit bij hoge(re) snelheden. De park anywhere-afmetingen van de ForTwo blijven voor de rest identiek. Een nieuwe configuratie van de ophanging zorgt bij de beide modellen dan weer voor grotere soepelheid bij lage snelheden en een nog kortere draaicirkel dan voorheen. Motorisch wordt er enkel benzina verstoven, naar wens atmosferisch via een 999 cc blokje met 59 of 70PK, dan wel per 898cc turbo aangejaagde krachtbron van 90PK. Die laatste zal waarschijnlijk een Brabus derivaat voortbrengen, terwijl er later nog een elektrisch aangedreven versie verwacht wordt in samenwerking met Tesla. [AC]

Hyundai i20 (Gen 2)

new-generation-i20-rear-1

hyundaii20new-generation-i20-front-1

Hyundai mikt met zijn tweede generatie i20 vooral op de Ford Fiesta. Toch mogen ze concurrenten als de VW Polo, Opel Corsa, Toyota Yaris en Kia Rio zeker niet uit het oog verliezen. Een felbevochten segment dus, waar elk merk op een andere wijze wil uitblinken. En dat poogt Hyundai nu net door hun i20 te promoten als ruim en praktisch. Misschien daarom dat de vijfdeurs het voortouw neemt in Parijs en een driedeurs pas later komt? Anyway, de wielbasis groeit met 45 mm, het ontwerp wordt ‘Fluidic Sculpture 2.0′, en ook binnenin zou het geheel verfijnder aan moeten doen. Motorisaties beginnen bij een 1.2- of 1.4-litertje met respectievelijk manuele vijf- en automatische vierbak, alhoewel je evengoed voor een 1.4-liter zelfontbrander kan gaan. Tijd voor een segmenttest? [AV]

Volkswagen Passat (Mk8)

2015-VW-Passat-B8-28

volkswagen-nouvelle-passat-2014-11volkswagen-nouvelle-passat-2014-04

Feit: tussen alle modellen van Volkswagen is hun Passat hét verkoopkanon bij uitstek. Reden te meer dus om een nieuwe generatie los te laten op de fleetmarkt. De uiterst rationele Passat ‘Mk8′ staat op een lichter MQB-platform – incluis technologische snufjes als head-up display en automatisch filerijden – en is tevens korter, lager, wijder en efficiënter. Er is keuze uit 10 motorisaties die tussen de 120 en 280 paardenkrachten leveren. Allen met standaard start-stop en één enkele zelfs als plug-in hybride. Herr Winterkorn voegt daar nog aan toe: “For me this Passat is a premium class car without premium costs.” En met vanafprijzen van €25.875 en €25.950 voor respectievelijk de Sedan en Estate versie kan Martin wel eens gelijk hebben. [AV]

 

Share Button