Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het aloude credo “er worden geen slechte wagens meer gemaakt” was in 2014 opnieuw geldig. Al waren er wel heel wat opmerkingen van de testjury voor het kneusje van de klas dat slechts 2,5 R’en scoorde. De ‘grootste onderscheiding’ werd afgelopen jaar vier keer uitgereikt, de ‘grote onderscheiding’ maar liefst dertien keer. Opmerkelijk is ook de aanwezigheid van de International Engine Of The Year, zowel bij de reuzen als bij de kneusjes. Hierna vind je ze allemaal op een rij.

 

Geslaagd met opmerkingen (2,5 R’en)

Lancia Delta S Momodesign 1.9 MultiJet 190

testoverzicht_lancia_delta

De vraag is of we het de marketingafdeling kwalijk kunnen nemen. Met nauwelijks enig budget en een auto die op voorhand al gecompromitteerd was, heb je natuurlijk weinig mogelijkheden. Alleen namen ze de schroomlijke vergissing om de Delta een sportief kantje te willen aanmeten, terwijl net comfort, bovenop een eigenzinnig design met smaakvolle kleuren en materialen, altijd al de troefkaart van de Delta is geweest. Niet dat we de Delta daarmee dus helemaal willen verketteren. Deze Momodesign-editie daarentegen… Lees verder…

Geslaagd (3 R’en)

Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

testoverzicht_alfa_mito_thumbAlles op een rij laat de Cooper S een meer volwassen indruk na dan voordien en moet je met de Mito QV meer compromissen sluiten. Dat zorgt ervoor dat de Mini logischerwijs steeds meer als een BMW gaat aanvoelen en dat de Alfa Romeo vreemd genoeg bijna als een klassieke Mini aandoet – waar je nog keihard moest werken om het onderste uit de kan te halen. Rationeel een duidelijke overwinning voor de Britten Duitsers, al laten de Italianen zich niet zomaar overmeesteren. Lees verder…

Citroën DS5 2.0 BlueHDI 180

testoverzicht_citroën_ds5De basis voor Tavares’ plan lijkt in elk geval gelegd: Franse flair en eigenzinnigheid, die DS als usp wil gebruiken, zijn in ruime mate aanwezig, en ook de rest is à fond een werkbaar uitgangspunt. In de tussentijd kan de Citroën DS5 2.0 BlueHDi een interessant alternatief vormen op de leasingmarkt. Of de DRIVR er zijn gading in zal vinden, staat echter niet helemaal buiten kijf. Lees verder…

 

Ford Ecosport 1.0 125

testoverzicht_ford_ecosportDe garagist uit Zichen-Zussen-Bolder gaat zijn werk hebben om klanten uit hun Nissan Jukes en Dacia Dusters te lokken. Beide zijn immers in verschillende smaken te hebben en potentieel veel billijker. Dat de Ecosport het ook nog eens met een goedkopere versie van het Fiesta-dashboard doet, staat evenmin goed in een wagen van om en bij de € 20.000. Anderzijds hoort de Ecosport qua binnenruimte wel bij de beste van de klas is, en zit er naar wens een motor in waar de concurrentie pisnijdig van wordt. Een kwestie van prioriteiten dus. Lees verder…

Hyundai Genesis 3.8 GDi V6 Sedan

testoverzicht_hyundai_genesisMisschien begaat Hyundai hier wel dezelfde fout als weleer door de Genesis meteen tussen de grote jongens te positioneren. De aandrijflijn is niet conform de groene tijdsgeest – en hoe innoverend de technologie dan wel mag zijn voor Hyundai, revolutionair is nu ook weer niet. Maar misschien klopt het plaatje wel beter in landen met een mildere ecowetgeving waar de Genesis best trots mag zijn op z’n rol als ‘imagebooster’. Lees verder…

Lexus CT200h F-Sport

testoverzicht_lexus_ct200hHou je rechtervoet in toom en rij de Lexus CT200h met het oog op zuinigheid, en de puzzelstukken vallen beter in elkaar: de werkingsstilte van de aandrijflijn is uiterst genietbaar, en een gemiddeld testverbruik van 5,1 liter meer dan aanvaardbaar. Volledig conform de traditionele Lexus-maatstaven dus, en dat geldt ook voor de degelijke basisuitrusting. Het hoeft dus niet te verwonderen dat de Lexus CT200h bij de vlotst verkopende modellen uit de Japanse vloot hoort, en de discrete modelupdate zal die status allicht bevestigen. Alleen dat F-Sport-maatpak zit ‘m niet helemaal als gegoten. Lees verder…

Peugeot 108 1.0 VTi & 1.2 PureTech

testoverzicht_peugeot_108Peugeot heeft voor de nieuwe 108 zijn marktonderzoek alvast grondig gevoerd en de nodige stappen gezet om zijn marktaandeel te verhogen naar 7 procent (tegenover 5 procent nu). De Peugeot 108 schotelt tegenover de Citroën C1 en Toyota Aygo dus een nog meer afgebakende eigen stijl voor dan voordien. Bovendien rijdt de 108 nog eerlijk en comfortabel, al wensen we hem van harte iets gepolijstere motoren toe. Lees verder…

Renault Mégane CC dCi 130

testoverzicht_renault_mégane_ccTerug naar de Mégane CC dan. Die rijden we met de 130 pk sterke 1.6 dCi, veruit de meest populaire motor die bij ons de showrooms verlaat. En net als voorheen haalt de CC (ongeacht de motorisatie) zijn nez op voor alles wat nog maar naar sportiviteit ruikt. De auto schreeuwt in feite om een degelijke automaat (en als het kan eentje die verbonden is met een fijne benzinemotor) kwestie van die laatste procenten comfort eraan toe te voegen. Gezien het weinig inspirerende onderstel en de nog steeds flauwe koetswerkstijfheid zou die combinatie verre van verkeerd zijn. Niettegenstaande krijg je ongeacht de motorisatie een ruime en erg comfortabele vierzitscabrio die het de concurrentie dankzij zijn scherpe vanafprijs en uitgebreide standaarduitrusting best lastig maakt. Lees verder…

Grootste onderscheiding (5 R’en)

Formula Ford EcoBoost

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG Lommel

Op de keper is de eenzitter fantastisch om eens te ervaren, maar met straatauto’s heeft hij evenveel gemeen als Kate Moss met salondames. Voor racedoeleinden is de combinatie van Formula-chassis en 1-liter motor wel realistisch, aangezien de atmosferische Sigma 1.6 eruit moet om milieuredenen. Idem dito bij Caterham zou je denken, maar daar zit blijkbaar een haar in de boter. Of het ermee te maken heeft dat de 1.0 Ecoboost een stuk duurder is (€ 7.000 versus € 2.500 voor de Sigma), een hoger zwaartepunt heeft (waardoor de motorkap er niet meer uitziet) én een goed stuk meer weegt dan zijn aluminium voorganger? Of zijn de Britten gewoon in de war door het onverhoopte succes van de Caterham 165 die een nóg kleiner blokje van Suzuki inzet voor evenveel sensaties? Only time will tell. Lees verder…

Jaguar F-Type Coupé V6 S

testoverzicht_jaguar_ftype

Wat zoiets doet met een mens is bijna niet te beschrijven. Niettegenstaande ik al kennis mocht maken met de dakloze V6 S, laat deze V6 S Coupé diepere groeven na. Niet alleen voelt de bolide een pak meer gefocust op de rijbeleving, qua soundtrack en feeling moet hij allesbehalve onderdoen. De extra stijfheid en het kleine gewichtsverlies zetten zich door in een erg uitgesproken maar beheersbare wegligging, die het overdreven drama van de F-Type alle eer aandoet. Een no brainer voor wie van drama houdt, een verboden vrucht voor wie op zoek is naar Duitse afwerking en kwaliteit, want als hij ergens een steekje laat vallen, dan is het daar. Zout op slakken, we weten het. Lees verder…

Lotus Elise & Elise S Club Racer

testoverzicht_lotus_elise

Of de krachtontplooiing dan tegenvalt? Wel, na het rijkelijke koppel van de 1.8 met compressor is het een pak meer werken achter het stuur van de atmosferische 1.6. Toch valt de ervaring minder tegen dan je oorspronkelijk vermoeden zou. Dat heeft deels te maken met het extra motor- en uitlaatgeluid van de 1.6, dat hier opvallend meer aanwezig is, maar anderzijds ook met het feit dat beide Elises in sé over dezelfde intrinsieke kwaliteitsingredienten beschikken. De magie zit hem dan ook vooral in het briljante chassis, de middenmotorconfiguratie, het lage zwaartepunt en de meticuleus afgestelde ophanging. Niettegenstaande zou de basis-Elise kortere verzetten mogen hebben en – als het nog even kan – de pedaalgewichten van de S. Al kun je achteraf natuurlijk naar eigen dunken aanpassen en personaliseren. Wie meer van het instapklare principe is, is bij de S dan weer aan het juiste adres. Met of zonder Club Racer-pakket wel te verstaan. Lees verder…

Grote onderscheiding (4,5 R’en)

Alfa Romeo 4C

testoverzicht_alfa_4cVoor absolute rijsensaties kan de 4C dus niet tippen aan de tovenaars van bij Lotus. Want daar waar een Elise of Exige gaan schitteren in hun communicatie op en richting limiet, verliest de 4C – op de openbare weg althans – net daar het noorden. De Porsche Cayman, waarmee de 4C door zijn prijs al even graag vergeleken wordt, is dan weer een stuk toegankelijker en meer alledaags inzetbaar, maar mist het rauwe karakter van de Alfa en bovenal zijn flamboyante supercarlooks. De 4C heeft dus voldoende présence, maar net niet genoeg finesse om ons volledig over de streep te trekken. Maar wij zijn alvast wàt blij dat er voor het eerst sinds lang terug een Alfa is die opnieuw échte rijsensaties biedt. Lees verder…

Audi A1 Quattro

Processed with VSCOcam with f2 presetSamengevat zijn de A1 Quattro en de gelijkaardige S1 atypische exponenten van Audi’s sportwagenfabriek. Ze zijn niet beenhard afgeveerd (althans niet in de Comfort-stand van de S1), sturen niet plakkerig (waarbij het stuurgevoel op de gripgrens lijkt te verstenen) en laten zich subtiel op het gas zetten (zonder daarbij overstuurd te geraken). Een algemeen gebrek aan attitude ten spijt beslecht de A1 Quattro het pleit in zijn voordeel, dankzij dat hoogtoerige motorkarakter en zijn relatieve speelsheid voor een vierwielaandrijver. Dat gezegd: er zouden heel wat man maths aan te pas komen om de A1Q boven de 20.000 euro goedkopere S1 te verkiezen. Want die is op een haar na even goed. Lees verder…

BMW M235i

BMW M235iHelemaal vrij van nasmaak is de M235i niet. Het geheel is zó overweldigend efficiënt dat de ziel een beetje zoek is. De opper-2 is rationeel (bijna) perfect; hij gaat absurd snel, gaat graag dwars, biedt voldoende praktische kanten en is waarschijnlijk de meest veelzijdige coupé in zijn prijsklasse. Maar ergens ontbreekt er iets, en daarom loopt ‘ie nét een halve R mis. Hopelijk geeft de BMW M2 ons dat tikkeltje meer om er een full-house van te maken. Lees verder…

Caterham Seven 1.0 140

2014 Ford 1.0 litre Ecoboost Event LPG LommelOp de keper is de eenzitter fantastisch om eens te ervaren, maar met straatauto’s heeft hij evenveel gemeen als Kate Moss met salondames. Voor racedoeleinden is de combinatie van Formula-chassis en 1-liter motor wel realistisch, aangezien de atmosferische Sigma 1.6 eruit moet om milieuredenen. Idem dito bij Caterham zou je denken, maar daar zit blijkbaar een haar in de boter. Of het ermee te maken heeft dat de 1.0 Ecoboost een stuk duurder is (€ 7.000 versus € 2.500 voor de Sigma), een hoger zwaartepunt heeft (waardoor de motorkap er niet meer uitziet) én een goed stuk meer weegt dan zijn aluminium voorganger? Of zijn de Britten gewoon in de war door het onverhoopte succes van de Caterham 165 die een nóg kleiner blokje van Suzuki inzet voor evenveel sensaties? Only time will tell. Lees verder…

Jaguar F-Type V6 S

testoverzicht_jaguar_ftype_cabrioWaar dit alles de V6 S nu plaatst tegenover de V8 S? Aan de ene kant levert onze protagonist in Italian Racing Red erg correcte prestaties bij een fractioneel beter verbruik, terwijl taksen en andere lasten uiteraard lager liggen. Het chassis heeft het makkelijker met het geleverde vermogen en ook de soundtrack is zeker niet verkeerd (hoewel op ons exemplaar de actieve sportuitlaat jammer genoeg schitterde door afwezigheid). En toch maakt dat de V8 niet overbodig. Die maakt immers indruk met zijn erg rauwe kantje, het gevoel dat tikkeltje teveel vermogen te hebben en een gebulder dat grenst aan het sociaal onaanvaardbare. En zo worden ze sinds het einde van de productie van TVR in 2008 niet meer gemaakt. Al is er intussen nog de gesloten F-type Coupé R met 550 pk. Laat maar komen! Lees verder…

Jaguar XFR-S

testoverzicht_jaguar_xfrsOp de een of andere manier laat de XFR-S een ouderwetse indruk op me na, en dat bedoel ik in de goeie zin. Geen tig instellingen voor rijparameters zoals in de BMW M5, en tegelijk ook minder digitaal of 2.0. Aan de andere kant is de XFR-S dan weer more of a handful. Welke van de twee nu de betere auto is, is stof voor een interessante discussie. Maar dat de Jaguar XFR-S, die naar wens discreet of balls out kan worden gereden, de kers op de taart van een geslaagde carrière is voor de XF, staat buiten kijf. Lees verder…

Maserati GranTurismo MC Stradale

testoverzicht_maserati_granturismoMaar of de MC daarmee zijn positie bovenaan de GranTurismo-voedselketen rechtvaardigt, is een andere vraag. De nieuwe bodykit met opvallende luchthapper is niet naar ieders smaak, terwijl het pk-verschil te mininiem is om merkbaar te zijn. Bovendien kun je zowel het alcantara interieur als de elektrohydraulische bak speccen op de GranTurismo Sport. Daarmee schieten alleen nog de carbonkeramische remmen over. Wat ons betreft een must – al zit je ongeacht de specificatie goed bij de GranTurismo. Een GranTurismo Sport aan de prijs of een junior Ferrari F12berlinetta voor een prikje, ‘t is maar hoe je het bekijkt. Lees verder…

Porsche Macan S

testoverzicht_porsche_macanToegegeven: uiteindelijk kan zelfs dit engineering-huzarenstukje niet ontsnappen aan de wetten van de fysica. In snelle bochten gaat de kas dan ook significant overhellen. En als je de laatste tiendes gaat opzoeken, verliest het dynamische gedrag wat aan transparantie en wordt de aandrijving zoekerig. Daardoor is deze Macan S misschien geen sportwagen pur-sang, maar wel the next best thing. De overwinning zit hem erin dat Porsche – ondanks de SUV-configuratie – er in slaagt om een erg beklijvende rijervaring neer te zetten, die de vergelijking met échte sportwagens zonder meer glansrijk doorstaat. Lees verder…

Porsche 911 Targa 4

testoverzicht_porsche_911De 911 Targa is de ideale Porsche voor iedereen die een Carrera te eendimensionaal vindt en een Cabrio te exhibitionistisch. Het beste van twee werelden dus, ook al moet je daarvoor nog dieper in de buidel tasten en extra opties als de sportuitlaat en grotere stuurlepels aanvinken. Tenzij je natuurlijk voor de handbak gaat. Maar eenmaal die beslissing genomen is, heb je een 911 die je het jaar door de sporen kan geven. Open met het nodige kabaal in de zomer, dicht met de zekerheid van de vierwielaandrijving in de winter. Nu alleen Porsche nog overtuigen om er een gefocuste GTS-versie van te maken en de ultieme all-round 911 is een feit. Lees verder…

Seat Leon Cupra 280 & VW Golf GTI Performance

testoverzicht_seat_vwAan het einde van de rit komen we tot dezelfde conclusie als ’s middags: wil je een allround GTI die prestaties weet te rijmen aan gebruiks- en rijcomfort en op alle vlakken goeie geloofsbrieven kan voorleggen, dan ben je bij deze Golf GTI Performance aan het goeie adres. Zoek je een rijdersauto die je dagelijks kunt gebruiken en ’s weekends een #DRIVRrit voor de wielen wilt gooien, dan kun je niet missen met de Seat Leon Cupra. Oftewel: de beste voorwielaangedreven hot hatch die Volkswagen op dit moment voor DRIVRs maakt, draagt een Seat-logo. En dat zou wel eens de echte verrassing van het jaar kunnen zijn. Lees verder…

Subaru WRX STi

testoverzicht_subaru_wrx_stiAls je met een dergelijk weggedrag kunt leven en je erbij neerlegt dat futureproof niet meteen in het Japanse woordenboek staat, dan kan deze eigenzinnige machine van Fuji Heavy Industries wel degelijk nog steeds bekoren. Des te meer omdat met het verdwijnen van de Mitsubishi Lancer Evolution deze Subaru WRX STi vandaag nog het enige model in de catalogi is dat 4×4-thrills zo rauw serveert. Lees verder…

Suzuki Swift Sport 5D

testoverzicht_suzuki_swift_sportOver junior hot hatches gesproken: het staat nog steeds buiten kijf dat de Suzuki Swift Sport een trapje lager staat dan de Ford Fiesta ST, Renault Clio RS en Peugeot 208 GTi. Maar nu de Renault Twingo RS uit de configurator is verdwenen en de nieuwe Mini Cooper zijn atmosferische 1.6 inruilt voor een aangeblazen 1.5 driecilinder, moet de SSS nog zowat de enige atmosferische junior hot hatch zijn in de catalogi. En in deze moderne tijden blijft zulke old school-eigenschap een verdienstelijke prestatie. Ook met twee deuren extra. Lees verder…