Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb_viernieuwedrivrs4 februari gaat de geschiedenis in als de dag die ons overnacht vier nieuwe DRIVRs bezorgde. Van klein naar groot zijn dat: de Opel Corsa (E) OPC, de Ford Focus RS (3), de Porsche Cayman GT4 en de Ferrari 488 GTB. Een unieke gebeurtenis, die enkel te verklaren valt door de kalendertechnische nabijheid van het Salon van Genève dat traditioneel in het teken van de pk’s staat. Daarom zonder verder oponthoud: de belangrijkste weetjes van alle vier op een rij.

1. Opel Corsa (E) OPC

Opel-Corsa-OPC-292966

Opel-Corsa-OPC-292971Opel-Corsa-OPC-292973

De nieuwe Corsa OPC heeft slechts één doel voor ogen: het leven van de Fiesta ST zuur maken. Daarvoor is de geblazen 1.6 turbobenzine herwerkt naar 207 pk en 280 Nm, wat in een ideale wereld voor een sprintchrono van 6,8 s naar 100 km/u zorgt. De dubbele Remus-pijp is pas uit wanneer de tachonaald 230 km/u aanwijst. Hoewel er nog geen Ring-tijd gecommuniceerd is, heeft het Opel Performance Center zich wederom op de Nordschleife geconcentreerd om de stuurafstelling te kalibreren. Wie van plan is om zijn Corsa OPC daar uit te laten, doet er goed aan om het Performance Package aan te vinken. Dat incorporeert een mechanische sper, grotere Brembo-schijven vooraan, andere ophanginskarakteristieken en dito 18-duimers. Een beetje zoals de Nürburgring-editie van het uitgaande model dus, maar dan in pakketvorm. [KD]

2. Ford Focus RS (3)

Ford Focus RS 1

Ford Focus RS 4Ford Focus RS 2

Was het niet voor het obligatoire medialek de ochtend voor de eigenlijke onthulling, dan zouden de 350 genodigden van Ford pas echt grote ogen getrokken hebben op de lancering in Keulen. Niemand verwachtte immers een vierwielaangedreven RS, temeer omdat de eerste twee generaties zo’n systeem lieten varen wegens te zwaar en te complex. Ford moet duidelijk een nieuwe aandrijflijn opgediept hebben, en wel één die tot 70% van het vermogen naar de achteras sluist om een ‘tail-happy’ AWD te creëren. Torque vectoring tussen de achterwielen (niet via de remmen maar wel door het koppel tot 100% te laten variëren) is nog zo’n verrassing, evenals de circuit-stand voor de dempers en de mogelijkheid Michelin Pilot Sport Cup 2’s te specificeren. Grotere Brembo’s en diepe Recaro’s maken het plaatje af, natuurlijk in combinatie met een manuele zesbak. Reken op zo’n 350 pk uit de geblazen 2.3 viercilinder wanneer Ford de specs in Genève prijsgeeft. [KD]

3. Porsche Cayman GT4

2015_porsche_cayman_gt4_01

2015_porsche_cayman_gt4_022015_porsche_cayman_gt4_03

Speculatie is nooit geheel zonder risico, maar gelukkig hadden we bij het rechte eind en kunnen we nu de details inkleuren. Waar we het over hebben? Over de Porsche Cayman GT4 natuurlijk, met 3,8 liter grote boxer uit de 911 Carrera S, hier goed voor 385 pk. Waar de zescilinder nog goed voor is? Voor 4,4 seconden naar honderd en een top van 295 kilometer per uur. Porsche geeft een Ringtijd op van 7’40”. En hebben we al gezegd dat de Cayman GT4 een manuele zesbak heeft? Dat het onderstel onderdelen deelt met dat van de 991 GT3? En dat je desgewenst koolstofkeramische remmen en een Clubsport-pakket kunt aanstippen? Afspraak in Genève! [WB]

4. Ferrari 488 GTB

2015_ferrari_488_gtb_02

2015_ferrari_488_gtb_032015_ferrari_488_gtb_01

Eerst de California T, nu de 488 GTB: Ferrari is weer helemaal voorzien van turbo’s sinds de mythische F40. In dit geval twee zelfs, die 670 volbloeden uit de 3,9 liter grote V8 pompen. Tel daarbij 760 Nm en de 1.370 kilogram wegende Ferrari 488 GTB schiet van nul naar sweet jesus in welgeteld drie seconden. Aanpassingen aan de aerodynamica zorgen volgens de Italianen voor 50 procent meer downforce dan de 458. Benieuwd of dat de McLaren 650S doet verbleken. Verwacht de 488 GTB eind dit jaar bij de dealers, wanneer de ‘gewone’ 458 naar de herfst van zijn carrière evolueert. [WB]