Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In deze rubriek deelt huisfotograaf Bert handige tips en trucs voor een geslaagde prent.
Deel 2: Hoe vermijd je storende reflecties?

Dat we bij DRIVR hoog oplopen met fotografie, is een understatement van jewelste. Hier de term beeldbewerking opgooien, is daarom een onberekend risico. Veel liefhebbers van eye candy hebben een natuurlijke afkeer voor post processing, maar in 2014 kun je daar niet meer helemaal omheen. Fotografie is immers geëvolueerd naar een kunstvorm waarbij de snapper zijn creativiteit achteraf de vrije loop kan laten. Dat hoeft geen extreme vormen aan te nemen, zolang er maar een gezonde balans ontstaat tussen je eigen smaak en die van je opdrachtgever.

2014_VW_Scirocco-02

In deze tutorial bekijken we hoe je storende reflecties op het koetswerk en de ruiten van een wagen kunt vermijden. Let wel: niet alle reflecties zijn storend. Integendeel: de meerderheid geeft net een beter idee over de vorm van je object. Maar overdaad schaadt, zeker als je vierwieler in een hoogglanzende jas gewikkeld zit die graag een tweede leven leidt als spiegel. Onder het motto “beter voorkomen dan genezen” proberen we altijd zoveel mogelijk problemen aan te pakken op de fotolocatie zelf.

Drukke optische omgevingen – zoals bossen – vermijden is niet altijd even handig, omdat de natuur net zulke fraaie achtergrond wil zijn. Gelukkig hebben de fototechneuten daar een oplossing voor gevonden in de vorm van een circulaire polarisatiefilter. Met de technische werking van die filter ga ik jullie niet vervelen, maar het komt erop neer dat licht onder een bepaalde hoek weggefilterd kan worden. De filter kan worden rondgedraaid voor de lens om het gewenste licht in je zoeker te blokkeren. Een waterdichte oplossing is de circulaire polarisatiefilter echter niet.

2014_VW_Scirocco-01

Zijn er toch nog hinderlijke reflecties aan de filter ontsnapt, dan sta je voor een uitdaging die je Photoshopskills op de rooster legt. Bij het bovenstaande voorbeeld bleven er storende reflecties hardnekkig opduiken, door een reeks kleine ruitjes in het dak van de loods. Ik nam uiteindelijk het besluit dat de foto veel properder zou zijn zonder, maar dat betekende wel dat ik voor een aantal uren werk stond. Omdat het toch een enkele foto voor een posterafdruk zou worden, en dus geen volledige shoot, viel dat tijdrovende proces te overwegen.

Je begint eraan door in Photoshop de probleemzones stuk voor stuk te selecteren met de lassotool, en elke zone in een aparte laag of layer te plakken. Probeer de zones zodanig te selecteren dat je geen harde overgangen moet hertekenen, dus navigeer met je selectietool langs naden en schaduwranden. Kies de laag van je eerste zone, herlaad de selectie en laad de lichtste en de donkerste kleuren in met je eyedropper-tool. Overschilder de zone nu met de gradient-tool, van de lichte kant naar de donkere kant – of omgekeerd, afhankelijk van je kleurenselectie.

Als alle zones ingekleurd zijn, zul je merken dat de harde randen van de selectie het beeld een amateuristische afwerking geven. Met de eraser-tool (soft brush) kun je de randen zachter maken. Gebruik een kleinere diameter voor naden en een grotere diameter voor vlakken zoals de motorkap. Die werkwijze brengt een nadeel met zich mee: de bodemlaag – inclusief reflecties – komt terug boven water aan de randen van je selectie. Van die gelegenheid kun je echter gebruik maken om de nieuwe gradient fill 100% te color/light matchen met de kleur van de ondergrond.

2014_VW_Scirocco-02

Als alle delen gecorrigeerd zijn, smelt je ze via ‘merge layers’ samen met de originele foto, om dan het proces weer te herhalen. Dat is nodig om de delen te corrigeren die eerder bij het zachter maken van de randen terug aan de oppervlakte zijn gekomen. Zo blijft het sleutelen en puzzelen tot je een mooi uniform geheel krijgt dat geen afbreuk doet aan het realisme van je beeld. Een exacte wetenschap wordt het echter nooit: alleen veel training en gezonde dosis grafisch inzicht kunnen een geslaagd resultaat opleveren.