Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ondanks het feit dat de Opel Adam zijn start niet gemist heeft, met meer dan 45.000 verkochte exemplaren in 2013 en meer dan 54.000 in 2014, waren we niet helemaal overtuigd van diens initiële atmosferische 1.4 ecoFLEX. “Vooral omdat de rij-ervaring wat kruiden mist”, besloot ex-collega Pieter Ameye. Of de recentere 1.0 Turbo het sympathieke stadsrakkertje hoger kan doen scoren?

2015_opel_adam_rocks_01

Is de Adam nog steeds tot in het extreme personaliseerbaar?

Jazeker. Omdat GM logischerwijs ook zijn graantje wil meepikken van het succes van de personaliseerbare supermini’s genre Mini Hatch en Fiat 500 – al is de Adam niet op een roemruchte voorganger gebaseerd en past hij in dat opzicht eerder naast de DS3 – kun je de Opel Adam op tienduizenden manieren configureren zonder dat je twee identiek dezelfde Adams aflevert. Het zorgt voor een bijzonder fünky configurator, met kleurnamen als Papa Don’t Peach, White My Fire en James Blonde. En het geeft wel charme aan het kekke karretje, zeker in de Rocks-uitvoering met Goldbusters-frontkleur en I’ll Be Black-dak zoals onze persdemo.

Is de Rocks dan een softroader?

De zwarte kunststof bumpers doen het vermoeden, en de 15 mm hogere bodemvrijheid wijst ook in die richting, maar wie een ShootOut zag aankomen tussen de Opel Adam Rocks en de Fiat Panda 4×4 is er helaas aan voor de moeite: de Rocks stuurt zijn volle 115 pk (bij 5.000 tot 6.000 tpm) en 170 Nm (tussen 1.800 en 4.700 tpm) linea recta naar de voorwielen. Terreincapaciteiten kun je de Opel dus niet toedichten, al verzacht de marginaal toegenomen rijhoogte de scherpste kantjes van de demping, die we in de Slam-uitvoering te stug bevonden. De Rocks-uitvoering is dus eerder een extra personaliseringsoptie, inclusief standaard wegschuifbare Swing Top-dak. Voor wie liever de echte sterren heeft als dakhemelverlichting.

2015_opel_adam_rocks_022015_opel_adam_rocks_05

Is het turboblok beter dan de eerste blokken?

De oorspronkelijke 1.2 Ecotec van 70 pk en 1.4 ecoFLEX van 100 pk – die overigens nog steeds verkrijgbaar zijn – waren inderdaad geen hoogvliegers, wegens niet atletisch genoeg en te luidruchtig. Opel heeft die memo duidelijk gekregen én geïmplementeerd bij de inplanting van de 1.0 Turbo, want het driecilinderblok is niet alleen sneller (0-100 in 9,9 seconden, tegenover respectievelijk 14,9 en 11,5 seconden), maar ook opmerkelijk gedempter. Qua werkingsstilte durven we zelfs stellen dat het die andere beruchte éénliter haast overtreft. Alleen qua verbruik moet de Opel Adam zich gewonnen geven, met een gemiddeld testverbruik van 7,9 liter, tegenover het recent geklokte 7,2 van de Blauwe Ovaal.

En de rijdynamiek?

Die is helaas nog niet helemaal wat ze voor ons mag zijn. Inherent voel je dat het met het verkorte Corsa-chassis wel snor zit, en dat de Opel Adam gretig wil sturen. Alleen is het stuur te sterk gekalibreerd op stadsgebruik – inclusief overbekrachtigde stadsfunctie – waardoor er geen sprake is van stuurgevoel en dynamische aspiraties in de kiem worden gesmoord. Je merkt wel dat de 1.0 Turbo er het beste wil van maken, maar de manuele zesbak beschikt daarvoor over een te goed stel ecoverzetten en het koppelingspedaal mist nuance om snel te kunnen schakelen. Als er zich dus eens iemand van OPC mee kan bezig houden, zou het wel eens bingo kunnen zijn.

2015_opel_adam_rocks_042015_opel_adam_rocks_03

Conclusie?

De Opel Adam Rocks is geen berggeit – laat staan een bochtenpakker – maar wel een echte stadsrakker met een extra personalisatieniveau. Eens je je door de talloze pagina’s voor koetswerkkleuren en velgen hebt geworsteld, blijven er bovendien nog eens betaalbare en handige opties over – op het weerbarstige IntelliLink na. Een sterk uitgangspunt voor Opel dus, in een hyperconcurrentieel segment waar het zijn mannetje zal moeten staan. De 1.0 Turbo zal zijn positie daarbij meer verstevigen dan de atmosferische 1.2 en 1.4. Benieuwd of de Opel Adam S daar binnenkort nog wat aan kan toevoegen.

OPEL Adam Rocks 1.0 T 115

Plus Min
+ Opmerkelijke werkingsstilte
– Nog steeds weinig dynamisch

Weggecijferd

Motor 1.0 drie-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Overbrenging 6-bak, manueel
Vermogen 115 pk (@ 5.000 – 6.000 tpm)
Koppel 170 Nm (@ 1.800 – 4.700 tpm)
Gewicht 1.081 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,9 s
Topsnelheid 196 km/h
Gem. testverbruik 7,9 l/100 km
C02-uitstoot 119 g/km
Vanafprijs 19.025 euro

Verdict

6 op 10