Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De BMW M4 Cabrio is misschien wel het meest atypische Motorsport-product uit BMW’s 3-/4-Reeks. Niet alleen qua benaming, waar al genoeg virtuele inkt over gevloeid is, maar ook qua dakloze sportiviteit eerder dan de prestatiegerichte focus van de Coupé. Sinds de incarnatie van de beruchte E30 M3 in 1985 is de Cabrio naast de Coupé echter een constante in de M-line-up. Hoog tijd om er dus een uit te proberen… op de meest stormachtige dag van het kersverse 2015.

2015_bmw_m4_03

Cabrio, zeg je? Dus deze M4 is aanzienlijk zwaarder dan de coupé en de M3 sedan?

Jazeker. In de eerste plaats uiteraard omdat hij het koolstofvezel dak van de M4 Coupé en M3 inruilt voor een stalen plooidak, maar ook omdat het complexe systeem van motoren en radertjes om de dakconstructie te bedienen nog zo’n 70 extra kilo’s toevoegt. Daarnaast komen uiteraard de ingrepen om de structurele stijfheid te verbeteren, waardoor de naald van de weegschaal voor de M4 Cabrio uitzwaait naar 1.865 kilogram – met de optionele M DKG-transmissie – tegenover 1.612 kilogram voor de Coupé. Haal de rekenmachine erbij en je komt uit op een verschil van 253 kilogram.

Dat moet ongetwijfeld merkbaar zijn in de prestaties?

Het moet gezegd: het verschil is eigenlijk minimaal. Alle lof voor BMW daarvoor, want de Coupé doet met de zeventraps-DKG 4,1 seconde over de sprint naar honderd, terwijl de Cabrio daar slechts drie tienden langer over doet. Beide zijn uiteraard klassiek begrensd op 250 kilometer per uur. Ook wat verbruik betreft, is het verschil minimaal: 8,3 liter voor de Coupé, tegenover 8,7 liter voor de Cabrio. In de praktijk tel je daar beter nog wat bij, want de boordcomputer tikte na onze testdag af op 12,6 liter. Om het acceleratieverschil tussen Cabrio en Coupé achter het stuur waar te nemen, zullen je zintuigen op dreigingsniveau vier moeten gekalibreerd staan, want de trekkracht van de zescilinder is bij alle snelheden en in alle verzetten overdonderend.

2015_bmw_m4_042015_bmw_m4_07

Juist ja, die turbomotor. Hoe brengt die het er van af?

De zes-in-lijn met twee turbo’s is op zich weer een kunstwerkje van BMW’s M-divisie. Met 550 Nm koppel (tussen 1.850 en 5.500 tpm) en 431 pk (tussen 5.500 en 7.300 tpm) hoeft dat ook niet te verwonderen, en is het vooral in lagere en middelhoge toeren verbazingwekkend hoe hard het S55B30-blok blijft trekken. Zeker vergeleken met zijn voorganger met atmosferische V8, die pas in hogere toeren het achterste van zijn tong liet zien. De vermogensafgifte is dus resoluut anders, maar de gasrespons blijft met slechts een minimale vertraging tegenover de directheid van de V8 voldoende op peil. M-puristen moeten allicht ook even wennen aan het geluid van de zescilinder: dat wordt vooral in de uitlaat versterkt, en net zoals in de M5 ook lichtjes via de speakers in het interieur. Maar met de kap naar beneden kijk je daar snel over heen.

Merk je een verschil in stijfheid met de coupé?

Daar gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat we dat moeilijk konden testen: met rukwinden en bakken regen was het op onze testdag quasi onmogelijk om met de BMW M4 voluit te gaan en een gefundeerd oordeel te vellen over de limieten. Sommige concullega’s melden een minimaal verlies aan stijfheid met het dak naar beneden, andere lijken het dan weer iets meer vast te stellen. Wij bemerkten vooral tractieproblemen op nat wegdek – ondanks een puik setje winterrubber – al kunnen de meteo-omstandigheden gerust als ‘verzachtend’ worden bestempeld. Over de rijdynamiek valt verder nog te rapporteren dat de BMW M4 Cabrio een fractie zachter is afgeveerd dan de M-coupés, maar dat net als in andere M-producten de beste rijparameters ‘Comfort’ prediken voor stuurgewicht en demping, en ‘Sport’ of ‘Sport+’ voor gasrespons en schakeltijden. Tot slot: als je de 1.865 kilogram aan M4 Cabrio toch regelmatig richting limiet piloteert, lijken de carbonkeramische remschijven van onze tester (7.425 euro) een aan te raden optie.

2015_bmw_m4_082015_bmw_m4_06

Conclusie?

De BMW M4 Cabrio is een volwaardige vierzitscabrio voorzien van alle comfort: een stalen vouwdak voor regenweer, en nekverwarming (410 euro) voor wanneer de winterzon schijnt en het dak kostbare kofferruimte inneemt. Keerzijde is het meergewicht dat de Cabrio meesleurt, maar dat weet BMW op het eerste gezicht relatief goed te maskeren. Al hadden we graag een herkansing met de Coupé of Sedan om het verschil uit te spitten. Maar dan liefst met mooier weer.

BMW M4 Cabrio (F83)

Plus Min
+ Potente vierzitscabrio…
– …mist focus van de Coupé

Weggecijferd

Motor 3.0 zes-in-lijn, biturbo
Aandrijving Achterwielen
Overbrenging 7-bak, dubbele koppeling
Vermogen 431 pk (@ 5.500 – 7.300 tpm)
Koppel 550 Nm (@ 1.850 – 5.500 tpm)
Gewicht 1.865 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,4 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 12,6 l/100 km
C02-uitstoot 203 g/km
Vanafprijs 89.520 euro (M DKG)

Verdict

8 op 10