Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is alweer een enorm gepeperd salon, daar in het mondaine Genève. Naast de ferme delegatie supercars, staan er ook heel wat voorwielaangedreven hatchbacks met extra pit op het menu. Naar aanleiding van de nieuwe Nürburgringtijd van de Honda Civic Type R, halen we concurrenten Megane RS 275 Trophy-R en Seat Leon Cupra 280 nog eens van onder het stof, want naar het schijnt is er een new king in town.

1. Honda Civic Type R

2015_honda_civic_type_r_02

Na drie jaar geflirt met concepts en teasers is hij er eindelijk; de nieuwe Civic Type R. Voor wie het nog niet wist: de Type R schudt maar liefst 310 pk en 400 Nm koppel uit de wielen dankzij een 2.0 turbo VTEC met directe injectie. De topsnelheid en sprinttijd van de Japanner komen daardoor respectievelijk op 270 km/h en 5,7 seconden. De enorme spoiler, de quasi volledig vlakke bodemplaat en de diffuser achteraan moeten deze Civic Type R aan de grond houden. Ook de voorbumper werd speciaal ontworpen om de turbulentie aan de voorwielen te verminderen, wat zorgt voor meer stabiliteit aan hoge snelheden. Daarnaast ontwierp Honda speciaal voor deze Civic een nieuw four-point Adaptive Damper System, zodat er over elk wiel onfahankelijke controle is.

Wat dat oplevert in termen van rondetijden? De recordtijd werd gevestigd tijdens de laatste testfase van de preproductie. Toch geeft Honda aan dat de wagen nagenoeg gelijk is aan het productiemodel. In de recordauto ontbraken de passagiersstoel, de airco en de radio om zo het gewicht van de rolkooi te compenseren. Die rolkooi was er bovendien puur om veiligheidsredenen, niet om de stijfheid van de wagen te verbeteren. Voorts werd er op de Ring met dezelfde 19 inch lichtmetalen velgen en 235/35 R19 rubbers – leverancier onbekend – gereden als op het productiemodel. Honda kondigde zelf al aan dat ze hun eigen rondetijd nog willen verbeteren. Van een bom in RS-land gesproken.

2. Renault Mégane RS 275 Trophy-R

Renault-Megane-RS-Trophy-R-30

Een bom die hard aankomt. Een record verliezen doet altijd pijn en de jongens van Renault Sport zullen toch even moeten slikken. In juni 2014 snoepte de Mégane RS 275 Trophy-R  het record terug af van de Seat Leon Cupra 280 met een tijd van 7:54:36. Renault wilde de rondetijd oorspronkelijk aanvallen met een RS 275 Trophy, maar om zeker te zijn van hun stuk, deden ze een beroep op een afgeslankte RS 275 Trophy-R. Die zet 100 kilo minder op de schaal dankzij het ontbreken van een achterbank, geluidsisolatie, ruitenwisser achteraan, radio en airconditioning. Bovendien krijg je vooraan speciale Recaro Pole Position-racekuipen en 10 extra paarden uit het tweeliterblok, goed voor een totaal van 275 pk en 360 Nm. De topsnelheid van de RS 275 Trophy-R ligt met 255 km/h wel wat lager dan die van de Civic Type-R, maar in de 0-tot-100-tijd is hij slechts een tiende trager.

De stevig bewerkte recordversie, met alles erop en eraf in dit geval, werd in beperkte oplage van 250 stuks uitgebracht. Maar ook een gewone RS 275 Trophy en een RS 275 Trophy-R zonder recordhouder-specs waren leverbaar. De volledig uitgeruste RS 275 Trophy-R recordwagen kwam met het cupchassis en de Akrapovic-uitlaat – ook standaard op de RS 275 Trophy. Daarnaast was er het gekende gewichtsverlies samen met Öhlins-dempers en Michelin Pilot Sport Cup-2 banden – ook standaard op de RS 275 Trophy-R. Maar de recordversie onderscheidt zich nog door de lichtere lithium-ionbatterij en sterkere remmen achter de negentienduims Speedline Turini velgen.

3. Seat Leon Cupra 280

2014_leon_cupra_golf_gti_02

Op een voorlopig derde plaats, met een tijd van 7:58:44, staat de verdienstelijke Seat Leon Cupra 280. In maart 2014 verbeterde de snelle Spanjaard het drie jaar oude record van de toenmalige Mégane RS. Hoewel Honda en Renault open kaart speelde over de specs van hun recordauto’s werd er bij Seat nogal rond de pot gedraaid. De recordauto zou evenwaardig zijn aan de productieversie, aangevuld met een Performance-pack bestaande uit high-performance Brembo remmen en negentienduimers omringd door dezelfde Michelin Pilot Sport Cup 2 banden als op de RS 275 Trophy-R.

Al heeft deze Leon Cupra 280 wel nog een achterbank, wat hem geschikter maakt voor dagelijks gebruik. Je kunt hem bovendien verkrijgen als driedeurs en als vijfdeurs. Wat we nog weten, is dat de Leon Cupra 280 ook aangevoerd wordt door een 2.0 viercilinder turbomotor. Daarmee spurt deze Spaanse furie in 5,8 seconden naar 100 km/h en haalt hij een (begrensde) topsnelheid van 250 km/h. Daarmee is hij de minst snelste van de drie als het op topsnelheid aankomt. De Seat haalt nog altijd een toptijd en dat met minder toegevingen dan zijn twee concurrenten. Vooral de Mégane RS 275 Trophy-R had er een streng dieet voor over.