Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

MET: Aston Martin DBX Concept, Koenigsegg Agera RS & Regera, Porsche 911 GT3 RS, Skoda Octavia RS230, Glickenhaus SCG-003, Touring Superleggera Berlinetta Lusso, Morgan Aero 8, Mercedes AMG GT3, Audi Prologue Avant, BMW 1-Reeks (FL) & 2-Reeks Gran Tourer, DS 4 & 5, Honda Civic Type R, Hyundai Tucson, Kia Sportspace, Mercedes G500 4×4², Volkswagen Golf GTD Variant, Honda Jazz, McLaren 675LT, Aston Martin Vulcan, Volkswagen Touran, Quant F & Quantino, Audi RS3, Audi R8, Skoda Superb, Bentley Continental GT & Flying Spur, McLaren P1 GTR, Aston Martin V12 Vantage GT3, Lotus Evora 400, Opel Corsa OPC, Ford Focus RS, Porsche Cayman GT4, Ferrari 488 GTB,  …

thumb_geneva2015Onze salonstrategie is genoegzaam bekend: geen elfendertig berichten, maar één overzichtelijk dossier dat continu geüpdatet wordt in de aanloop naar een salon. Zo hebben we de belangrijkste onthullingen tegen de opening samen, om op de persdag over te stappen op live berichtgeving vanop de beursvloer. Het zal trouwens nodig zijn, want het 85ste Salon International de l’Auto et Accessoires belooft alweer spectaculair te worden – met massa’s interessant (licht)metaal.

Aston Martin DBX Concept

Aston-Martin-DBX-Concept-2015-01

Aston-Martin-DBX-Concept-2015-05Aston-Martin-DBX-Concept-2015-04

Aston Martin wil duidelijk uit zijn keurslijf. Daarom komt de luxueuze Lagonda limousine (die ondertussen ‘Tarif’ gedoopt is) toch naar Europa en verkent Gaydon nieuwe horizonten met het DBX Concept, misschien wel dé verrassing van Genève 2015. Beschouw de ontwerpstudie echter niet als de voorbode van een geplande productieversie, eerder als een reflectie over hoe anders GT’s er in de toekomst kunnen gaan uitzien. Daarom is de DBX volelektrisch en staat hij beduidend hoger op zijn poten dan de Astons van weleer. Vierwielaandrijving is eveneens van de partij, net als vier individuele zitjes. Want volgens CEO Andy Palmer is het dringend tijd voor iets nieuws in de stratosfeer van de autoproductie. [KD]

Koenigsegg Agera RS & Regera

Koenigsegg_AgeraRS_top

m4pyycjb5rru9ntyhlpb8bs4

Na de R (2011) en de S (2012) volgt logischerwijs de Agera RS (2015). Met rijkelijk paarden uit de bekende vijfliter V8 biturbo (1160 pk en 1000 Nm koppel om precies te zijn) en knowhow van de One:1 die Christian Von Koenigsegg voor de twintigste verjaardag van zijn merk in mekaar knutselde. Je herkent de RS aan zijn naakte carbon panelen en actieve aërodynamica die hem nog sneller op circuit maken. Het grote nieuws bij de Zweedse supercarfabrikant komt evenwel van de splintrernieuwe Regera die een elektromotor aan het recept toevoegt. Resultaat: een systeemvermogen van 1.500 pk en 2.000 Nm voor een 0-400 km/u-sprint in 20 seconden rond. En dat zonder conventionele versnellingsbak. Het elektrische rijbereik bedraagt een niet onaanzienlijke 50 km. Rimac, bekend van de elektrische Concept_One, hielp bij de ontwikkeling. [KD]

Porsche 911 GT3 RS (991 4.0)

yy1yrx0bzhsg
e1uy9ckb1c0ack9y2ldb55dj

Wat je zeker van de nieuwe GT3 RS moet weten? Vier liter motorinhoud, 480 Nm en 500 pk. Daarmee gaat de nieuwe 0,6 s sneller naar de 100 dan de 997.2 (in welgeteld 3,3 seconden) en zit de naald al na 7,6 seconden aan de 200 km/u-markering. Een rondje Ring neemt slechts 7 minuut 20 in beslag, oftewel 9 minder dan de Carrera GT met V10 van weleer. Porsche houdt het wel bij de PDK-automaat van de gewone GT3 en biedt dus geen manuele bak aan zoals sommigen gehoopt hadden. De aluminium body stamt ditmaal van de 911 Turbo, daarmee ook de luchtinlaten voor de achterste wielkasten. De luchthappers op de voorste panelen krijg je er gratis en voor niks bij, zolang je maar een kleine 200.000 euro neertelt voor het privilege. [KD]

Skoda Octavia RS230

115550-skoda-octavia-rs-230

Eerst wel, dan weer niet maar ondertussen helemaal bevestigd: de Skoda Octavia RS mag toch aanspraak maken op het Performance-pakket van de Golf GTI. De naam RS230 verwijst daarbij naar het vermogen dat met 10 pk toeneemt terwijl de voorste remmen met 10 mm gegroeid zijn. Ook de slimme sper van de GTI maakt zijn opwachting bij Skoda, wat meteen meer sensaties belooft dan de licht gewijzigde prestaties: één tiende winst naar de 100 en 2 km/u topsnelheid meer. Ook beschikbaar op de Combi. [KD]

Glickenhaus SCG-003

2015_glickenhaus_03

2015_glickenhaus_022015_glickenhaus_01

Zoals we eerder al berichtten, is dit er eentje van de Amerikaan James Glickenhaus, maar ook van ons: niet minder dan Lowie Vermeersch en zijn Granstudio schudden dit finale design van de SCG-003 uit de pen. Onze landgenoot heeft er voor elk wat wils ingestopt: Ferrari Enzo en Lamborghini Veneno in de snuit, Glickenhaus’ eigen P4/5 in het dak, een vleugje hypercar in de achterkant en nog een heleboel endurance-referenties. De circuitversie krijgt een dubbel geblazen 3.5 V6 van Honda-makelij, terwijl je voor de straatversie zelfs een V12 kunt selecteren. Uitermate benieuwd ook naar het boek rond deze SCG-003 van het team van WAFT. [WB]

Touring Superleggera Berlinetta Lusso

2015_touring_superleggera_03

2015_touring_superleggera_012015_touring_superleggera_02

Het concept is simpel, de uitwerking oogstrelend: neem een Ferrari F12 en vijl de scherpe ontwerpkantjes er van af tot je een retromodel overhoudt. Enfin, Touring Superleggera kennende is er geen vijl aan te pas gekomen maar hebben ze het koetswerk opnieuw van nul opgebouwd, met lichtgewicht aluminium. Of er aan de vrij ademende 6.3 V12 geraakt werd, is vooralsnog niet bekend. Maar het beeld past alvast voor de volle honderd procent bij het geluid. [WB]

Morgan Aero 8

2015_morgan_01

Nog zo’n constructeur die maar weinig aan het oerdegelijke huisrecept wijzigt: Morgan. De Britten zijn, zoals het koppige eilandbewoners betaamt, al jaren hun eigen koers aan het varen, en lossen sporadisch nog eens iets volledig nieuws op de buitenwereld. Na de 3-Wheeler van enkele jaren geleden is het nu opnieuw de beurt aan een modern design met retro-elementen. Net zoals de Aero 8 van begin jaren 2000 dus, en volgens Autocar reden genoeg om ervan uit te gaan dat Morgan deze opnieuw Aero 8 gaat noemen. Meteen ook het eerste volledig nieuwe Morgan-model dat gelanceerd wordt zonder Charles Morgan aan het stuur van het bedrijf. Meer details zijn er behalve deze teaser nog niet geweten. [WB]

Mercedes-AMG GT3

Rennwagen Mercedes-AMG GT3 Genf 2015; Racecar Mercedes-AMG GT3 G

Rennwagen Mercedes-AMG GT3 Genf 2015; Racecar Mercedes-AMG GT3 GRennwagen Mercedes-AMG GT3 Genf 2015; Racecar Mercedes-AMG GT3 G

Huisfotograaf en motorsportspecialist Bert zal tevreden zijn: de Mercedes-AMG GT3 verschijnt weliswaar in 2016 pas aan de start, maar maakt in Genève al zijn opwachting op de beursvloer. Diens voorganger, de SLS AMG GT3, levert de motor: dezelfde 6.3 V8 gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Verwacht de traditionele koolstofvezel dieetkuur en aerodynamische addenda om in de GT3-klasse sterke prestaties neer te zetten. Maar verwacht eveneens een meer hardcore variant van de gewone AMG GT. En daarmee zou Stuttgart de stadsgenoten met de 911 GT3 in het vizier nemen. Ze wezen gewaarschuwd. [WB]

Audi Prologue Avant

Audi prologue Avant

2015_audi_prologue_avant_022015_audi_prologue_avant_03

Deze kennen we nog van enkele maanden geleden in Los Angeles, maar – what’s in a name – moet de designtaal inluiden voor toekomstige generaties Audi Avant. De breakversie is fractioneel langer, breder en hoger dan de ‘gewone’ Prologue Concept, en combineert de 3.0 V6 TDI in samenspraak met een elektromotor. Scherp ziet hij er alvast uit, deze Prologue Avant. Maar of dat de frisse wind is waar we bij Audi al langer op hopen? [WB]

BMW 1-Reeks Facelift & 2-Reeks Gran Tourer

2015_bmw_2_gran_tourer_01

2015_bmw_1reeks_012015_bmw_1reeks_03

Laat ons meteen to the point komen: je herkent de hertekende 1-Reeks aan de achterlichten. Die zijn voortaan een stuk breder, al belandden de koplampen en voorschort eveneens opnieuw op de tekentafel. Ook het motorpalet werd gewijzigd, waarbij de opvallendste aanpassing de 116d is, die voortaan gebruik maakt van de 1.5 driecilinder uit de Mini Cooper D. De M135i krijgt voortaan hetzelfde blok als de M235i. En de 2-Reeks Gran Tourer? Die stond eigenlijk al achter de schermen in Brussel maar ziet in Genève officieel het doek eraf gaan. Twee extra zitplaatsen achteraan en een iets langer koetswerk zijn daarbij de onderscheidende factoren. [WB]

DS 4 & DS 5 Facelift

2015_ds5_03

2015_ds5_012015_ds5_02

Het woord ‘Citroën’ is bewust weggelaten uit bovenstaand kopje, want net als de DS 3 in Brussel zullen de DS 4 en DS 5 in Genève onder afzonderlijke ‘DS’-vlag uitvaren. Enkele lichte wijzigingen in het motorpalet, in de uitrusting en een iets ingrijpendere hertekening van de grille doen verder het nodige om de scheiding met Citroën definitief te maken. [WB]

Honda Civic Type R

2015_honda_civic_type_r_03

2015_honda_civic_type_r_022015_honda_civic_type_r_01

De Japanners kunnen er wat van. Na vorig jaar het conceptmodel naar Zwitserland mee te nemen en daar de rest van het jaar de overige salons mee aan te doen, moet het deze week dan eindelijk gaan gebeuren: de productieversie van de langverwachte opvolger van de Civic Type R. Nog steeds met 2.0 VTEC, maar voortaan drukgevoed en goed voor 310 pk. Dat zal ook nodig zijn, wil Honda zijn mannetje staan te midden van de Volkswagen Golf R, Mercedes A45 AMG en Ford Focus RS. Om nog maar te zwijgen van het Ringduo Mégane RS Trophy-R en Seat Leon Cupra. Na de vermaledijde NSX eindelijk opnieuw een Civic Type R. Honda is weer helemaal terug. Hopen we. [WB]

Hyundai Tucson

2015_hyundai_tucson_01

2015_hyundai_tucson_022015_hyundai_tucson_03

Een opvallende wijziging bij de Koreanen: de Hyundai ix35, de Tucson-opvolger die een i-benaming kreeg om in het Koreaanse keurslijf te passen, wordt weer opnieuw Tucson gedoopt. Dat past binnen de globale strategie van Hyundai om zijn modellen wereldwijd dezelfde naam te geven, een eer die eerder al de Santa Fe te beurt viel. Aan dieselzijde mag je een 1.7 (115 pk) en 2.0 (136 en 184 pk) verwachten, aan benzinezijde een atmosferische 1.6 (135 pk) en een turbo-afgeleide (176 pk). De Tucson is iets meer uit de kluiten gewassen dan de ix35, maar fractioneel lager. Het platform gaat hij delen met de Kia Sportage. [WB]

Kia Sportspace

2015_kia_sportspace_01

2015_kia_sportspace_022015_kia_sportspace_03

Noem de ene en daar heb je de andere: mede-Koreaan Kia trekt naar Genève met de Sportspace, een concept met shooting brake-allures die vooral qua formaat en design richting moet geven aan de toekomstige Optima. Onder de motorkap is een 1.7-viercilinder dieselhybride terug te vinden met om en bij de 250 pk in de aanslag. Maar wat een design zeg. De Koreanen zetten reuzenpassen vooruit. [WB]

Mercedes G500 4X4²

Mercedes-Benz G500 4x4² Showcar

Mercedes-Benz G500 4x4² ShowcarMercedes-Benz G500 4x4² Showcar

De oerklassieke Geländewagen ploetert onversaagd voort. Na de uiterst discutabele G63 AMG 6×6 neemt de G-Klassen echter wat gas terug. Hoewel: het chassis laat één as achterwege, maar doet visueel nog sterk denken aan het zeswielige monster. Voorin krijgt de G500 4×4² echter de gloednieuwe 4.0 V8 met twee turbo’s uit de AMG GT. Dat deze Mercedes terrein vreet, staat hoe dan ook buiten kijf. [WB]

Volkswagen Golf GTD Variant

2015_vw_golf_gtd_variant_01

Wie interesse heeft in de looks van de Golf R Variant, maar voor wie het allemaal net iets zuiniger mag, is misschien wel wat met de Golf GTD Variant. Die paart de sportieve GTD-looks aan een 184 pk sterke en dubbel aangeblazen 2.0 TDI. Combineren we dat met de nagelnieuwe Ford Focus ST TDCi, en we voelen een hoogst interessante ShootOut aankomen. [WB]

Honda Jazz

2015_Honda_Jazz_01

2015_Honda_Jazz_022015_Honda_Jazz_03

Als concept was hij in 2014 al te zien in Parijs en nu wordt kleine Japanner officieel voorgesteld in Genève. In Europa zal de Honda Jazz vanaf deze zomer geleverd worden met een 1.3 liter motor van 102 pk, vooralsnog de enige optie. Het prettige stadswagentje belooft dankzij een nieuw stijver onderstel, een langere wielbasis, een lichte ophanging en verbeterde schokdempers nog meer rijplezier. Dat is goed nieuws, want in onze test twee jaar geleden ontbrak het de Jazz nog aan sensatie. Binnenin de kleine Honda is er voortaan meer ruimte dankzij het Magic Seats-systeem waarmee je kunt toveren met de achterbank. Voor de techneuten verschijnt er in de Jazz een infotainmentsysteem met een 7 inch touchscreen. Handen wassen voor het instappen dus. [NQ]

McLaren 675LT

2015_McLaren_675LT_02

2015_McLaren_675LT_032015_McLaren_675LT_01

De nieuwe McLarens blijven als paddenstoelen uit de grond schieten. Deze keer brengen de Britten de 675LT. De naam verhult het al: deze versie zal 675 pk koest houden onder de motorkap. LT staat voor LongTail, een subtiele verwijzing naar hun verlengde F1 GTR uit 1997. Deze opgevoerde 650S is dus enkele centimeters langer, 3,4 cm om precies te zijn. Dat verschil zit hem in de agressievere voorkant en achterkant. De kont van deze 657LT valt vooral op door de twee grote titanium uitlaten. Ook de bombastische carbon diffuser en de ietwat grotere spoiler, die ook als air brake dienst doet, zijn erg aanwezig. Samen met de nieuwe carbon splitter vooraan, zorgt dat voor nog meer downforce. Deze 675LT zet met zijn 3,8 liter V8 de teller op 100 na 2,9 seconden, een tiende sneller dan de 650S. Niet verwonderlijk, aangezien deze LongTail met zijn 1230 kg ook nog eens 100 kg lichter is dan de 650S. Een lichte, maar snelle jongen. [NQ]

Aston Martin Vulcan

2015_AstonMartin_Vulcan_02

2015_AstonMartin_Vulcan_012015_AstonMartin_Vulcan_03

Slechts 24 exemplaren van gemaakt en uitsluitend te gebruiken op circuit: zeg hallo tegen de Aston Martin Vulcan. Eenmaal op dat circuit laat de atmosferische 7.0 V12 via een Xtrac-zestrapsautomaat meer dan 800 pk los op de achterwielen. Deze supercar moet uiteraard ook gepast tot stilstand kunnen komen. Daarvoor doet het een beroep op carbonkeramische Brembo’s met een diameter van 380 mm vooraan en 360 mm achteraan. Je kunt zelf de schokdempers of de ABS en de tractiecontrole naar eigen believen aanpassen. De Vulcan sluit moeiteloos aan in de rij van de McLaren P1 GTR en de LaFerrari FXX K, en wie toch voor de Aston Martin kiest mag 1,8 miljoen pond, omgerekend zo’n 2,45 miljoen euro, uit de portemonnee toveren. Bekijk de supercar nog eens goed, want designchef Martin Reichman liet bovendien weten dat de Vulcan de voorbode kan zijn van Aston Martins nieuwe stijl. [NQ]

Volkswagen Touran

2015_VW_Touran_03

2015_VW_Touran_012015_VW_Touran_02

Deze komt ons bekend voor… Dat is ook zo, maar tegelijkertijd ook niet. De look van de nieuwe Touran is even klassiek als die van zijn voorgangers, maar onderhuids zijn er heel wat verschillen. Deze nieuwe Touran is ontworpen op het MQB-platform, is 13 centimeter langer geworden en tegelijkertijd ook 62 kilo lichter. De gezinsauto blijft vijf tot zeven plaatsen aanbieden waarvan de twee achterste rijen in de vloer kunnen verdwijnen. Laat je de vijf zitjes staan, beschik je nog altijd over 1.000 liter kofferruimte. De nieuwe Touran komt ook met nieuwe en bovendien zuinigere motoren. Er zijn drie TSI-benzinemotoren: een 1.2 met 110 pk, een 1.4 met 150 pk of een 1.8 met 180 pk; en drie TDI-dieselmotoren: een 1.6 met 110 pk of een 2.0 met 150 of 190 pk. Ook de technologie van deze Touran is helemaal up-to-date. Het is de eerste VW die over Apple CarPlay beschikt, maar ook Android Auto en MirrorLink zijn beschikbaar om je smartphone te verzoenen met je vierwieler. [NQ]

NanoFlowcell Quant F & Quantino

02_quant_front_open_300

04_quant_side_30003_quantino_side_300

Dé verrassing van #GIMS2014? Dat moet de wat stuntelig genaamde nanoFLOWCELL Quant e-Sportlimousine geweest zijn. Een elektrische vierdeurs met een brandstofcel die dankzij NASA-batterijtechnologie in een mum van tijd ‘volgetankt’ kan worden. Een jaar later is er nog geen sprake van een serieproduct, maar dat heeft bezieler Nunzio La Vecchia er niet van weerhouden om twee nieuwe concepts naar Zwitserland te sturen: de Quant F (rood) en de compleet nieuwe Quantino (blauw). Zoals de letteropvolging insinueert, is de F een doorontwikkeling van de E met nog meer autonomie (800 km) en extra peper (1100 pk). De Quantino is het kleinere 2+2 broertje met een realistische vermogen (140pk) en bijna 1000 km rijbereik. In beide gevallen zorgen vier elektrische motoren voor een letterlijke toepassing van het vermaarde torque vectoring-aandrijfprincipe. [KD]

Audi RS3

2015_audi_rs3_02

2015_audi_rs3_01Audi RS3 Sportback 2015

Uit onze archieven blijkt dat de vorige RS3 de hoogst gequoteerde Audi in de DRIVR-geschiedenis is. Dat kwam destijds vooral op conto van diens geblazen vijfcilinder, en in tegenstelling tot Ford – met de nieuwe Focus RS – zweert Ingolstadt trouw aan de extra cilinder. Tegenover de vorige versie krijg je voortaan 27 pk extra, waardoor het totaal op 367 uitkomt. Tel daar een dieet van 55 kilogram bij, en het hoeft niet te verwonderen dat alles harder, better en faster gaat. En of er ook een RS3-versie van de sedan komt? Een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, wat ons betreft. [WB]

Audi R8

17165148891056439328

Na de weinig verhullende koplampteaser, haalt Audi het doek nu ook volledig van hun tweede generatie R8 V10 (Plus). Een generatie die het voorlopig zonder V8 moet stellen(!). Juist ja, de 5.2-liter V10 trappelt nu respectievelijk 540 pk en 540 Nm en 610 pk en 560 Nm langs de zeventraps S-tronic richting het Quattro-systeem, al komt het verschil in sprinttijd neer op slechts 0,3 seconden (3,5 s tov 3,2 s). Het nieuwe Audi ‘ Space Frame’ zet de schaal minimaal op 1.454 kg, terwijl de koets maar liefst 40% stijver wordt. De cockpit krijgt – net als in de TT – een extra focus op de bestuurder, inclusief nieuw ontwikkelde kuipzetels. Optieloos komt het heruitgenoden icon neer op €165.000 en €187.400 (Plus). Bijzonder veel waar voor je geld als je ’t ons vraagt. (AV)

Skoda Superb

2015_skoda_superb_01

2015_skoda_superb_022015_skoda_superb_03

Een goeie kok verbetert zijn succesrecept slechts met mondjesmaat, en dat is in het geval van de nieuwe generatie Skoda Superb niet anders. Dat betekent dus nog steeds (been)ruimte, (hoofd)ruimte en nog eens (koffer)ruimte voor de grote in house-concurrent van de VW Passat. Het veelbesproken MQB-platform is in dit geval dus wel aanwezig, en het design werd gladgestreken om keurig binnen de huidige Skoda-designtaal te passen. De kofferklep, die op het vorige model als klassieke sedan of als vijfdeurs te openen viel, wordt in dit geval ingeruild voor een vijfdeursklep uit één stuk. Motoren? Een 1.6 TDI van 120 pk (later ook in Greenline-uitvoering), 2.0 TDI van 150 en 190 pk; een 1.4 TSI van 125 en 150 pk en 1.8 TSI van 180 pk. De 2.0 TSI van 220 of 280 pk rondt het rijtje af. [WB]

Bentley Continental GT & Flying Spur

2015_bentley_continental_gt_01

2015_bentley_continental_gt_022015_bentley_continental_gt_03

Voor de visuele veranderingen heb je een vergrootglas nodig, of een encyclopedische kennis van Bentleys optielijst: naast hertekende bumpers en velg- en verftypes bevinden de meeste veranderingen zich namelijk onderin of binnenin: zo puurt de Continental GT voortaan 590 pk uit de 6.0 W12, en de Flying Spur 620 pk. Verder heeft Crewe het leven aan boord een stuk aangenamer gemaakt, door de bedieningsorganen in de Continental GT op te frissen en door net als in de Flying Spur de graphics op de schermen naar een hogere resolutie te brengen. Of de veranderingen een invloed hebben op de prijzen, wil Bentley vooralsnog niet bevestigen. Niet dat de prijs er veel toe doet, uiteraard. [WB]

McLaren P1 GTR

p1gtrheroshotMcLaren_P1_GTR_test_01mclaren-p1-gtr-123-2

In augustus nog als concept op het Pebble Beach Concours d’Elegance en binnenkort als productiemodel in Genève. Aanschouw de het ultieme circuitspeeltje uit de stal van McLaren: de P1 GTR. Het dubbelgeblazen 3.8-liter V8-blok duwt nu maar liefst 799 pk, wat in combinatie met een iets krachtigere elektromotor (178 pk) neerkomt op een watertandende 1000 paarden. De aerodynamische tweaks leveren maar liefst 10% extra downforce op en ook een gewichtsbesparing werd doorgevoerd. Track Mode: ON! [AV]

Aston Martin V12 Vantage GT3

aston-martin0-3hdy-gt3-2015-dk3-60aston-martin0-3hdy-gt3-2015-dk3-64aston-martin0-3hdy-gt3-2015-dk3-61

Of de wereld zat te wachten op een honderdtal V12 Vantage S GT3’s waarvan de helft reeds verkocht is? Waarschijnlijk niet. Al kan je wel nog steeds onder de indruk zijn van het 5.9-liter V12-blok dat nu 600 pk produceert in de 1.565 kg lichte kist van carbon, magnesium, titanium en aluminium. Voor het exuberante prijskaartje van 250.000 pond krijg je er trouwens ook een adaptief demper- en titanium uitlaatsysteem, bredere sporen en een geautomatiseerde bak met 7 trappen bij. De Brembo carbonschijven worden overgenomen van de V12 Vantage S, terwijl binnenin schoon schip gemaakt wordt met afwerking in alcantara, leder en carbon. [AV]

Lotus Evora 400

lotus-evora-2015-mag-1lotus-evora-2015-mag-3 lotus-evora-2015-mag-2

Lotus wil meer wagens verkopen en hoopt met deze Evora 400 de bal aan het rollen te krijgen. De 400 – verwijzend naar de 405 pk (400 bhp) uit de 3.5-liter V6 -, bestaat voor 60% uit nieuwe onderdelen en realiseert daardoor een gewichtsbesparing van ongeveer 22 kg. De sprint richting honderd verloopt in slechts 4,1 seconden en de 400 lapt het Hethel testcircuit even snel als de Exige S(!). Het model wordt dan wel 10% duurder, maar gaat gepaard met een nagelnieuw design en extra comfort. Of de looks ook zo geslaagd zijn, laten we echter aan jullie over. [AV]

 Opel Corsa (E) OPC

Opel-Corsa-OPC-292966
Opel-Corsa-OPC-292971Opel-Corsa-OPC-292973

De nieuwe Corsa OPC heeft slechts één doel voor ogen: het leven van de Fiesta ST zuur maken. Daarvoor is de geblazen 1.6 turbobenzine herwerkt naar 207 pk en 280 Nm, wat in een ideale wereld voor een sprintchrono van 6,8 s naar 100 km/u zorgt. De dubbele Remus-pijp is pas uit wanneer de tachonaald 230 km/u aanwijst. Hoewel er nog geen Ring-tijd gecommuniceerd is, heeft het Opel Performance Center zich wederom op de Nordschleife geconcentreerd om de stuurafstelling te kalibreren. Wie van plan is om zijn Corsa OPC daar uit te laten, doet er goed aan om het Performance Package aan te vinken. Dat incorporeert een mechanische sper, grotere Brembo-schijven vooraan, andere ophanginskarakteristieken en dito 18-duimers. Een beetje zoals de Nürburgring-editie van het uitgaande model dus, maar dan in pakketvorm. [KD]

Ford Focus RS (3)

Ford Focus RS 1

Ford Focus RS 4Ford Focus RS 2

Was het niet voor het obligatoire medialek de ochtend voor de eigenlijke onthulling, dan zouden de 350 genodigden van Ford pas echt grote ogen getrokken hebben op de lancering in Keulen. Niemand verwachtte immers een vierwielaangedreven RS, temeer omdat de eerste twee generaties zo’n systeem lieten varen wegens te zwaar en te complex. Ford moet duidelijk een nieuwe aandrijflijn opgediept hebben, en wel één die tot 70% van het vermogen naar de achteras sluist om een ‘tail-happy’ AWD te creëren. Torque vectoring tussen de achterwielen (niet via de remmen maar wel door het koppel tot 100% te laten variëren) is nog zo’n verrassing, evenals de circuit-stand voor de dempers en de mogelijkheid Michelin Pilot Sport Cup 2’s te specificeren. Grotere Brembo’s en diepe Recaro’s maken het plaatje af, natuurlijk in combinatie met een manuele zesbak. Reken op zo’n 350 pk uit de geblazen 2.3 viercilinder wanneer Ford de specs in Genève prijsgeeft. [KD]

Porsche Cayman GT4

2015_porsche_cayman_gt4_01

2015_porsche_cayman_gt4_022015_porsche_cayman_gt4_03

Speculatie is nooit geheel zonder risico, maar gelukkig hadden we bij het rechte eind en kunnen we nu de details inkleuren. Waar we het over hebben? Over de Porsche Cayman GT4 natuurlijk, met 3,8 liter grote boxer uit de 911 Carrera S, hier goed voor 385 pk. Waar de zescilinder nog goed voor is? Voor 4,4 seconden naar honderd en een top van 295 kilometer per uur. Porsche geeft een Ringtijd op van 7’40”. En hebben we al gezegd dat de Cayman GT4 een manuele zesbak heeft? Dat het onderstel onderdelen deelt met dat van de 991 GT3? En dat je desgewenst koolstofkeramische remmen en een Clubsport-pakket kunt aanstippen? Afspraak in Genève! [WB]

Ferrari 488 GTB

2015_ferrari_488_gtb_02

2015_ferrari_488_gtb_032015_ferrari_488_gtb_01

Eerst de California T, nu de 488 GTB: Ferrari is weer helemaal voorzien van turbo’s sinds de mythische F40. In dit geval twee zelfs, die 670 volbloeden uit de 3,9 liter grote V8 pompen. Tel daarbij 760 Nm en de 1.370 kilogram wegende Ferrari 488 GTB schiet van nul naar sweet jesus in welgeteld drie seconden. Aanpassingen aan de aerodynamica zorgen volgens de Italianen voor 50 procent meer downforce dan de 458. Benieuwd of dat de McLaren 650S doet verbleken. Verwacht de 488 GTB eind dit jaar bij de dealers, wanneer de ‘gewone’ 458 naar de herfst van zijn
carrière evolueert. [WB]

Share Button