Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met een meerprijs van net geen 1.000 pegulanten komt Mini’s nagelnieuwe Cooper S gevaarlijk dicht in de buurt van de recent geüpdatete Alfa Romeo Mito QV. Op het eerste gezicht en op papier een no-brainer in het voordeel van de Brit, al rees op de redactie wel de vraag in hoeverre de voorbode van die beloofde Italiaanse heropleving weerstand kan bieden tegen een Duitse grootmacht als BMW. Hoog tijd voor een ShootOut op eigen bodem.

Mini QV 1

Laat ons vooral duidelijk van wal steken: objectief gezien zit de vergelijking tussen de Mito QV en de Cooper S al van aanvang een beetje scheef. Dat is voornamelijk te wijten aan het grote leeftijdsverschil, want waar laatstgenoemde eigenlijk als volledig nieuw BMW-product van de band rolt, gaat de Italiaan niettegenstaande z’n recente facelift al zes jaar mee. Niet dat zoiets per definitie slecht hoeft te zijn: zo doet dat typische Alfa-snoetje met Scudetto vertrouwelijk charmant aan, terwijl we iets minder warm worden van de hertekende neus van diens sparringpartner. Tot zover het subjectieve.

2014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_13

mini QV 22014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_12

Dat leeftijdsverschil zet zich trouwens ook door in het interieur. De carbon Sabelt-kuipen zitten niet zo laag en strak als de sportzetels uit de Cooper S, en ook het vernieuwde Uconnect-multimediasysteem met ingebouwde TomTom-navigatie verbleekt bij het zien van de concurrentie. Mini’s infotainmentsysteem is misschien iets teveel van het goede, maar over de intuïtieve bediening van de navigatie, heldere hifiklanken of head-updisplay hoor je ons zeker en vast niet klagen.

2014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_162014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_17

mini qv 4mini qv 3

Over dan maar naar de zwaardere bewijslast. Onder de motorkap blijft Alfa Romeo trouw zweren aan kleine schreeuwers met drukvoeding. In dit geval kietelen ze de 1.4-liter MultiAir op tot 170 pk en 250 Nm aan de hand van een nieuwe nokprofiel, regelbare kleppen en optimalisatie van de luchtdruk. Gekoppeld aan de TCT-bak met dubbele koppeling en droog carter spinnen de voorwielen daardoor in 7,3 seconden richting honderd en gaan ze nog tot 219 km/h door. Daar staat een moderner 2.0-liter turboblok in de Mini tegenover, dat op zijn beurt 192 pk en 280 koppelmomenten richting voortrein stuurt langs een manuele zesbak. De extra power en lichtere koets (1.135 kg vs 1.145 kg) laten de Cooper S daardoor vijf tienden sneller naar de honderd knallen om uiteindelijk bij 235 km/h de witte vlag te zwaaien.

2014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_15

mini qv 5

Klik je vervolgens de Cooper S in ‘Sport’ en de QV in ‘Dynamic’, dan worden de verschillen alleen maar groter. Het begint al bij de werking van beide aandrijflijnen. Waar de Mini zich vanaf seconde één al verrassend snel richting limiet laat piloteren, verlies je in de Alfa vooral tijd door de vele compromissen die je moet sluiten. In tegenstelling tot de manuele bak met ingebouwde throttle blip, die zich afgezien van de nogal vreemde clutch release kort en makkelijk laat schakelen en zo het tweeliterblok nagenoeg perfect aanvult, moet je namelijk erg secuur omgaan met de TCT. Door de gerobotiseerde bak moet je tussen elke trek aan de flipper de voet licht van het gas halen, wil je niet dat hij eventjes opnieuw naar adem hapt en je hoofd bijgevolg even voor- in plaats van achteruit schiet.

2014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_14mini qv 6

Die lijn zet zich ook in het onderstel door, en daar doet Mini z’n reputatie als go-kart opnieuw alle eer aan. Het lage zwaartepunt wordt gecomplementeerd door een vrij harde set-up, die vooral te danken is aan de dempers. De veren zelf zijn dan weer zachter ingesteld, en de combinatie van de twee stuurt voldoende feedback richting vingertoppen. De Mito staat daarentegen veel harder afgeveerd, maar communiceert daarom niet beter. Het is voornamelijk het hoge zwaartepunt dat roet in het eten gooit en eerder je nek- dan buikspieren zal beproeven. Iets wat beter zou meevallen in de Giulietta QV, aldus collega Axel.

2014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_24

2014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_062014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_09

Tel dat allemaal bij elkaar op en je komt tot de vaststelling dat de Mini zich makkelijk hard laat rijden, je pas laat de op onderstuur gerichte limieten tegenkomt en je daardoor elke bocht vinnig wilt aansnijden en gaat experimenteren hoe ver hij kan en wil gaan. In de Alfa moet je dan weer bruusker aan het werk. Schakel op voorhand naar de juiste versnelling, stuur iets hoekiger in, laat het onderstel bijten en de koets rollen, en blaas bij tijden eens in de nek van Mini. Conclusie: rij mooie vloeiende lijnen met de Cooper S en pas het ‘point-and-squirt’-principe vlijtig toe in de Quadrifoglio Verde.

2014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_25

Alles op een rij laat de Cooper S een meer volwassen indruk na dan voordien en moet je met de Mito QV meer compromissen sluiten. Dat zorgt ervoor dat de Mini logischerwijs steeds meer als een BMW gaat aanvoelen en dat de Alfa Romeo vreemd genoeg bijna als een klassieke Mini aandoet – waar je nog keihard moest werken om het onderste uit de kan te halen. Rationeel een duidelijke overwinning voor de Britten Duitsers, al laten de Italianen zich niet zomaar overmeesteren.

2014_alfa_romeo_mito_qv_mini_cooper_s_22

[Foto’s: Pieter Ameye, Arthur Vanderplaetsen & Esther De Soete]

Mini Cooper S

Plus Min
+ Steeds meer BMW – Steeds minder MINI

Alfa Romeo Mito QV

Plus Min
+ Italiaanse charme – Niet zonder compromis

Weggecijferd

Mini Cooper S Alfa Romeo Mito QV
Motor 2.0 vier-in-lijn, turbobenzine 1.4 vier-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving voorwielen voorwielen
Overbrenging zesbak, manueel zesbak, dubbele koppeling
Vermogen 192 pk 170 pk
Koppel 280 Nm 250 Nm
Gewicht 1.135 kg 1.145 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,8 s 7,3 s
Topsnelheid 235 km/h 219 km/h
Gem. testverbruik 12,0 l/100 km 15,1 l/100 km
C02-uitstoot 133 g/km 139 g/km
Vanafprijs 25.250 euro 24.400 euro

Verdict

Mini Cooper S 8 op 10
Alfa Romeo Mito QV 6 op 10