Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mercedes’ bestelwagen is niet meer. Lang leve Mercedes’ monovolume. Dat is tenminste het onderschrift dat Stuttgart aan de opvolger van de Viano wil geven. En om helemaal duidelijk te maken dat de Ster de MPV voortaan als een volwaardige telg van de familie beschouwt, wordt zijn naam ook aangepast. Hoog tijd dus om een V-Klasse te charteren en meteen ook optimaal gebruik te maken van de laadruimte.

2015_Vito_Trix-33

Maar laat ons beginnen met de V-Klasse in de juiste context te situeren. Als je in de nineties vooral van en naar de werf reed, kocht je een Vito. Wou je de trouble and strife en de kinderen meenemen, dan nam je een V-Klasse met achterbank(en) in plaats van laadruimte. In de noughties kon je je professioneel nog steeds per Vito verplaatsen, maar de V-Klasse werd herdoopt tot Viano. Die deed onder meer dienst als shuttlebus voor het vervoer van rocksterren van het hotel naar de concertzaal en omgekeerd. Precies de biotoop die Stuttgart met deze V-Klasse voor ogen heeft. Maar wat als de rockband zelf de flessen whisky op de achterbank wil inruilen voor het stuurwiel? Kan deze V220 CDI als tourvan dienen?

2015_Vito_Trix-34

2015_Vito_Trix-192015_Vito_Trix-35

De Antwerpse band White Stallion lijkt ons het ideale testteam. Tenminste: de helft van de band, want de drummer, de ritmegitarist én de zanger laten verstek gaan wanneer we de V-Klasse die regenachtige zondag bij muziekcentrum Trix voorrijden. Of de avond ervoor er voor iets tussen zit? De stem van zangeres Ivana liegt er die dag alvast niet om. Desondanks vinden zij, leadgitarist Chief Stallion en bassist Roxxxy St Jamz snel een comfortabele plek aan boord. Daar zitten de standaard captain chairs op de tweede zitrij voor iets tussen, die vlot in de lengte verschuifbaar en snel opklapbaar zijn, maar op een complexe manier toegang geven tot de derde zetelrij.

2015_Vito_Trix-14

Die derde rij ziet in ons geval zijn standaard twee afzonderlijke stoelen kosteloos omgeruild tot een achterbank met een rugleuning die in ongelijke delen opklapbaar is, en waarvan er slechts één zitplaats volledig wegplooit. En dat is een lastig gegeven wanneer we de 2m65 diepe, 1m34 brede en 1m33 hoge laadruimte optimaal willen vullen met Marshallversterkers, Gibsons, Fenders en Pearl-drummateriaal. Er zit dus niets anders op dan de dubbele laadvloer te verwijderen, die tot 50 kilogram kan dragen en twee ingewerkte opklapbakjes heeft, maar die wel vlot 18 kilogram op de weegschaal zet. Terwijl de kofferruimte zonder problemen het laatste drummateriaal slikt, noteren wij alvast dat de band de moduleerbaarheid liever iets vlotter had gezien.

2015_Vito_Trix-2

2015_Vito_Trix-42015_Vito_Trix-10

Waar White Stallion wél over te spreken is, is het comfort aan boord. Want ondanks het feit dat 1-HDD-246 niet met de luxueuzer aangeklede Avantgarde-versie was getooid (met onder meer een afzonderlijk openende achterruit, ledlichten, Agility Control-onderstel, sfeerverlichting en lederen bekleding) biedt de 3200 mm lange wielbasis zeeën van ruimte, gezien 1-HDD de middelste van de drie koetswerklengtes is die Mercedes voor de V-Klasse in de catalogus zet (4m90, 5m14 en 5m37). Bovendien hebben de Duitse ingenieurs naarstig gesleuteld aan het noise, vibration & harshness-niveau van deze V220 CDI, en tikt de decibelmeter af op een cijfer waarvoor de band zijn versterkers zelfs nog niet wil inpluggen en dat bijna de helft van dat van z’n voorganger bedraagt.

2015_Vito_Trix-17

Voor de V220 CDI is dat prima, want de 2,1-liter viercilinder (die ook aan de basis ligt van de andere motorisaties in de V-Klasse, te weten de V200 CDI (136 pk en 330 Nm) en V250 BlueTEC (190pk en 440 Nm)) staat niet meteen te boek als het discreetste blok, zeker wanneer het toerental up to eleven gaat. In dit geval hoef je de V220 CDI niet tot op de bout uit te wringen, want de 163 pk (bij 3.800 tpm) en 380 Nm (tussen 1.400 en 2.400 tpm) tekenen present voor 10,8 seconden naar de honderd. Tenminste wanneer je de 7G-Tronic-zeventraps hebt aangestipt, die een volle seconde van de sprinttijd knijpt, maar ondanks het standaard Agility Select-systeem zijn klassieke pijnpunten nog steeds niet heeft weggewerkt.

2015_Vito_Trix-28

2015_Vito_Trix-252015_Vito_Trix-32

En nu we het toch over pijnpunten hebben: hét oude zeer van een people carrier die op een bestelwagen gebaseerd is, is het rijgedrag. Mercedes heeft het onderstel alvast grondig onder handen genomen, en ervoor gezorgd dat de ophanging 10 procent stijver en 20 mm lager ligt dan die van de Viano. Bovendien zorgen McPhersons vooraan, een onafhankelijke ophanging achteraan en een adaptieve demping voor een rijgedrag dat comfort paart aan verbeterde precisie – voor een ruim twee ton zwaar, vijf meter lang en twee meter hoog gevaarte welteverstaan. Ook de bedieningsorganen ruilen hun industrial feel in voor meer rock ‘n’ roll door allerlei elementen uit de C-Klasse en S-Klasse over te nemen.

2015_Vito_Trix-13

De nieuwe V-Klasse schudt met zijn nieuwe naam met recht en reden zijn utilitaire kantje van zich af, en kan – mits je budget het toelaat – bijna volledig als een doordeweekse C-Klasse worden aangekleed, met alle comfort, rij- en parkeerassistentie van dien. Zijn functionaliteit verliest hij daarbij niet uit het oog, maar als we dan toch de vinger op twee wondjes mogen leggen, dan zijn het deze: de 3.0 V6 CDI is niet langer verkrijgbaar – als DRIVRs zien we natuurlijk nooit graag cilinders verdwijnen – en de moduleerbaarheid van de laadruimte staat niet helemaal op punt. Al kan de band nog steeds roadies inhuren om het vuile werk voor hen op te knappen.

[Foto’s: Bert Claes]

P.S.: Met oprechte dank aan White Stallion, de beste – want bij hun weten enige – hairmetal-coverband van België.

MERCEDES V-Klasse V220 CDI (W447)

Plus Min
+ Verbeterd (rij)comfort
– Onhandige moduleerbaarheid

Weggecijferd

Motor 2.1 vier-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Overbrenging 7-traps, automaat
Vermogen 163 pk (@ 3.800 tpm)
Koppel 380 Nm (@ 1.400 – 2.400 tpm)
Gewicht 2.075 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,8 s
Topsnelheid 195 km/h
Gem. testverbruik 7,9 l/100 km
C02-uitstoot 149 g/km
Vanafprijs 40.426 euro (SWB)

Verdict

6 op 10