Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Kon ik vorig jaar in aanloop naar de eerste #DRIVRrit al een kennismaking met de alom geprezen koning der Hot Hatches genieten, dan had ik enige tijd later zelf de sleutel kaart op zak van Renaults snelste; de Mégane RS 275 Trophy. En dan gaat het hier niet over ‘Ring King’ Trophy R die een aanval van de Seat Leon Cupra 280 maar net kon pareren, maar over de gelimiteerde (show)editie. Of dat ook genoeg is om de doorwinterde DRIVR zoet te houden?

Renault-Megane_RS_275_Trophy_2015_1024x768_wallpaper_02

Wat is het verschil met de reguliere Mégane RS? 

Meteen ter zake dan maar. Zoals de nomenclatuur al doet vermoeden, trekt het 2.0-literblok nu 275 pk langs de manuele zesbak in plaats van de standaard 265 krachteenheden. Het koppel blijft op een degelijke 360 Nm kleven en laat zich het sterkst voelen tussen de 3.000 en 5.500 tpm. In samenwerking met Öhlin, Michelin en Akrapovič biedt Renault respectievelijk ook Road & Track dempers en stalen verenPilot Sport Cup 2 banden en een titanium uitlaatstuk aan – elementen die de Trophy maken tot wat em is kan zijn.

(Hoe) merk je dat in het dagelijkse leven? 

Hoe verleidelijk de optielijst voor ons ook mocht ogen, zo teleurgesteld was de redactie toen bleek dat het Belgische persmodel enkel voorzien is van het Akrapovič uitlaatstuk. Akkoord, het Cup-chassis verdient in samenwerking met het mechanische sper nog steeds alle lof op vlak van wegligging, de Alcantara Recaro’s houden je daarbij strak in het zadel en de bestickerde koets in Sirius geel, geaccentueerd door de 19” zwarte alu Speedline velgen trekken de aandacht van menig enthousiastelingen, maar het is en blijft een soort pseudo-Trophy.

Renault-Megane_RS_275_Trophy_2015_1024x768_wallpaper_1aRenault-Megane_RS_275_Trophy_2015_1024x768_wallpaper_12

Waarom zou ik de 275 Trophy nog kopen ? 

Heel eenvoudig: omdat je de snelste Mégane RS in België wil. Hoe dubieus de optiepolitiek wel moge zijn, de Mégane RS blijft heer en meester als het gaat over voorwielaangedreven scheurijzers. Het kan je geen moer schelen hoe contra-intuïtief en traag de navigatie werkt, hoe afzichtelijk de combinatie van een gele koets met grijze bestickering ook moge lijken, hoe hard het chassis op oneffen terrein kan reageren. Stap in, klik je vast, druk op de RS-knop en ga harder dan je ooit voor mogelijk hield.

Wat is de meerprijs van de 275 Trophy ?  

De ‘standaard’ Mégane RS Trophy 275 (€37.950) kost je in het bovenstaande scenario een slordige €3.500 meer ten opzichte van een equivalente Mégane RS – met sper en cup chassis. Al mis je bij die laatste wel 10 extra paarden en het Recaro Pack (€1.600). Voor de volbloed ‘R’-versie zonder achterbank, mét alle opties en ook nog eens grotere remschijven, heb je maar liefst 45.750 euro nodig om één van de 250 edities vast te krijgen. Een kwestie van slim rekenen en voorkeuren afwegen lijkt ons dus, want met spijt in het hart moet het hier gezegd zijn: voor een rolkooi, dikke Brembo’s, Öhlins en Michelinrubber moet je niet in België kopen. Zonde!

Renault-Megane_RS_275_Trophy_2015_1024x768_wallpaper_13

Conclusie?

Ik zou hier lofredes kunnen neerpennen over hoe neutraal het chassis op hoge snelheid blijft aanvoelen en hoe je met de kleinste stuur- en pedaalinputs steeds dichter bij de limiet komt. Waarom je elke bocht aan elke snelheid kan nemen zonder ooit aan je stuurmanskunsten te twijfelen. Een Mégane RS komt zo dicht bij de kartervaring dat het absurd wordt. En daar gaan de extra 10 pk, heerlijke Akrapovič-uitlaatborrels en het gemis naar de Öhlin ophanging en rubber van Michelin maar al te goed mee samen.


Renault Mégane RS 275 Trophy

Plus Min
+ Beter dan de RS 265 
– Zonder Öhlins of Michelins

Weggecijferd

Motor 2.0-liter viercilinder turbo
Aandrijving Voorwielen
Overbrenging 6-bak, manueel
Vermogen 275pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 360Nm (@ 3.000 -5.500 tpm)
Gewicht 1.376 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,0 s
Topsnelheid 255 km/h
Gem. testverbruik 11,2  l/100 km
C02-uitstoot 174 g/km
Vanafprijs 37.950 euro

Verdict

9 op 10