Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

NIEUW: In deze reeks kijkt fotograaf Bert terug naar de meest opmerkelijke machines in de race naar een record op de zoutvlaktes van Bonneville.

Wie de film The Fastest Indian heeft gezien, zal ongetwijfeld bekend zijn met de Bonneville Salt Flats. Kilometers uitgestrekte zoutvlaktes, zo glad als een biljarttafel, herbergen de legende van moedige mannen en hun snelheidsmachines. Hier werden bloed, zweet en tranen gelaten voor een definitief plaatsje in het geschiedenisboek der wereldrecords. Deze week: het donkere maar interessante verhaal van de Mercedes-Benz T80 Rekordwagen.

T80_Poster_Bert

In 1937, wanneer snelheidsliefhebbers Bonneville nog maar net ontdekt hadden, waren de Engelsen heer en meester op het zout. De Duitse coureur Hans Stuck senior had zijn zinnen echter gezet op een record, en kon Mercedes-Benz ervan overtuigen om voor hem een wagen te ontwerpen. Adolf Hitler zag in de T80 dan weer nieuwe propaganda voor Duitse technologie, en bood Mercedes en Stuck financiële ondersteuning.

Twee jaar en 600.000 Reichsmarken later was het acht (!) meter lange gevaarte klaar, inclusief machtige 44,5 liter V12. De krachtbron was afkomstig uit een Messerschmitt BF-109-gevechtsvliegtuig, en werd voor de gelegenheid opgevoerd tot 3.000 paarden. Om al dat vermogen aan de grond te krijgen, werd de machine uitgerust met zes wielen, waarvan de achterste vier werden aangedreven. De gestroomlijnde koets uit de pen van Ferry Porsche had een bijzonder lage luchtweerstandscoëfficiënt, en werd voorzien van twee zijwaartse vleugels.

T80_Chassis

Omdat met de opkomst van het Derde Rijk het Amerikaanse Bonneville geen optie meer was, werd de recordpoging verschoven naar de Reichsautobahn Berlin — Halle/Leipzig. Tussen afrit 11 en 12 op de A9 bevond zich namelijk een 10 kilometer lange, 25 meter brede en nog warme lap asfalt, uiterst geschikt voor de taak. Mercedes kreeg de opdracht om de wagen zwart te schilderen – waardoor hij de bijnaam Schwarzer Vogel kreeg – en er emblemen op aan te brengen die niet al te koosjer waren. Tijdens de Rekordwoche van januari 1940 zou Hans Stuck senior plaatsnemen in de cockpit van de T80 en het gaspedaal helemaal vloeren.

T80_1939

De geschiedenis besliste daar echter anders over: zoals iedereen wel weet, viel Duitsland in september 1939 Polen binnen, waardoor de recordpoging moest worden uitgesteld. De imposante V12 werd uit de Mercedes T80 verwijderd en de wagen werd in het grootste geheim getransporteerd naar Oostenrijk om niet ten prooi te vallen aan de geallieerden. In tegenstelling tot vele andere nazi-technologie zou de T80 de oorlog overleven.

Vandaag staat de Mercedes T80 in het Mercedes Museum in Stuttgart. Veel Bonneville-liefhebbers vragen zich af of Stuck ooit de vooropgestelde doelsnelheid van 750km/h zou gehaald hebben, maar tot hun grote spijt toont Mercedes-Benz geen enkele interesse om de T80 Rekordwagen te restaureren.

T80_Museum_02