Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Thumb oculus riftOp zoek naar de meest realistische game-ervaring voor een schappelijke prijs? Vergeet dan de race naar Full HD oversized breedbeeldschermen, triple monitors of 3D-televisies, want de doorbraak van Virtual Reality staat voor de deur. De toepassingsmogelijkheden zijn op het eerste zicht schier oneindig, al kijkt DRIVvooral naar wat zoiets kan betekenen voor de Race(simulatie)-industrie.

Wat bedoelen jullie precies met Virtual Reality?
Virtual Reality wordt het best omschreven als ‘de simulatie van een fysieke beleving in een virtuele wereld’. Die simulatie kan zowel visueel, auditief en uitzonderlijk zelfs met geuren en aanrakingen worden verwezenlijkt. Er zijn ondertussen al heel wat spelers op de markt, maar voorlopig komt het beste concept nog uit het kamp van Oculus .

Met hun ‘Oculus Rift’ biedt het bedrijf een vorm van virtuele realiteit aan door middel van een hoogtechnologische bril en een kleine camera die zorgt voor Positional Tracking. Alhoewel het finale product nog volop in de ontwikkelingsfase zit, kan je nu al intekenen op de Oculus Developer Kit 2. Voor alle specifieke details bekijk je best het bovenstaande filmpje.


Waarom is dit de toekomst voor racegames? 
Laat ons beginnen bij het meest voor de hand liggende: de betrokkenheid. Waar je je bij een normale set-up met computer- of televisiescherm nog van de echte wereld bewust bent, zit je bij VR voor de volle 100% in het spel. Dat zorgt niet alleen voor extra focus, maar dempt ook het typische onsterfelijkheidsgevoel waardoor je vaker risico’s neemt.

Daarnaast zou het implementeren van ‘Positional tracking’ wel eens als belangrijkste argument kunnen dienen. Aan de hand van een kleine camera wordt elke beweging kort opgevolgd, zowel lateraal als longitudinaal. En laat dat nu net het sterke punt zijn voor het simuleren van racegames. Iedereen die al op rijcursus is geweest zal het je makkelijk kunnen nazeggen: het allerbelangrijkste is kijken, kijken en … kijken.

“Dat kon je toch ook al met een multiple screen set-up?”, hoor ik sommigen onder jullie denken. Inderdaad, al draait daar het beeld niet mee en hangt het gezichtsveld quasi direct af van het aantal schermen je budget, terwijl de Oculus al vanaf $350 op je neus pronkt!

oculus-rift

Moet ik me dan zo’n peperdure computer en stuurtje aanschaffen? 
Uiteraard niet. Oculus Rift mag momenteel dan wel vooral inzetten op pc-games, ze zijn heus niet de enige speler op de markt. Als platform-gamer word je dus zeker niet uitgesloten. Als je dan toch in het bezit bent van een computer, prijs jezelf dan gelukkig. Zowel Assetto Corsa als Project CARS – twee van de beste racegames van het moment – ondersteunen reeds Virtual Reality en zijn daarnaast fel community gedreven, wat zorgt voor extra (gratis) circuits en auto’s.

Waar en wanneer kan ik de Oculus Rift kopen? 

Ben je ondertussen al verkocht en wil je VR kost wat nu al uitproberen, dan kan je de ontwikkelingskit nu al bestellen op hun website. Ikzelf wacht nog even op de finale versie. Die komt normaalgezien in de loop van dit jaar ten tonele en zal hoogstwaarschijnlijk wel een een hype teweegbrengen rond de kerstperiode. Tegen dan zouden er ook meer games ondersteuning moeten bieden, waardoor je meteen op grote schaal kan experimenteren.

De finale versie krijgt trouwens nog een stevige update. Verwacht je aan twee 1080p low persistence-of-vision OLED schermpjes met draadloze verbinding, een reductie in gewicht en een ferme update van het tracking systeem. Volgens CNET zou Oculus zelfs bezig zijn met de ontwikkeling van special controllers waardoor je je volledige lichaam virtueel kan gebruiken. Ondergetekende is alvast verkocht, stay tuned!

oculus-rift-inside