Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het World Endurance Championship beleefde in 2014 een topjaar, met maar liefst drie fabrieksteams die nek aan nek streden voor de kroon. 2015 belooft nog beter te worden, nadat Nissan vorig jaar zijn terugkeer naar de koninginnenklasse van de prototyperacerij aankondigde. Enkele dagen geleden werd de wagen voor het eerst gespot tijdens een geheime testsessie op Circuit of the Americas in Texas. De foto’s die konden gemaakt worden, bevestigen het gerucht dat Nissan met een geheel andere aanpak in het LMP1-avontuur zal stappen.

2015_Nissan_LMP1_06

Over welke aanpak spreken we dan?

Eerdere speculaties, die spraken over een wagen met de motor voorin, lijken bevestigd te worden door de positie van de cockpit. Die staat een stuk verder naar achteren gepositioneerd dan bij de concurrentie, wat voorin ruimte biedt voor de geblazen zescilinder. Een ander interessant detail zijn de ietwat grotere voorwielen, die het gerucht van voorwielaandrijving kracht bijzetten. Wellicht zullen elektromotoren de achterwielen aandrijven, en mogelijk de benzinemotor bijstaan op de voortrein.

2015_Nissan_LMP1_07

Is deze aanpak geen grote sprong in het duister?

Prototypes met motor voorin zijn niet nieuw: zo zagen we in 1983 de Zakspeed Mustang GTP opduiken aan de andere kant van de oceaan. Die wagen, met een Ford-viercilinder turbomotor, streed in meerdere IMSA GTP-wedstrijden mee voor de overwinning. Ettelijke jaren later, in 1997 om precies te zijn, dook er in Le Mans een nieuwe tegenstander op in de vorm van de Panoz Esperante GTR-1. Voor 1999 stapte Don Panoz over naar de LMP1-klasse met een topless prototyperacer, maar nog steeds met het grote V8-blok voorin.

2015_Nissan_LMP1_05

Welke voordelen biedt die opstelling?

Zakspeed koos indertijd voor deze layout omdat wagens met de motor achterin beperkt waren in de grootte van ground-effect-tunnels. Die stelling zou ook kunnen opgaan voor de Nissan, maar de huidige reglementen zijn zeer strikt over de grootte van de diffuser. De achterbody moet minimum 50 mm boven de diffuser zweven – waar je hem dan ook zou verwachten – maar bij de Nissan is de afstand veel groter. Dat prikkelt het vermoeden dat er een soort van tweede (onconventionele) ground-effect actief is dat uitstroomt tussen de diffuser en de body.

2015_Nissan_LMP1_01

De gecombineerde downforce op de achterkant zou op die manier groot genoeg zijn om een vleugel achterwege te laten op snelle circuits. Geen vleugel betekent minder luchtweerstand, wat zich vertaalt in hoge topsnelheden en een lager brandstofverbruik op bijvoorbeeld Le Mans. Hoewel de wagen tijdens de geheime testsessie te zien was met vleugel, lijkt het vermoeden toch hoe langer hoe meer te kloppen. Het Circuit of the Americas is een high downforce-circuit, en toch reed de Nissan met een absoluut minimum aan vleugel.

2015_Nissan_LMP1_03

Welke nadelen biedt de opstelling?

De motor voorin plaatsen beperkt de ruimte die gebruikt kan worden om downforce te genereren in de neus. Waar de andere fabrieksteams gretig gebruik maken van splitterlippen die lucht door gewelfde gangen naar de sidepods leiden, stelt de Nissan het met veel minder. Een ander nadeel is de beperkte ruimte voor de piloot, die verder naar achteren zit. Je wilt de motor namelijk niet al te ver naar voren plaatsen, want dat zou de gewichtsverdeling nadelig beïnvloeden.

2015_Nissan_LMP1_04

Zal Nissan het te kloppen team worden in 2015?

Het psychologische effect van deze radicale aanpak zal de concurrentie zeker en vast wat nerveuzer maken dan gewoonlijk. Zeker wanneer surreële cijfers als 2.000 gecombineerde pk’s opduiken, hoewel dat getal gerust met een zoutvat mag genomen worden. Zelfs al zou het cijfer in de buurt van correct zijn, dan zal het wellicht nog een stuk teruggeschroefd worden voor de wedstrijden. Eén ding is zeker, met Nissan erbij wordt het WEC een van de hoogtepunten van het autosportseizoen 2015, met ook dit jaar een fotografisch verslag vanuit Spa-Francorchamps!

2015_Nissan_LMP1_02