Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het ziet er steeds meer naar uit dat hij er komt. De Porsche Cayman GT4 bedoelen we dan: de hardcore straatvariant van de Cayman. Steeds meer elementen wijzen er namelijk op dat Porsche een range topper voor de 981-line-up aan het voorbereiden is. Bovendien lijkt de lancering zelfs niet veraf meer: Porsche zou het orderboek voor de goede klanten alvast geopend hebben.

porsche_cayman_gt4_02

Dat de Duitsers aan het broeden zijn op een nieuw Cayman-derivaat, zat al langer in de geruchtenmolen. Eerst werden er al Cayman-mules en -prototypes met opzichtige spoilerpakketten gespot in de buurt van de Nürburgring, daarna dook de naam ‘Cayman GT4’ per ongeluk op in de optielijst voor een driving experience-cursus op de Noord-Amerikaanse Porsche-website. De geruchtenmolen viel even stil na de recente lancering van de Cayman GTS, maar draait na enkele spyshots opnieuw op volle toeren.

De beelden tonen opnieuw een agressiever gelijnde Cayman, met in het oog springende splitter vooraan en dito achtervleugel boven de ducktail. De nummerplaat, uit Kreis Böblingen waar onder meer Weissach ligt, toont met de vermelding ‘EM’ (voor Entwicklung Motorsport) volgens insiders ook dat Porsches motorsportafdeling bij de zaak betrokken is. Andere geruchten zeggen dan weer dat Andreas Preuninger, de ingenieur die de 991 GT3-kar trok, aan het Cayman GT4-project werkt.

porsche_cayman_gt4_01

Wat Preuninger precies voor de GT4 in petto heeft, daarover houdt Porsche uiteraard nog steeds de lippen op elkaar. De Duitsers kunnen opteren voor het 3.4-blok dat al in de Cayman S en GTS zit, en waar het respectievelijk 325 en 340 pk ontwikkelt. Om de kloof met de Cayman GTS groot genoeg te maken, zouden ze ook kunnen kiezen voor het 3.8-blok uit de 911 Carrera S, dat van nature 400 pk produceert. Om hun eigen Cayman GTS niet te ondermijnen, zal er sowieso minstens richting 400 pk gekeken worden. Al komt de GT4 daardoor wel heel dicht bij de 911.

Verder kunnen we ons net als in de 991 GT3 en de Cayman R van de vorige generatie verwachten aan gewichtsbesparing, en bestaat de kans dat Porsche nog een Clubsport-pakket met rolkooi aan de optielijst toevoegt. Of de Duitsers alleen een PDK beschikbaar maken zoals bij de GT3 of ook de manuele bakoptie open houden, valt nog te bezien.

Enkele (over)enthousiaste Porsche-klanten lieten overigens al lekken dat Porsche met hen contact opnam over de Porsche Cayman GT4. Een officiële lancering zou voor februari of maart zijn – misschien iets om in Genève mee uit te pakken? – en de eerste modellen zouden rond de zomer bij de dealers worden verwacht. Wordt dus zeker nog vervolgd.

[Foto’s via AutoGespot]