Er beweegt wat bij de B-segmenters. Stak Opel onlangs de Corsa in het nieuw en reden we recent nog met de – bijzonder subtiel – gefacelifte Volkswagen Polo, dan was het in Parijs de beurt aan de Tsjechische Volkswagen-dochter Skoda om de nieuwe Fabia voor te stellen. Of diezelfde Fabia de kloof met de Polo kan dichten?
Vooruit, in a nutshell: wat is er allemaal nieuw?
Over het koetswerk hoeven we uiteraard niet te beginnen: strakkere lijnen, dito voorkant die zo naast de Octavia en Superb kan staan en een opwippende knik in de achterste zijruiten zijn zowat de meest in het oog springende features. Uiteraard zijn ook de afmetingen anders: de Fabia werd 8 mm korter, 90 mm breder en 31 mm lager dan zijn voorganger. Die ruimte komt vooral de passagiers ten goede, maar ook de kofferruimte: de grootste in zijn segment, aldus Skoda. Bovendien staat de Fabia daardoor iets gebalder op de wielen dan zijn voorganger. Motorisch heb je aan dieselzijde de keuze tussen een 1.4 TDI met 75, 90 of 105 pk – al voert de Belgische importeur die eerste niet in – en aan benzinezijde tussen de atmosferische 1.0 MPI met 60 of 75 pk, of de 1.2 TSI met 90 of 110 pk. Wij gingen met de sleutels van die laatste aan de haal.
Hoe doet die 1.2 TSI het in de praktijk?
Al bij al niet slecht, voor wat aanvankelijk de topmotorisatie van de Fabia zal zijn – Skoda wist ons immers te vertellen dat er nog geen RS zit aan te komen. Hou de manuele zesbak bij de hand en we zouden zelfs durven stellen dat de 1.2 TSI in de Fabia iets levendiger reageert dan in de Polo, al zijn op papier de acceleratiecijfers en de topsnelheid met respectievelijk 9,4 seconden en 196 km/h quasi identiek. Misschien doordat de Fabia de 175 Nm en 110 pk een fractie vroeger loslaat (bij respectievelijk 1.400 en 4.600 tpm). Ook bovenin richting begrenzer gaat de viercilinder nooit echt storen.
Is het verschil met de Polo dan echt zo klein geworden?
We menen van wel, vooral omdat de Fabia naast de motoren recht heeft op nog meer onderdelen uit de MQB-organenbank: zo komt de elektromechanische stuurbekrachtiging uit datzelfde rek, en ook het XDS+-systeem, dat een doorslippend binnenste voorwiel afremt. Het resultaat is een stabiel weggedrag, levendiger dan dat van de Polo maar vooral geënt op comfort. Ook binnenin wordt de comfortlijn doorgetrokken en wordt er middels MQB gebruik gemaakt van displays uit Wolfsburg. De Fabia moet eigenlijk alleen wat betreft materiaalkeuze van een paneeltje of twee de duimen leggen voor de Volkswagen.
Maar qua prijs is er toch nog een verschil?
Bij het verschijnen van deze eerste test konden we nog geen Belgische prijzen terugvinden, maar Skoda zou gek zijn als het zijn grote usp verloochent. Niet in het minst omdat het qua actieve veiligheid ook kan uitpakken met enkele features die tot voor kort voorbehouden waren voor grotere of duurdere modellen, zoals de Front Assistant en City Emergency Braking-functie, die aanrijdingen met voorliggers proberen te vermijden. Het enige waar we onze bedenking bij hebben, is het MirrorLink-systeem, dat je smartphone als navigatiesysteem gebruikt, maar dat – bij meerdere merken – nog niet feilloos werkt.
Conclusie?
De intussen derde generatie van de Tsjechische B-segmenter gaat erop vooruit. Niet alleen qua design, maar ook qua interieurruimte, praktische bruikbaarheid en rijgedrag. Een emotionele aankoop voor de DRIVR zal de Skoda Fabia echter nooit worden, maar een uitstekende rationele aankoop des te meer. En dat is op zijn beurt al een aardige verdienste.
SKODA Fabia 1.2 TSI 110
Plus | Min |
+ Opnieuw een stap voorwaarts |
– MirrorLink niet rimpelloos |
Weggecijferd
Motor | 1.2 4-in-lijn, turbobenzine |
Aandrijving | Voorwielen |
Overbrenging | 6-bak, manueel |
Vermogen | 110 pk (@ 4.600 – 5.600 tpm) |
Koppel | 175 Nm (@ 1.400 – 4.000 tpm) |
Gewicht | 1.129 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 9,4 s |
Topsnelheid | 196 km/h |
Gem. normverbruik | 4,8 l/100 km |
C02-uitstoot | 110 g/km |
Vanafprijs | n.n.b. |
Verdict
![]() |