5   +   6   =  





Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

2015_GT3_ThumbWie in de vroege jaren 2000 met de top van de GT-racers wou meedraaien, moest bijzonder diep in de buidel tasten. Dat dit vroeg of laat de GT1-series de das zou omdoen, liet zich al aankondigen door steeds dunner gezaaide deelnemersvelden. Organisator Stéphane Ratel anticipeerde door in 2006 een nieuw en kostenefficiënt GT-kampioenschap op poten te zetten. De nieuwe wagens zouden maar een derde van de GT1-bolides gaan kosten, en door een “prestatieschaal” in toom worden gehouden.

De nieuwe GT3-klasse werd vanaf de start een regelrecht schot in de roos, met vandaag maar liefst 180 actieve teams wereldwijd. Die racen voornamelijk in internationale competities, want voor nationale kampioenschappen blijkt zelfs GT3 een trapje te hoog. Wegens een te snelle evolutie van de bolides en hun prijskaartje werd er de afgelopen 2 jaar een ontwikkelingsstop ingelast. Daardoor zien we wagens als de Mercedes SLS GT3 al jaren ongewijzigd rondracen, maar dankzij de Balance of Performance nog steeds met gelijke wapens ten strijde trekken.

2015_GT3_01

Voor 2015 mag er opnieuw ontwikkeld worden in GT3-land, maar sommige merken kiezen resoluut voor een geheel nieuwe wagen. Zo wachten enkele constructeurs liever een nakend nieuw model af dan de oude nog vlug te updaten voor de start van het seizoen. Voor raceliefhebbers die door de bomen het bos niet meer zien, zetten we alle nieuwigheden hieronder nog even op een rijtje:

Audi R8 GT3

2015_GT3_02

De “oude” R8 GT3 is er al van 2009 bij en reed vorig jaar nog, in handen van Laurens Vanthoor, naar de “Endurance Series”-titel. Een prima voorbeeld van het schitterend werkende reglement, dat eenzelfde wagen meer dan 5 jaar op rij competitief kan houden. De inmiddels sterk ontwikkelde R8 LMS Ultra heeft nu alleen nog 2015 voor de kiezen, alvorens te genieten van zijn pensioen. De nieuwe productie-R8 krijgt er dus meteen een GT3 broertje bij, met dit jaar al deelnames aan de 24u van Spa en de Nürburgring.

Lamborghini Huracán GT3

2015_GT3_03

De immens populaire GT3-series lokte al vele grote constructeurs, en vanaf 2015 gaat ook Lamborghini zich in de strijd werpen. Hun keuze viel op de opvolger van de uitgaande Gallardo en tevens de jongste telg van het gezin uit Sant’Agata Bolognese. Ook de Huracán mag dus een circuitbroertje verwelkomen, hetzij met een iets steviger prijskaartje van 369.000 Europese munten. Het Zwitserse Grasser Racing zet dit jaar alvast twee wagens in voor de Blancpain Endurance Series en bijgevolg ook de 24u van Spa.

Reiter Gallardo R-EX GT3

2015_GT3_04

De liefhebbers zullen opmerken dat er al GT3-Lamborghini’s bestonden, maar die werden ontwikkeld door het Duitse Reiter Engineering. Desalniettemin was de Reiter Gallardo een geducht tegenstander, met vorig jaar nog een overwinning in de Blancpain Sprint Series. Nu Lamborghini de ontwikkeling van de Huracán GT3 in eigen handen neemt, kan Hans Reiter verder werken met een voor hem bekend platform. De snelle Gallardo GT3 werd voor 2015 grondig herwerkt en zou zomaar even in het vaarwater van de fabrieks-Huracán kunnen komen.

Nissan GT-R GT3

2015_GT3_05

Pas nog als eerste aan de meet gekomen van de Bathurst 12 uurs-race, en dat terwijl de wagen “maar” in de Pro-Am-klasse uitkwam. Een betere promotiecampagne kon Nissan niet wensen, maar met de successen in de Pro-Am-klasse van vorig jaar viel er al weinig te bewijzen. Voorlopig is het nog even wachten op een nieuwe wagen, maar in de tussentijd kunnen GT3-klanten hun GT-R upgraden met een ontwikkelingspakket. Dat zou kunnen volstaan om de GT-R, dit jaar uitkomend in de Pro-klasse met landgenoot Wolfgang Reip, op koers te zetten naar de titel voor 2015.

McLaren 650S GT3

2015_GT3_06

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is de McLaren 650S GT3 geen geheel nieuwe auto, maar een grondige update van de 12C GT3. Zo kan de 650S GT3 niet alleen als nieuwe wagen aangeschaft worden, maar kunnen eigenaars ook hun 12C GT3 laten ombouwen naar een 650S. Geen slechte tactiek dus van de Engelsen, want bestaande klanten worden zo niet gedwongen de 330.000 pond voor een nieuwe 650S neer te leggen. De 650S GT3 maakte vorig jaar zijn debuut in Abu Dhabi (vanaf pole position) en zal in 2015 voornamelijk racen in de Blancpain Series.

Lexus RC-F GT3 & Cadillac ATS-V.R GT3

2015_GT3_07Cadillac ATS-V Coupe Racecar

Er hangt nogal wat mist rond het Lexus RC-F GT3-project nadat de wagen vorig jaar werd voorgesteld en daarna in de anonimiteit verdween. Sindsdien is er weinig meer geweten over de status van deze nakende GT3-racer, al zou de ontwikkeling nu toch op koers zitten voor 2015. Een beetje hetzelfde verhaal voor de Cadillac, nadat het stilletjes werd rond de ATS-V.R GT3 na november vorig jaar. De wagen sloeg voor de homologatietests in Europa, maar zal wellicht aan de overkant van de grote plas de meeste actie zien.

En wat met de rest van de nieuwelingen?

2015_GT3_102015_GT3_09

2015_GT3_122015_GT3_11

De Callaway Corvette C7 geraakt dit jaar niet meer klaar, maar zou op schema zitten voor het seizoen 2016. Enkele weken geleden werd de opvolger voor de licht bejaarde BMW Z4 GT3 gespot tijdens een test, maar de M6 GT3 is pas voor 2016. Ook Porsche heeft een oudere GT3 rondrijden, maar een recente motorswitch duwde de nieuwe 911 GT3-R achteruit tot 2016. Mercedes-klantenteams zullen nog een jaar verder moeten met de SLS GT3; de nieuwe AMG GT is eveneens pas voor 2016 aangekondigd.