Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Feedback is steeds welkom”, besloot ik een slordige vier maanden geleden mijn laatste DRIVR-Fleet-update. Eén lezer nam contact met me op, Rob uit Brugge. Interessant om eens van gedachten te wisselen met een mede-eigenaar, leek me, vooral omdat ik in de negen maanden dat ik nu rondrijd met 1-GKV-100 nog geen enkel ander exemplaar van mijn generatie ben tegengekomen.

2014_suzuki_swift_sport_01

“Niet verwonderlijk,” aldus Rob bij onze ontmoeting, “omdat er naar ik me herinner in België nog geen 400 exemplaren verkocht zijn van dit model.” Zijn zilvergrijze exemplaar is alvast een pareltje: een slordige 35.000 kilometer op de teller en een loopbaan van bijna vijf jaar. De meeste langere verplaatsingen doet Rob immers met… een Peugeot Partner. “Niet hetzelfde natuurlijk,” lacht hij, “maar wel verdomd handig.”

Tijdens de fotoshoot komen we nog even terug op de bedenkingen die ik me in de vorige DRIVR-Fleet-update maakte. Het startprobleem bij een tweede koudstart die meteen volgt op de eerste (bijvoorbeeld wanneer je de garage uitrijdt, de poort sluit en daarna terug start) is volgens hem te wijten aan een iets te hoge injectie van brandstof die niet meteen verbrandt. Het probleem komt bij hem ook sporadisch voor, maar baart hem geen zorgen.

2014_suzuki_swift_sport_02

2014_suzuki_swift_sport_032014_suzuki_swift_sport_04

Ik blijf me intussen verbazen over de propere staat van Robs Suzuki. Hij bezorgt me enkele tips voor wax-shampoo, want op een lichte kras op de linkerflank na (“Puur vandalisme”) verkeert diens Swift Sport in showroomstaat. Helaas heeft GKV in de afgelopen vier maanden ook enkele kleine battle scars opgelopen. Of liever: anonieme parkeerkrassen, want de vegen op de linkerhoek achteraan liegen er niet om. Ze zorgen er in elk geval voor dat ik op parkings van supermarkten steeds in een verre uithoek parkeer en thuis steeds in de garage in de zijstraat, ook al is het maar voor tien minuten.

2014_suzuki_swift_sport_05

Wat er in de vier maanden sinds de laatste update nog gebeurd is? Wel, het idee van enkele mechanische updates (dempers en luchtfilters) heb ik voorlopig laten varen – al sluit ik het in de herfstdagen van de levensloop van GKV niet helemaal uit. Verder is mijn Swift Sport net terug van zijn eerste onderhoudsbeurt sinds hij in mijn bezit is. Op 60.000 kilometer is onder meer het oliefilter vervangen, de olie bijgevuld, heeft een diagnose uitgewezen dat het startprobleem hierboven geen andere oorzaken heeft, en werden de vegen op de hoek van de achterbumper weg gepolierd.

2014_suzuki_swift_sport_06

Een kleine onderhoudsbeurt met nog wat extra’s dus, en met een totaalfactuur van om en bij de 160 euro en nog een jaar fabrieksgarantie die bij navraag ook depannage omvat, bevestigt dat alles dat ik met een beperkt budget een goeie keuze heb gemaakt. Niet alleen bezorgt de Swift Sport iets minder dan 400 landgenoten lowbudget-DRIVR-plezier, maar zijn ook de running costs meer dan aanvaardbaar. Op naar de volgende 60.000 kilometer.

[Foto’s: Bert Claes // Met dank aan DRIVR Rob]