Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nu het er steeds meer naar uitziet dat de DS-lijn van Citroën binnenkort zal evolueren naar een volledig losstaand (sub)merk, lijkt het ons gepast om te kijken of ze er bij de PSA-groep klaar voor zijn. In China, een belangrijke markt voor Citroën, wordt de DS-lijn immers al als dusdanig verkocht, en tegen 2020 moet de Different Spirit de kloof met de Duitse premiummerken gedicht hebben. In welke mate dat voor de DS5 2.0 BlueHDi 180 al het geval is?

2014_citroën_ds5_07

De kloof met Audi, BMW en Mercedes dichten? Dat lijkt me geen eenvoudige opdracht.

Dat is het ook niet, maar Carlos Tavares, die je nog wel kent van Renault, beklemtoont alvast dat het zich in eerste instantie van Citroën wil onderscheiden door een hoger niveau van engineering en manufacturing. De verkoopscijfers zijn voor een later stadium. Stijl staat centraal bij DS, en dat heeft de Fransman nog steeds voor op de Duitsers: de DS5 valt drie jaar na zijn lancering nog steeds op onderweg, ongeacht koetswerkkleur of velgkeuze. Ook binnenin blijft functie nog steeds vorm volgen, met enkele ergonomische missers tot gevolg, zoals de onhandig kleine achterruit en bedieningsknopjes die op minder logische plaatsen zitten. Gelukkig is de afwerking wel op peil, al blijft Audi nog veilig buiten schot. Een volledig lederen dashboard, dat wel in de DS4 wordt aangeboden, zou die kloof al iets meer dichten.

Die ‘180’ staat voor 180 pk vermoed ik? Dat moet alvast aardig vooruit gaan?

Bizar genoeg niet. Liet de 1.6 THP van 200 pk nog 8,2 seconden optekenen in de sprint naar 100 en de 2.0 Hybrid4 8,6 seconden, dan doet deze 2.0 BlueHDi van 180 pk er 9,9 seconden over. Het gewicht lijkt ons daar maar een kleine rol in te spelen: de 2.0 BlueHDi weegt namelijk maar 110 kilogram meer dan de 1.6 THP, maar 195 kilogram minder dan de 2.0 Hybrid4. De CO2-afstelling van de 2.0 BlueHDi lijkt meer in de pap te brokken: de AdBlue is al een clue, en de zestrapsautomaat werd geconfigureerd met het oog op een lage CO2-waarde en dito verbruik: 118 g/km en gemiddeld 4,4 liter per 100 kilometer op papier, maar 7 liter rond in de praktijk.

2014_citroën_ds5_052014_citroën_ds5_03

Is er dan geen manuele bakoptie?

Voor deze 2.0 BlueHDi helaas niet. Je kunt eventueel manueel aan de slag met de schakelpook, maar de werking van de Japanse Aisin-automaat zorgt daarbij voor weinig voldoening, door – zeker in vergelijking met de concurrentie – relatief traag te reageren op commando’s. De (volautomatische) sportstand van de automaat, die aan een hoger toerental opschakelt, kan daar jammer genoeg maar weinig aan verhelpen. In de default-stand moet je dan weer omzichtig omspringen met het gaspedaal, dat door zijn minder transparante respons de input van je rechtervoet minder helder communiceert, en de zesbak doet weifelen. De schokkerige reacties van de EGS-automaat zijn in deze EAT-versie dan weer wel volledig uitgevlakt.

Jullie hadden de vorige keer kritiek op het rijcomfort? Hoe staat het daarmee?

Daar scoort deze DS5 2.0 BlueHDi dan weer wel punten. Werd de 1.6 THP nog geplaagd door een onnodig harde demping, dan zorgen nieuwe schokdempers voor een verbetering, vooral achteraan. De Fransen lijken de kritiek ter harte hebben genomen, want op die manier sluit het rijcomfort beter aan bij wat er van een Citroën verwacht wordt. Het verschil is ook miniem merkbaar in de vering in de bochten, waar de koets een fractie langer doorhangt voor zich te zetten.

2014_citroën_ds5_012014_citroën_ds5_04

Conclusie?

De basis voor Tavares’ plan lijkt in elk geval gelegd: Franse flair en eigenzinnigheid, die DS als usp wil gebruiken, zijn in ruime mate aanwezig, en ook de rest is à fond een werkbaar uitgangspunt. In de tussentijd kan de Citroën DS5 2.0 BlueHDi een interessant alternatief vormen op de leasingmarkt. Of de DRIVR er zijn gading in zal vinden, staat echter niet helemaal buiten kijf.

CITROËN DS5 2.0 BlueHDi 180

Plus Min
+ Verbeterd rijcomfort
– Geen rimpelloze automaat

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Overbrenging 6-traps, automaat
Vermogen 180 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.540 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,9 s
Topsnelheid 220 km/h
Gem. testverbruik 7,0 l/100 km
C02-uitstoot 118 g/km
Vanafprijs 35.185 euro (Be Chic)

Verdict

6 op 10