Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In deze branche word je onvermijdelijk door de actualiteit in de wind gezet. Schrijft collega Bert op vrijdag nog een heldere analyse op basis van spyshots over de wagen die Nissan in zal zetten in het WEC, dan volgt zondag de officiële mededeling. Niet zomaar op zondag, maar op traditioneel het drukst bekeken sportevenement van het jaar, de finale van de Amerikaanse Superbowl. Geen domme jongens, die gasten van Nissan.

1. De motor bevindt zich op een merkwaardige plaats

Nissan-GT-R-LM-Nismo-2015-003

De ingenieurs van Nissan hebben de gloednieuwe en drie liter grote twin-turbo V6 van 600 pk namelijk voorin gestopt. Bijzonder ongebruikelijk voor LMP1-wagens, aldus collega Bert, en al helemaal wanneer die dan nog eens de voorwielen aandrijft. Een kinetic energy recovery system – dat tot 1.000 pk extra levert gedurende drie seconden – moet voor voldoende kracht zorgen bij het uitaccelereren.

2. De banden vooraan zijn breder dan achteraan

Nissan-GT-R-LM-Nismo-2015-001

Omdat de massa in de Nissan GT-R LM Nismo anders verdeeld is, krijgen de zestienduimers vooraan bredere banden dan achteraan: 330 mm vooraan, 229 mm achteraan. Op die manier zou de GT-R LM Nismo voldoende trekkracht aan de grond moeten krijgen.

3. De Nissan GT-R LM Nismo is een onconventionele looker

Nissan-GT-R-LM-Nismo-2015-004

In de eerste plaats uiteraard om het design aan de motorconfiguratie aan te passen, maar ook om het opgegeven gewicht van 880 kilogram te kunnen behalen. Daardoor bestaat het koetswerk uit panelen uit koolstofcomposiet, en er werden ook heel wat uren in de windtunnel doorgebracht om de aerodynamica van het 4m65 lange en 1m03 hoge gevaarte goed te krijgen.

4. De motor kan ook nog ergens anders opduiken

Nissan-GT-R-LM-Nismo-2015-017

In een opvolger van de Nissan GTR bijvoorbeeld, aldus Ben Bowlby, teamleider van het LMP1-project bij Nissan. Al gaat het in dat geval om een doorontwikkeling van deze 3.0 V6. Ook het energierecuperatiesysteem kan nog toepassing vinden in straatauto’s.

5. De Nissan GT-R LM Nismo is al snel op eigen bodem te zien

Nissan-GT-R-LM-Nismo-2015-012

Op de 6 Uren van Spa, meer bepaald, op 2 mei. Al gaat de primeur naar Silverstone op 12 april. Na ons is het de beurt aan Le Mans op 13 en 14 juni, waarna de Nürburgring aan de beurt is en er nog een kleine wereldtour volgt.

Nissan-GT-R-LM-Nismo-2015-019