Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Willen scoren in het B-segment is te vergelijken met een penalty op de wereldbeker; alles of niets. Zo werden in 2014 nog 12.5% minder Clio’s verkocht, terwijl er bij Dacia maar liefst 127% meer Dusters over de toonbank gingen. Hoe goed Hyundai gemikt heeft? Hun i20 teert momenteel slechts op een bescheiden marktaandeel van 3,42%, maar toont met een verkoopgroei van 13% wel voldoende potentieel. Een mooie voorzet, die de nieuwe generatie i20 hopelijk achter de netten legt.

Hyundai i20 2

Genoeg gejongleerd met cijfers. Hoe positioneert de i20 zich anno 2015?

Hyundai gaat proactief op zoek naar dat groeipotentieel. Iets wat ze trachten waar te maken door resoluut voor design te kiezen, in die mate dat het geen compromissen oplevert. Het resultaat staat in de perskit omschreven als “Space meets Style” en het mag alvast gezegd zijn: hij ziet er een pak beter uit dan z’n voorganger. Net als de i10 maakt de i20 hier als het ware een ‘dubbele generatiesprong’, waardoor em meteen met vier banden in 2015 staat.

Een ‘dubbele’ generatiesprong zeg je, wat verandert er juist allemaal?

Zo ongeveer alles. En daarmee doelen we – naast het moderne design – vooral op vitale organen zoals het chassis, de ophanging en zelfs de elektronische stuurbekrachtiging. Ook het interieur werd subtiel aangepakt, waardoor het dashboard nu minder knopjes met meer functies bevat. Dat daarbij de ingebouwde GPS het lijstje niet haalde, hoort volgens ons gewoon bij de rijzende smartphonegeneratie en viel tijdens onze rit zelfs praktischer uit dan initieel verwacht.

Onder de kap is er voorlopig keuze uit een drietal benzineslurpers (75 tot 100 pk) en twee zelfontbranders (75 of 90 pk), al raden de Koreanen vooral aan om de 1.0-liter ‘KAPPA T-GDI’ (100-120 pk) niet uit het oog te verliezen, die zou potenter aandoen zonder aan efficiëntie te moeten inboeten.

Hyundai i20 3 Hyundai i20 4

Wat blijft daar ‘en route’ nog van over?

Om eerlijk te zijn: verrassend veel. In al ons enthousiasme gaan we in de eerste (ijzige) bocht dwars, maar dat lijkt ‘m niet van de wijs te brengen. De relatief lange wielbasis zorgt voor een beheersbare reactie en we glijden rustig van onder- naar overstuur om de rest van de route extra voorzichtig in te sturen. Hetgeen vooral opvalt is het hoge ‘plug-and-play’-gehalte. Aan 30 km/u langs de plaatselijke markt schuifelen of de 120 km/u aantikken op de autostrade, het B-gevoel blijft uit.

De i20 voelt eerder als compacte C-segmenter met een (iets te) klein motorblok aan. Dat merk je enerzijds aan de toegenomen been-, hoofd- en kofferruimte, die de concurrentie op achterstand zet. Anderzijds geven de motoren net iets te weinig punch om die klasse hoger te kijken. De soepelheid van zowel aandrijflijn als versnellingspook mag dan wel in z’n voordeel spelen, met een sprinttijd van om en bij de 12 seconden wordt het nét niet gevaarlijk bij hernemingen.

Is er ruimte voor een sportieve variant genre Clio RS en Fiesta ST ?

Voor deze vijfdeurs i20 alvast niet. Hyundai zet vooral in op comfort en filtert daarbij veel van de feedback weg. Geen probleem voor wie rustig van A naar B wil tuffen, maar een absolute no-go voor wie dynamisch aan de slag wil. Misschien richten we onze pijlen daarvoor beter op de i20 coupé, die z’n ware gelaat pas in Genève laat zien. Afwachten dus!

hyundai i20 1

Conclusie

De i20 slaagt meer dan ooit in z’n opzet. Het geheel voelt niet alleen een pak moderner en homogener aan, we nomineren hem bij deze ook graag als ‘easiest car to drive’, inclusief autostradekilometers. Tot dynamische DRIVzal hij het nooit schoppen, de slagzin “Space meets Style” is hem daarentegen op de koets geschreven. ‘Goeien bal’, Hyundai!

HYUNDAI i20 1.4 CRDI Intro Edition

Plus Min
+ Slaagt in z’n opzet – Geen sportieve aspiraties

Weggecijferd

Motor 1.4 CRDI
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 90 pk
Koppel 240 Nm
Transmissie Manuele 6-bak
Acceleratie (0-100 km/h) 12.1 s
Topsnelheid 175 km/h
Gem. testverbruik 6.1 l/100km
CO2-uitstoot 106 g/km
Prijs 18.399 euro

Verdict

8 op 10