Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vorig weekend was het eindelijk zover: de langverwachte sleutelbeurt voor KXI007 stond op het programma. Monteur Tommy had de nodige onderdelen ingeslagen voor het eerste van drie geplande bezoeken. Nog niet om de oude Twin Spark meteen te demarreren, wel om de nodige voorbereidingen te treffen en de sinds 2004 gepensioneerde 155 aan een grondige inspectie te onderwerpen. Ook benieuwd wat daarbij uit de bus kwam?

drivrfleetalfa3c

Zoals bij elke reanimatie hadden we op voorhand al was issues geïdentificeerd. Zo had ik de Alfa destijds met een volle tank aan de kant gezet. ‘Want dat was goed tegen de corrosie van het reservoir’ luidde het devies toen. Wist ik veel dat die brandstof er tien jaar later nog zou inzitten en hopeloos verschaald zou zijn. Daarom moest de lading 98 RON er dus uit, maar dat bleek niet meteen mogelijk via de brandstoffilter (die blijkbaar nog nooit vernieuwd was). Dan maar op de ouderwetse manier met een darm en wat communicerende vaten. De paar liters die we er niet uit kregen zouden wel via de nieuwe filter gereinigd worden.

drivrfleetalfa3bdrivrfleetalfa3f

Een plek waar we dan weer geen vloeistof verwachtten, was in de bougiekokers. Toch stonden de twee linkse ontstekingskaarsen van cilinder één en de twee rechtse van cilinder vier (Twin Spark, weetjewel) in een laagje olie gedompeld. Na wat rondvragen bleek dat toch niet zo rampzalig als gedacht en eerder courant na lang stilstaan. Geen reden tot bekommernis dus, althans niet in de zin dat het bovenblok krom getrokken was door overmatige hitte. Een grondige reinigingsbeurt met een pipet later ging Tommy aan de slag met een bus WD40 om de zuigers goed in te oliën voor hun eerste startbeurt begin december. Bij de ontmanteling van het kleppendeksel bleek trouwens dat er één bougiekabel versleten was; niet in die mate dat hij niet meer functioneerde, wel genoeg om een potentieel risico op kortsluiting te vormen. Die ging dus in bestelling, alsook een nieuwe dichting voor het kleppendeksel die olielekkage naar de bougiekokers zou verhinderen.

drivrfleetalfa3d

Een ander gekend probleem was de Speedline-velg rechtsvoor. De zestienduimer had vlak voor zijn prepensioen een tik gekregen waardoor de band langzaam maar zeker leeg liep. Na tien jaar doorliggen was het rubber natuurlijk verduurd, al was dat nog het minste van onze zorgen. De velg zou opnieuw ‘gerond’ moeten worden, zij het pas wanneer de nieuwe banden er waren. Maar die wisten we nog meteen gunstig te vinden. Of de verouderde maat er voor iets tussen zat? Hoe dan ook: dat werkje belandde op de lijst ‘uit te besteden’ en zou dus nog even moeten wachten.

drivrfleetalfa3edrivrfleetalfa3a

De rest van de under-body inspectie leverde gelukkig geen al te grote verrassingen op. Op wat oppervlakteroest en een zwetend carter na (waarschijnlijk door een verweerde dichting tussen motor en bak) viel er weinig te noteren. Tot we helemaal vooraan belandden en schade aan de radiator opmerkten. Bij nadere inspectie bleek het materiaal helemaal verduurd waardoor het gewoon los kwam in je handen. Daarmee werd de to-do lijst voor de volgende afspraak weer wat langer en zijn we in tussentijd op zoek naar een nieuwe radiator. Verder nog op het programma: een groot onderhoud met nieuwe bougies en filters alsook de (de)montage en reiniging van de remmen. Of we de sleutel dan als eens kunnen omdraaien?