Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Under_thumbHet concept Time Attack zal de meesten niet bekend in de oren klinken, maar doet bij liefhebbers van de JDM Option video’s een belletje rinkelen. Zowat tien jaar geleden won dit soort evenementen aan populariteit door de verslagen op Japanse autocultuurdvd’s. Op het circuit van Tsukuba ontstond het format Super Lap, waarbij kleine en grote tuners hun creaties een keer per jaar met mekaar konden meten. Nu is de sport wereldwijd verspreid, met kampioenschappen in de VS, het VK en een heus WK in Australië.

De naam ‘Time Attack’ zegt het zelf: de wagens worden een voor een het circuit op gestuurd voor een aanval van één snelle ronde tegen de klok. Tijdens die ronde wordt het absolute onderste uit de kan gehaald van zowel man als machine, wat een schitterend spektakel oplevert. De reglementen zijn ondertussen wat versoepeld, maar de meesten behouden het idee om een serieproductiewagen als basis te nemen. Daar kan dan vrijwel ongelimiteerd aan worden gesleuteld, zolang de wagen maar een rolkooi heeft en op straatlegale banden rijdt.

TA_Integra

Het idee is dus simpel, en dat is net het sterke punt: iedereen kan met wat autotechnische basiskennis en een laag budget deelnemen. Zo verscheen anno 2010 op ‘Battle Evome’, een instapevenement in Tsukuba, de matzwarte Nissan S15 op het toneel van een uiterst enthousiaste enkeling. In een schuur achter zijn huis had de Japanner Under Suzuki op zijn eentje de Silvia volledig ontmanteld en terug opgebouwd uit flinterdunne carbon koetswerkpanelen. Toen hij na 55,6 tellen de klok deed stoppen, ging Suzuki niet alleen met de trofee naar huis, maar vooral met het respect van de aanwezigen.

Under_2010

Suzuki-san was met zijn ronde namelijk slechts twee seconden verwijderd van de recordhoudende HKS HiperMax Evo, maar dan zonder het grote budget en professionele coureur. Dat succes gaf menig amateur-time-attacker nieuwe inspiratie en zette Suzuki aan om zijn Scorch Racing-project naar een hoger niveau te tillen. Niet meer op zijn eentje, maar wel nog steeds met dezelfde wilskracht en volharding, bouwde hij verder aan zijn droom om de snelste time-attacker ter wereld te worden. Dat betekende niet alleen het ronderecord op Tsukuba veroveren, maar ook de World Time Attack Challenge in Australië op zijn naam schrijven.

Under_2011

Het nog steeds kleine team van Scorch Racing werkte dag in dag uit om de S15 klaar te krijgen voor de grote oversteek naar Sydney Motorsport Park. Eén keer per jaar komen hier de beste Time Attack-machines ter wereld samen om te strijden voor de titel. Suzuki-san was blij om erbij te zijn, maar ook ontnuchterd door de verbluffende snelheid van de professionele teams. De S15 was verslagen, maar Suzuki was gemotiveerder dan ooit om de titel mee naar huis te nemen – ook al zouden daar ettelijke jaren over heen gaan.

Under_2014

Ondertussen werd het record van de HKS HiperMax Evo op Tsukuba aangevallen, maar met 53,6” en 54,5” schoten de Revolution Mazda RX-7 en de Tilton Lancer Evo te kort. Dat Scorch Racing de volgende zou zijn om een recordpoging aan te vatten, wilde Suzuki zo lang mogelijk stil houden. Tot op een koude zonnige ochtend, gekozen voor de zuurstofrijke lucht en het warme asfalt, plots een oplegger met de zwarte Nissan S15 in de paddock verscheen. Suzuki’s volharding wierp zijn vruchten af toen hij met 52,6 seconden het ronderecord van de HKS Hipermax Evo op Tsukuba een seconde scherper stelde.

Under_record

Zijn technische knowhow bracht hem al tot een hoog niveau, maar om de wereldtop te betwisten moest Suzuki de hulp van specialisten inroepen, onder meer van aerodynamicawonderkind Andrew Briljant, die de downforce van de Scorch Racing Nissan S15 verbeterde. Een deel van de bestaande bodypanels werd behouden, maar het grootste deel belandde terug op de tekentafel, inclusief diffusertunnels en ground effects. De nieuwe grotere turbocharger werd nu beneden in het motorruim gemonteerd voor betere koeling, en duwde het vermogen omhoog tot meer dan 800 pk.

Tijdens de WTAC dit jaar waren alle ogen gericht op Suzuki, al was het op voorhand duidelijk dat een achterwielaangedreven wagen het moeilijk zou krijgen. Ondanks de snelle Lancer Evo’s wist Suzuki lange tijd te leiden in zijn Silvia, om op het laatste nippertje toch nog P1 te verliezen aan de Tilton Evo. Afgelopen weekend bracht Suzuki zijn grondig herwerkte S15 terug naar Tsukuba, en brak opnieuw het ronderecord dat hij zelf twee jaar geleden zette. 52,3 seconden is de score voor nu, maar zolang Suzuki denkt dat het sneller kan, gaan hij en zijn team verder met het inspireren van dromende boy racers.