Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of we naar het zuiden van Frankrijk willen om twee nieuwe BMW-modellen aan de tand te voelen? Don’t mind if we do! Addertje onder het gras voor de puristen onder ons: het gaat om twee exponenten van de nieuwe chassisarchitectuur met transversale motoren en… voorwielaandrijving. Geen nieuwigheid voor de Mini uiteraard, die er met de 5-deurs een nieuwe variant bijkrijgt, maar met de 2-Reeks Active Tourer is de eerste voorwielaangedreven telg met de wit-blauwe propeller op de kap een feit. Reden tot paniek?

bmw2reeksat1

Active Tourer is op de koop toe marketing speak voor iets wat nauwelijks aan bod komt op DRIVR, de MPV.  Het is dus een dubbele sprong in het duister voor de Duitsers, maar de perspresentatie van de neofiet leest als een rotsvast onderbouwde business case. Het is al lang duidelijk dat er een onontgonnen markt is voor functionele voertuigen met het BMW-logo: voor mensen die houden van een snuifje dynamiek, stijl en Duitse grondigheid bij hun gemotoriseerde (gezins)verplaatsing, maar verder lak hebben aan merkdogma’s.

bmw2reeksat11

bmw2reeksat12bmw2reeksat6

Het moet gezegd: het afgevlakte Bangle-jargon van de laatste jaren geeft een betekenisvolle geleding aan de uitgestrekte oppervlakken van de Active Tourer. Weliswaar zonder dat het geheel het wat amorfe silhouet van een klassieke MPV echt overstijgt. De interieurvormgeving is misschien een beetje te letterlijk Active, maar materialen en bouwkwaliteit staan zonder meer op hoog niveau. Neerklappende achter- én voorstoelen ten spijt kunnen de geboden ruimte en functionele snufjes echter geen concrete bedreiging vormen voor de meer omvattende stouwcapaciteit van de voornamelijk Franse concurrentie. Zo heeft bijvoorbeeld de keuze om voor alle uitvoeringen ook een vierwielaangedreven variant aan te bieden het gevolg dat de middentunnel de vloer compartimenteert en een derde zitplaats achteraan eerder pro forma aanwezig is.

bmw2reeksat9

Maar met een BMW zou je kunnen argumenteren dat je je daarbij nog inschikkelijk kunt opstellen, zolang er maar voldoende Freude am Fahren aanwezig is. In dat opzicht zie je dat de Active Tourer van inborst geen volksverhuizer pur sang is. De Duitse ingenieurs hebben een compact koetswerk gemaakt met stevige stijlen – die trouwens aardig in de weg zitten van de zijdelingse zichtbaarheid – voor een voelbare stijfheid en een zwaartepunt dat eerder hot hatch zegt dan toerbus. Je zit wel hoog – 11 centimeter hoger dan in de 1-Reeks – maar er is binnenruimte opgeofferd voor een bijna eindeloos beweegbare stuurkolom, zodat je ook in de 2-Reeks Active Tourer kunt genieten van die typische BMW-touring car-zitpositie.

bmw2reeksat8

bmw2reeksat10bmw2reeksat7

Onze testwagens, een 218d met 150 pk en 330 Nm en de wat robuustere 225i met 230 pk en 350 Nm (een selectie uit het aanbod van de nieuwe modulaire drukgevoede reeks drie- en vierpitters die in house vervaardigd worden) staan met achttienduims Pirelli’s dan wel op een atypisch agressieve voet, maar daar voel je een onderstel doorheen dat resoluut op body control gekalibreerd is. Tegen hogere snelheden is souplesse ook volop van de partij en verrast de wagen met een verregaand absorptievermogen en dito stabiliteit. In stapvoets verkeer daarentegen lijkt de setup ons pal op de grens van het aanvaardbare te liggen voor een wat meer gematigde klandizie. Verder is de besturing op een lichte inconsistentie rond de rechtuit na mooi afgewogen, zijn de remmen krachtig en de gangwissels van de achttrapsautomaat meer dan aanvaardbaar. De motoren mogen dan niet de meest opwindende blokken zijn die ze in Beieren ooit gemaakt hebben, maar de krachtsontplooiing is verfijnd en de blokken draaien met gusto naar de begrenzer, wat met name opvalt in de dieselversie.

minicooper5d3

De Mini 5-deurs toont dan weer het potentieel van het nieuwe platform in hatchbackformaat. Ten opzichte van de al redelijk uit de kluiten gewassen derde generatie Mini groeit de 5-deurs nog eens 16,1 centimeter in de lengte en 1,3 centimeter in de hoogte en krijgt hij een effectief bruikbare kofferruimte, twee extra deuren en een echte achterbank toebedeeld.

minicooper5d4minicooper5d5

minicooper5d7minicooper5d1

Zijn schaal maakt het net zo verwonderlijk dat hij relatief licht is en dat de indruk van stijfheid nog eens een sprong maakt ten opzichte van wat we in de Active Tourer al voelden. In combinatie met de erg scherpe besturing maakt dat het weggedrag tegelijk extreem direct en erg voorspelbaar. De styling – en het interieur in het bijzonder – is ondertussen misschien het karikaturale voorbij, maar vergis je niet: zowel de benzine- als de diesel-S-versies zijn rasechte turboterriërs die niets liever doen dan zich vastbijten in het asfalt.

minicooper5d2

De 2-Reeks Active Tourer en de Mini 5-deurs zijn slechts twee modellen op het nieuwe platform, maar de architectuur gaat nog een hele reeks nieuwe modellen voorbrengen. Daaronder zitten wellicht een nieuwe voorwielaangedreven 1-Reeks en enkele hybridevarianten. Terwijl je weliswaar nooit de indruk gaat hebben dat de aandrijving van de achteras komt, bewijzen de 2-Reeks Active Tourer en de Mini 5-deurs dat BMW zijn huiswerk hier ten gronde heeft gemaakt. We kunnen dus nog op onze twee oren slapen.

BMW Active Tourer 218d

Plus Min
+ Verfijnde diesel – Mist wat oomph

BMW Active Tourer 225i

Plus Min
+ Bijna te competent.. – .. voor zijn eigen goed?

Mini 5-deurs Cooper SD

Plus Min
+ Moeiteloze vlotheid – Keiharde vering

Mini 5-deurs Cooper S

Plus Min
+ Rabiate hatch – Aangrijpen koppeling, minder vlotte schakelwegen

 

Weggecijferd

BMW Active Tourer 218d BMW Active Tourer 225i
Motor 2.0 vier-in-lijn, turbodiesel 2.0 vier-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving voorwielen voorwielen
Overbrenging manuele zesbak 8-trapsautomaat
Vermogen 150 pk 192 pk
Koppel 330 Nm
(1.750 – 2.750 tpm)
350 Nm
(1.250 – 4.500 tpm)
Gewicht 1.375 kg 1.430 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,9 s 6,6 s
Topsnelheid 208 km/h 240 km/h
Gem. normverbruik 4,1 l/100 km 5,8 l/100 km
C02-uitstoot 109 – 114 g/km 135 – 139 g/km
Vanafprijs 29.750 euro 37.100 euro

 

Mini 5-deurs Cooper SD Mini 5-deurs Cooper S
Motor 2.0 vier-in-lijn, turbodiesel 2.0 vier-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving voorwielen voorwielen
Overbrenging zesbak, dubbele koppeling zesbak, manueel
Vermogen 170 pk 192 pk
Koppel 360 Nm
(1.500 – 2.750 tpm)
300 Nm
(1.250 – 4.750 tpm)
Gewicht 1.230 kg 1.220 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,4 s 6,9 s
Topsnelheid 225 km/h 232 km/h
Gem. normverbruik 4,1 l/100 km 5,9 l/100 km
C02-uitstoot 107 – 109 g/km 136 – 139 g/km
Vanafprijs 27.740 euro 26.190 euro

 

Verdict

BMW Active Tourer 218d 7 op 10
BMW Active Tourer 225i 8 op 10

 

Mini 5-deurs Cooper SD 7 op 10
Mini 5-deurs Cooper S 8 op 10