Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In 2014 vierde DRIVR eindelijk zijn vijfde verjaardag. Daarvoor lieten we al onze oud-redacteuren opdraven en bliezen we verzamelen in Houyet voor onze allereerste Ardennenrit. En wat een feest dat werd. Collega’s Wim, Arthur en Bert hebben hun hoogtepunten deze week al opgelijst, en daarmee 31/12 netjes gereserveerd voor de ancien van dit webzine. Daarom zonder oponthoud: een paar hoogtepunten uit mijn octaanrijk 2014.

Rit van het jaar

DRIVRritKen

Zoals het een pater familias betaamt, was ik té bezorgd om terdege van de #DRIVRrit te kunnen genieten. Tenminste op de dag zelf, want een etmaal voordien was het wel raak tijdens de finale check van de goddelijke route die Axel voor ons had uitgestippeld. Dat ik ook nog eens met de revelatie van mijn testjaar (zie beneden) onderweg was, maakte de ervaring er alleen maar orgastischer op.

RenaultMeganeTrophyR

Runner-up: een dagje serpentines pikken met de Renault Mégane Trophy-R. Jammer genoeg niet voor DRIVR, maar wel voor een (petruskruis in de aanslag) klassiek automagazine. Sinds de teloorgang van AutoWeek Vlaanderen midden 2014 ben ik namelijk voltijds actief als zelfstandig autojournalist – onder meer voor AutoWereld, AutoWeek (Classics), GTO Magazine en nog een hele rist andere. Maar desalniettemin: een korte video of meer info over de gereden route kan er zeker vanaf van zodra de reportage verschenen is.

Test van het jaar

2014_vw_xl1_11

In januari al gereden maar nu pas gepubliceerd; de reactietijden van het internet zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Dat de bewuste test twaalf maanden na datum nog altijd relevant is, zegt dan weer veel over de exclusiviteit van Ferdinand Piëch’s tweede droomwagen. Wat de eerste dan wel was? De Bugatti Veyron. En daarmee kan je de Volkswagen XL1 nog het best vergelijken, zij het dan als zuinigheidskampioen beter dan als snelheidswonder.

2014_bmw_i3_04

Runner-up: de BMW i3. Tesla toonde een paar jaar geleden al dat batterijen en fun niet omgekeerd evenredig hoeven te zijn. Toch was het BMW dat dit jaar de homerun scoorde door met de i3 een EV neer te zetten die écht rijplezier biedt aan een min of meer betaalbare prijs. Van zodra BMW Belux weer een versie met range-exentender in het perspark heeft, doen we er eens een ShootOut mee.

Foto van het jaar

2014_ferrari_458_challenge_GT2_spa_small

Mijn fotografisch oog is verlekkerd op twee types beelden: shots die op één of andere manier ‘anders’ zijn, en kundig gekadreerde details. De ‘aparte’ foto eerst, en dat is er ook één uit de FIA WEC-reeks van Bert geworden. Omdat onze man geen volwaardig fotohesje meer kon bemachtigen, moest hij het vanachter de draad doen. En dat leverde bovenstaande parel op. Zonder de bewogen afrastering en de kleurrijke bandenstapel zou het beeld nauwelijks half zo goed zijn. Te verkrijgen in onze wallpapersectie.

2014_lotus_elise_s_club_racer_small

Het detail waarvan sprake is al een paar maanden de achtergrond op mijn andere laptop. Veel fotografen – waaronder ikzelf – hebben de neiging om één detail keihard uit te vergroten. Maar kijk eens wat er gebeurt als je die macrolens inwisselt voor een breedhoek en een stap achteruit zelf. Bootylicious! En natuurlijk ook in de afdeling behangpapier.

Concept van het jaar

volvo_concept_estate_18

Hoewel ik dit jaar alle grote beurzen aangedaan heb, ben eigenlijk maar één concept gaan herbekijken. Dat was de Volvo Concept Estate – zeg maar shooting brake – die spijtig genoeg nooit als dusdanig in productie zal gaan. Ze moesten er op hun blote billen voor krijgen, die averechtse Zweden.

mini_superleggera_vision_5.jpeg

Runner-up: de Mini Touring Superleggera Vision. Er is nog altijd een waterkans(je) dat deze door een Belg gestileerde roadster in productie gaat; de patenttekeningen zijn immers al een poos ingediend. En wat dan nog als de talrijke Union Jack-details waarschijnlijk moeten wijken; met zijn kenmerkende staartvin blijft het Vision concept een streling voor het oog – vooorwielaangedreven of niet.

Geluid van het jaar

alfaromeo4c

Mijn Auto van het Jaar zal de 4C nooit niet worden, maar qua akoestiek kan er weinig tegen de briesende Alfa Romeo op. Zelfs microfoons blijken niet in staat om het organische geluid van de sportuitlaat te vatten, en al zeker niet op YouTube. Vergelijk het daarom met een Ferrari 430 Scuderia in lage tot middelhoge toeren, met het volume dat de Scud helemaal bovenin produceert. Dit ding is kinderlijk luid, en dan nog wat.

2014_audi_rs_q3_small

Runner-up: de Audi RS Q3. Niet omwille van de Q3, wel door de karaktervolle vijfcilinder van de RennSport-afdeling. We zijn Audi dan ook uit de grond van ons hart dankbaar om de geblazen vijfcilinder in productie te houden (de nakende RS3 krijgt er een nóg krachtigere uitvoering van), en wel op zo’n vocale manier. De vijfpitter van de Focus RS plofte en knalde misschien nog iets meer, maar ons hoor je niet klagen.

Auto van het jaar

2014_MeganeRS_vs_RCZR-23

De accolade ‘Auto van het Jaar’ is misschien wat te gewichtig. Maar toch nomineer ik de Peugeot RCZ R met plezier als dé verrassing van 2014. Gezien de standaardversie vooral knap is en gedwee presteert, verwacht je bijna niet dat de R-variant even capabel is als een Renault Mégane RS Cup – maar dan zonder de compromisloze afstelling. Bijna niet te geloven dat Peugeot waarschijnlijk geen gevolg aan de RCZ-lijn gaat geven.

drivrfleetalfa1d copy

Runner-up: mijn Alfa Romeo 155 (in spe). Dat maak ik mezelf tenminste wijs. Anders zouden we de moeite niet gedaan hebben om hem uit zijn eeuwige slaap te wekken en er alvast wat euro’s tegenaan te gooien. Momenteel verkeert hij nog steeds in coma, maar komt hopelijk binnen afzienbare tijd verandering in. Anders wring ik hem persoonlijk de nek om.