Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Iets wat meteen opvalt wanneer je de redactiepagina eens diagonaal overloopt: het merendeel de redactie reed nog nooit (mee) op de befaamde Nürburgring Nordschleife en we schuiven dat niet onder stoelen of banken. Als we er al tijd voor zouden vinden maken, primeert – althans volgens ondergetekende – veiligheidshalve nog steeds een goede voorbereiding. En da’s helemaal niet zo evident, al zou het boek TRACKS: Nürburgring Nordschleife daarbij een prima hulp kunnen zijn.

Tracks / Buch

Akkoord, je zou jezelf ook een peperdure simulator kunnen aanschaffen, waarmee je alle stukjes risicoloos kan piloteren en waardoor je op erg korte tijd het volledige circuit zal memoriseren. Maar wie niet erg handig is met technologie en/of het niet ziet zitten om een platform en stuurtje aan te schaffen kan eigenlijk evengoed het boek TRACKS – 6:11: Nürburgring Nordschleife aanschaffen. Geschreven en voorzien van beelden door oude bekende Stefan Bogner, biedt het boek een stapsgewijze beschrijving van de groene hel aan de hand van een 226-tal foto’s. Iets wat neerkomt op ongeveer 1 foto per 100 meter.

Waar een stilstand beeld zelfs veel meer detail geeft dan een bewegend simulatierondje, verliest het soms aan informatie over hoogteverschillen en nuanceverschillen. Net daarom worden ook een reliëfkaart en verschillende grafieken toegevoegd. Elke pagina gaat gepaard met een klein overzicht en een you are here”-pijl om het overzicht steeds te behouden. Ten slotte krijg je er ook een soort handleiding bij, geschreven door Thomas Jäger, dat je naar bepaalde pagina’s verwijst en daarbij de nodige uitleg verschaft. Dus: leren geblazen.

Screen Shot 2014-12-12 at 11.31.36 Screen Shot 2014-12-12 at 11.31.12

Uit de review van Speedreaders:

Bogner sets km ZERO at Antoniusbuche, right before the overpass, and each subsequent “increment” of the circuit he shows uses that as the demarcation point. Now, probably because Jäger begins his commentary by mentioning a waypoint just prior to that, Döttinger Höhe which is where the cars that civilians run (i.e. not under race conditions with a proper start/finish line) are fed onto the track (so as to have a straight patch of road on which to build up speed before the turns that follow Antoniusbuche), some of the, ahem, “less enlightened” reviewers have opined that Bogner’s count is off by 1.5 km and therefore the whole book gibberish. These are the same know-it-alls who complain that the book tells the racer nothing about car set-up or racing lines. Consider, too, that none other than “Regenmeister” Hans-Joachim Stuck, who won here in 1970, writes in his Foreword that every time he looks at the book it gives him that “north loop feeling” of adrenaline and pure joy. If he says this is the real thing, who would be fool enough to argue with him.

Nordschleife_Tracks002

Bestellen kan onder andere hier.