Voor de Twitter-gebruikers: deze stream is parallel te volgen via @DRIVRdotBE!
Welke DRIVRs er dit jaar in Geneve staan, dat zal ondertussen wel duidelijk zijn. Zoniet moet je dringend even bijlezen in onze salonspecial (die we gaandeweg blijven aanvullen). Maar de pikante details, die worden traditioneel pas op de beursvloer bekend gemaakt. Daarvoor zakken we ditmaal opnieuw af naar Zwitersland, met als bedoeling jullie constant op de hoogte te houden van de laatste evoluties.
16u15: En afsluiten doen we deze hectische persdag bij de Touring Superleggera Berlinetta Lusso. De Italiaanse carrossier haalt uit de Ferrari F12 wat ze in Modena naar mijn mening met de F12, FF en 458 uit het oog zijn verloren: glooiende retrolijnen in plaats van scherpe hoeken. “Het geeft de F12 een GT-karakter”, merkt Bert op. En daar kan ik het alleen maar eens mee zijn.
16u00: Christian Von Koenigsegg himself kwam voor de gelegenheid even poolshoogte nemen, meer bepaald om de dakloze en 1.500 paarden sterke Regera voor te stellen, die zijn V8 versterkt ziet door een elektromotor.
15u45: … om uit te komen bij de Kia Sportspace, waarvan lezer Wout zei dat ze de concept wat hem betreft zo in productie mogen nemen. En dat kunnen wij in the flesh alleen maar beamen.
15u40: De astronomisch hoge Mercedes G500 4×4² lopen we maar snel voorbij …
15u30: Zoals steeds is het dringen voor een plaatsje om Ferrari’s nieuwigheden te bekijken. Het woord ‘turbocharged’ rolt hier opvallend vaak over de lippen op de stand. Vaak meteen gevolgd door de vraag wat het met de geluidsbeleving van de 488 GTB doet.
15u15: Wat er dan weer behoorlijk impressionant uitziet, is deze Ford GT. Zodanig zelfs dat hij op de beursstand bijna alle aandacht lijkt af te snoepen van de Ford Focus RS. Ondanks de aanwezigheid van Ken ‘Gymkhana’ Block.
15u15: De Focus RS laat door zijn vierwielaandrijving inmenging in het Ringrecord aan zich voorbij gaan. En vergeleken met de Honda lijkt deze Focus RS er in the flesh bijna zowaar braaf uit te zien. Op de achtervleugel en diffuser na uiteraard.
15u00: Komen we bij de hot hatch-competitie. En Honda heeft de knuppel opnieuw in het hoenderhok gegooid: 7’50″63 is nu het officiële vooraangedreven record, en de Japanners beklemtonen daarbij dat ze daarbij een identieke afstelling hebben gebruikt als bij de productie-Type R.
14u45: Blikvanger op de Audi-stand is dan weer de R8, nog meer dan de Prologue Avant en de RS3. Audi heeft voor de gelegenheid de volle cavalerie laten aanrukken, dus inclusief V10, V10 Plus en en LMS-versie.
14u30: … de 911 GT3 RS: 500 pk en 460 Nm verzekeren 3,3 seconden en een Nürburgtijd van 7’20”. En dat is maar liefst 9 seconden sneller dan wat de Carrera GT destijds presteerde. Een optioneel Clubsportpakket, Sport Chrono-pakket en ‘pit speed’-knop maakt de GT3 RS helemaal circuitklaar.
14u30: De Cayman GT4 moeten we jullie niet meer voorstellen. Het volstaat alleen om te zeggen dat hij er in het geel voorbeeldig uit ziet. Maar meer interesse was er voor het knaloranje exemplaar dat er naast stond …
14u15: Er bleek veel interesse voor deze Aventador Superveloce, en met reden: 750 pk en 690 Nm uit de atmosferische V12, goed voor 2,8 seconden over de klassieke sprint en een top van zowat 350 kilometer per uur. Alstublieft.
14u00: Dit is de laatste Bugatti Veyron, de 450. Schreef collega Ken enkele jaren geleden een column over het Veyron-effect, dan lijkt dat effect nu volledig uitgewerkt. De Bugatti lijkt in Genève nog maar een handjevol geïnteresseerden te trekken.
12u00: James Glickenhaus himself staat klaar om tekst en uitleg te geven bij de SCG-003. De aandacht heeft hij alvast getrokken. Niet alleen met de carbonzwarte straatversie, maar ook met de knalgele circuitversie. Interesse van het Zwitserse publiek gegarandeerd.
11u30: Hij lijkt er wat verloren bij te staan op de Opel-stand, deze Corsa OPC. Uitstekende kans voor ons om het design van dichterbij te bekijken, en terloops op te merken dat de diffuser en uitlaten wel wat weg hebben van de vorige Clio RS. Maar dat heeft Opel vast niet zo bedoeld.
11u00: De – met de juiste typologie – nanoFlowcell Quant F zit nog steeds in volle conceptfase. Het exterieur is alvast voor de volle 100 procent homologeerbaar, het interieur voor 90 procent. Nunzio La Vecchia heeft serieproductie voor ogen, maar wanneer is nog niet duidelijk.
10u30: De P1 GTR staat intussen in alle glorie te schitteren, maar op de 675LT is het nog even wachten. McLaren-testpiloot Chris Goodwin geeft alvast de nodige details aan de genodigden, maar dé plaatsvervangende blikvanger is in de tussentijd deze F1 GTR Longtail, die zijn klassiekerstatus bij dezen dubbel en dik bevestigd ziet.