Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gewaagde zet van de Tsjechen: een break in het B-segment lanceren op een ogenblik dat de concurrentie haar troepen terugtrekt. De Peugeot 207 SW werd afgelost door de crossover 2008, de Seat Ibiza ST kart intussen ook alweer bijna zeven jaar rond, en verder in eigen huis is meer dan tien jaar geleden de stekker uit de VW Polo Variant getrokken. Alleen de Renault Clio Grandtour kan nog tegengewicht bieden. Riskante operatie van Skoda of simply clever?

2015_skoda_fabia_combi_01

Verandert er veel ten opzichte van de voorganger?

Sinds de lancering van de eerste Fabia Combi in 2000 heeft Skoda al meer dan 1,1 miljoen Combi’s verkocht. Geen slechte zet dus om de derde generatie van dit model geleidelijk te doen evolueren. Toch moet gezegd dat de invloeden van de Vision C concept hem sieren, net als bij de even scherp getekende gewone Fabia. De meeste wijzigingen neemt de Fabia Combi trouwens over van de vijfdeurs; de Combi staat dus ook niet op het MQB-platform van de Volkswagen-groep, maar op een doorontwikkeling van het vorige. Zijn lengte nam toe met 10 mm (tot 4m26), zijn breedte met 90 mm en de hoogte nam met 31 mm af. Presence heeft de kleine Fabia Combi dus wel, net als laadruimte.

Juist, laadruimte. Is die ook echt praktisch?

Jazeker, en volgens Skoda gaat het zelfs om de grootste laadruimte in het – zoals gezegd al bij al beperkte – segment. Je kunt er in totaal 530 liter in kwijt (25 liter meer dan in de voorganger), en met neergeklapte achterbank zelfs 1.395 liter. De laaddrempel komt 26 mm lager te liggen, en de laadruimte zelf kan optioneel nog worden uitgerust met een dubbele laadvloer, koffernetten en zelfs een fietsenhouder.

2015_skoda_fabia_combi_032015_skoda_fabia_combi_06

Hoe doet de dieselmotor het?

De dieselmotor die we in de heuvels rond Nice aan de tand konden voelen, is de 105 pk en 250 Nm sterke 1.4 driecilinder. Die is de sterkere van de twee zelfontbranders, en is steeds gekoppeld aan een manuele vijfbak. Op papier laat de 1.4 TDI 10,2 seconden optekenen voor de klassieke sprint en een top van 196 km/h. In de praktijk valt de typische driecilinderronk niet weg te denken, en toont het dieselblok zich vooral van zijn luidruchtige kant. Breng wat schot in de zaak en je kunt moeilijk om de lange (eco)verzetten van de vijfbak heen, evenmin als om het veilige ingebakken onderstuur. Hecht je toch iets meer belang aan rijcomfort dan aan verbruik, dan valt de 1.2 TSI zeker te overwegen, die in theorie anderhalve liter meer verbruikt, maar enthousiaster uit de hoek komt.

En het financiële plaatje?

De nieuwe Fabia Combi parkeert zich vanaf € 14.045 op je oprit – weliswaar in het summiere ‘Active’-uitrustingsniveau en met de 1.0 MPI-basismotor, al houdt Skoda de opties relatief betaalbaar. Voor ‘onze’ 1.4 TDI betaal je € 19.090, en dan zit je in het ‘Ambition’-uitrustingsniveau, terwijl de ‘Style’-topper met zelfontbrander € 20.020 kost. De Renault Clio Grandtour met 1.5 dCi van 90 pk kost dan weer € 18.950 euro in ‘Expression’-uitvoering (vergelijkbaar met ‘Ambition’ bij Skoda), terwijl de Seat Ibiza ST met 1.6 TDI van 105 pk € 18.230 kost in ‘Style’-uitvoering. Tot slot nog even meegeven dat Skoda de kritiek op het problematische MirrorLink-systeem ter harte genomen heeft, en vanaf mei een volwaardig geïntegreerd en spraakgestuurd navigatiesysteem in de optielijst zal opnemen dat iets duurder zal zijn dan MirrorLink.

2015_skoda_fabia_combi_052015_skoda_fabia_combi_04

Conclusie?

Skoda zet met de Fabia Combi opnieuw een flinke stap vooruit, met een aantrekkelijk getekend totaalpakket dat de slogan simply clever alle eer aandoet en meteen kan uitpakken met de grootste laadruimte in zijn – beperkte – segment. Daarvoor parkeert het zich weliswaar iets hoger op de prijsladder, en is het nuttig om in het achterhoofd te houden dat er in Tsjechië ook nog een Skoda Rapid rondbolt. Die is in Spaceback-variant immers marginaal groter dan de Fabia Combi en niet gek veel duurder. Skoda wist ons te vertellen dat ze de Rapid meer richting design willen marketen, maar wij zijn benieuwd hoe hun over het algemeen genomen rationeel klandizie daarover denkt.

SKODA Fabia Combi 1.4 TDI 105

Plus Min
+ Zuinig en vinnig blok…
– …maar luidruchtig en ruw

Weggecijferd

Motor 1.4 drie-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Overbrenging 5-bak, manueel
Vermogen 105 pk (@ 3.500 – 3.750 tpm)
Koppel 250 Nm (@ 1.750 – 2.500 tpm)
Gewicht 1.189 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,2 s
Topsnelheid 196 km/h
Gem. normverbruik 3,5 l/100 km
C02-uitstoot 92 g/km
Vanafprijs 19.090 euro

Verdict

7 op 10